No preguntis què pot fer l’IA per l’art, sinó què pot fer l’art per l’IA
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Què pot fer l’art per la intel·ligència artificial? Aquest assaig reflexiona al voltant d’aquesta qüestió des d’un punt de vista basat en la base de coneixement incorporat de l’art contemporani. L’autora empra el terme «pensar-sentir» per referir-se a les xarxes canviants de la percepció, l’emoció, el pensament i l’acció, sondejades pels artistes que interactuen amb l’IA. Quan rastreja diverses metàfores utilitzades pels artistes per parlar de l’IA, l’autora identifica els punts en què les metàfores es delineen, allunyant-se dels fenòmens a què es refereixen. L’autora advoca per aquestes interpretacions parcials i imaginàries de l’IA com a sondes que, malgrat les seves fallades o justament per aquestes, aporten idees significatives per al desenvolupament i el posicionament cultural de les entitats d’IA. L’autora qüestiona, a més, l’abast limitat de les idees artístiques abordades en la recerca de l’IA i proposa un experiment mental en què l’art s’uneixi a la indústria com a font de reflexió per a desenvolupar intel·ligències artificials. En conclusió, la metàfora que estructura l’assaig es descriu com un exemple de «pensar-sentir» a la feina.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Meredith Tromble, 2020
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Meredith Tromble, San Francisco Art Institute
Artista intermèdia i escriptora. La seva curiositat sobre el vincle entre la imaginació i el coneixement l’ha portat a col·laborar amb científics, a més de dedicar-se a fer instal·lacions, dibuixos i performances. La seva obra ha estat presentada tant nacionalment com internacionalment, incloent un article sobre la valoració de la seva obra d’art arrel de l’exposició Umwelt del BioBAT Art Space de Brooklyn. Col·labora com a artista resident al Centre de Ciències de la Complexitat i com a investigadora visitant a l’Institut d’Estudis Feministes de la Universitat de Califòrnia, Davis. Ha editat dos llibres, The Routledge Companion to Biology in Art and Architecture, coeditat amb Charissa Terranova, i The Art and Films of Lynn Hershman, amb la University of California Press. És professora dels Estudis Interdisciplinaris, Art i Tecnologia a l’Institut d’Art de San Francisco.
Bongard, Joshua. “Manipulators and Manipulanda.” Edge. 2015. https://www.edge.org/response-detail/26106.
Bryson, Joanna J. “Robots Should Be Slaves.” In Close Engagements with Artificial Companions: Key social, psychological, ethical and design issues, ed. Yorick Wilks. Amsterdam: John Benjamins, 2010. https://doi.org/10.1075/nlp.8.11bry
Cañamero, Lola. “Emotions and Adaptation in Autonomous Agents: A Design Perspective.” Cybernetics and Systems, 32:5 (2001): 507-529. https://doi.org/10.1080/01969720120250.
Cheng, Ian. http://iancheng.com/.
Damasio, Antonio. Descarte’s Error: Emotion, Reason and the Human Brain. New York: Grossett/Putnam, 1994.
Ferree, Joel. “Rashaad Newsome’s ‘Being.’” LACMA Unframed. April 9, 2020. https://unframed.lacma.org/2019/09/11/rashaad-newsome%E2%80%99s-being.
Fort Mason Center. “Rashaad Newsome: To Be Real.” 2020. https://fortmason.org/event/newsome/.
Haraway, Donna. The Companion Species Manifesto: Dogs, People, and Significant Otherness. Chicago: Prickly Paradigm Press, 2003.
iCub.org, http://www.icub.org.
IEEE. “Your Guide To The World of Robotics.” https://robots.ieee.org/robots/icub/.
Jablonka, Eva and Marion Lamb. Evolution in Four Dimensions: Genetic, Epigenetic, Behavioral, and Symbolic Variation in the History of Life. Cambridge: MIT Press, 2005.
Lewin, Sarah. “Going Interstellar: Q&A With Author Kim Stanley Robinson.” Space.com, 2015. https://www.space.com/29862-kim-stanley-robinson-aurora-interview.html.
López de Mántares, Ramón. “Artificial Intelligence and the Arts: Toward Computational Creativity.” In The Next Step: Exponential Life. Madrid: Turner Libros, 2017. https://www.bbvaopenmind.com/en/articles/artificial-intelligence-and-the-arts-toward-computational-creativity/.
Museum of Modern Art. https://www.moma.org/collection/works/202998.
Mukherjee, Ranu and Maggie Roberts. “If AI Were Cephalopod.” Orphan Drift Archive, 2019. http://www.orphandriftarchive.com/if-ai/if-ai-were-cephalopod/.
Newsome, Rashaad. https://rashaadnewsome.com/.
Prophet, Jane and Helen Pritchard. “Performative Apparatus and Diffractive Practices: An Account of Artificial Life Art.” Artificial Life, Vol. 21, No. 3: 332-343. https://doi.org/10.1162/ARTL_a_00174
Seeman, Axel, ed., New Developments in Psychology, Philosophy of Mind, and Social Neuroscience. Cambridge: MIT Press, 2012.
Smail, Daniel Lord. On Deep History and the Brain. Berkeley: University of California Press, 2007.
So, Veronica, Marc Palatucci, and Jesper D. Lund. “The Worldmaker and His Killjoy.” Office Magazine, August 8, 2017. http://officemagazine.net/interview/worldmaker-and-his-killjoy.
Solso, Robert. Cognition and the Visual Arts. Cambridge MA: MIT Press, 1994.
Wikiart. https://www.wikiart.org/en/marcel-duchamp/bicycle-wheel-1913.
Wikimedia. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fragonard,_The_Swing.jpg
Articles més llegits del mateix autor/a
- Meredith Tromble, Una cuestión muy compleja: colaboraciones entre arte y geobiología , Artnodes: Núm. 20: (Desembre 2017). NODE 20. Art i Recerca (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Irma Vilà Òdena)
Articles similars
- Predrag Nikolić, Ruiyang Liu, La metafísica de les màquines: de la interacció humà-robot-robot a la capacitat d’abstracció filosòfica de la intel·ligència artificial , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Raquel Caerols Mateo, Beatriz Escribano, Medialab Madrid 2002-2006. Cultura participativa i activisme social a Madrid , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Predrag K. Nikolić, Giacomo Bertin, AI.R Taletorium: 1001 Cyber Nights escrites per intel·ligència artificial , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Louise Mackenzie, Robertina Šebjanič, Karolina Żyniewicz, Isabel Burr Raty, Dalila Honorato, Mantenir-se en contacte: cas d’estudi de recerca artística durant el confinament per la COVID-19 , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Marcel René Marburger, Intel·ligència artística davant la intel·ligència artificial , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Pau Alsina, Sobre art i informàtica: introducció a l'art digital , Artnodes: Núm. 4: (Juliol 2005). NODE 4. Calculabilitat (coord.: Pau Alsina)
- Ramon Parramon Arimany, Eugènia Agustí, Jo Milne, Eloi Puig, La producció artística basada en processos que cohabiten temporalment els contextos , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Diego Díaz, Clara Boj, Un enfocament crític per a les capacitats de pronòstic de l’aprenentatge automàtic: crear una biografia predictiva en l’era de la Internet of Behaviour (IoB) , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Carolina Fernández-Castrillo, Maquinolatria i creativitat posthumana entre futurisme, art generatiu i intel·ligència artificial , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Rene G. Cepeda, Creant un manual: The Manual for the Curation and Display of Interactive New Media Art , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.