L'arxiu de música electroacústica llatinoamericana... deu anys després
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
La creació musical amb mitjans electroacústics té una història llarga, interessant i prolífica a l'Amèrica Llatina. Molts dels compositors que han nascut o viscut a la regió van desenvolupar una destacada tasca en el camp de la música electroacústica, en alguns casos començant les seves activitats d'experimentació i creació fa cap a 60 anys. No obstant això, la possibilitat d'accedir a enregistraments i informació relativa a aquest àmbit ha estat sempre difícil, tant per a educadors, compositors, intèrprets, investigadors i estudiants com per al públic en general. En un esforç per a preservar, documentar i difondre almenys una part de la creació musical feta amb mitjans electroacústics per compositors nascuts a l'Amèrica Llatina, o clarament vinculats amb aquesta regió, es va crear un arxiu a la Fundació Daniel Langlois per a l'Art, la Ciència i la Tecnologia de Mont-real fa gairebé una dècada. Des de llavors és consultat àmpliament i ha facilitat la recuperació i el reconeixement de l'obra de compositors els treballs dels quals havien estat oblidats o perduts, i d'aquesta manera ha ajudat la memòria col·lectiva a valorar els assoliments i les dificultats dels qui ens van precedir, per a comprendre millor el present i pensar el nostre futur.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Ricardo Dal Farra, Concordia University
Professor del Departament de Música i director associat de l'Hexagram Centre for Research-Creation in Media Arts, Universitat Concordia.
Articles similars
- Alicia Peñalba, Rubén López-Cano, Jaime Del Val, Neurodiversitat i cognició musical 4E en entorns tecnològics Metatopia , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Francisco Tito Rivas, Arqueologia i dispositiu sonor: tecnologia aural , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Andres E Burbano, Reporti del projecte: Invencions en les vores de la Història , Artnodes: Núm. 13: (Novembre 2013). NODE 13. Història(es) de l'art dels mitjans (coord.: Ana Rodríguez Granell, Pau Alsina)
- Ze Gao, Tristan Camille Braud, Varvara Guljajeva, Oportunitats museístiques impulsades per la realitat virtual: arxius digitalitzats en l’era del metavers , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Eduard Aibar, Imaginació tecnològica i ideologia de la innovació , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Jazmín Adler, Arts electròniques argentines a les portes de l’escena internacional: idearis de modernització i realitats institucionals oscil·lants , Artnodes: Núm. 19: (Juny 2017). NODE 19. Futurs especulatius de l'art (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Juan Pablo Fernández-Cortés, Òpera i violència virtual en els mons ludoficcionals , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Antonio Labella, Salvador Sancha, Maria Cuevas, Heterocronicitat. Cronos a debat , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Margit Rosen, Al principi, estava l’analògic. Una història alternativa dels començaments de l’art computacional , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Pedro Rolando Apolo Valdivia, El futur de la indústria musical a l’era de la intel·ligència artificial , Artnodes: Núm. 30
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.