No preguntis què pot fer l’IA per l’art, sinó què pot fer l’art per l’IA

Main Article Content

Meredith Tromble

Què pot fer l’art per la intel·ligència artificial? Aquest assaig reflexiona al voltant d’aquesta qüestió des d’un punt de vista basat en la base de coneixement incorporat de l’art contemporani. L’autora empra el terme «pensar-sentir» per referir-se a les xarxes canviants de la percepció, l’emoció, el pensament i l’acció, sondejades pels artistes que interactuen amb l’IA. Quan rastreja diverses metàfores utilitzades pels artistes per parlar de l’IA, l’autora identifica els punts en què les metàfores es delineen, allunyant-se dels fenòmens a què es refereixen. L’autora advoca per aquestes interpretacions parcials i imaginàries de l’IA com a sondes que, malgrat les seves fallades o justament per aquestes, aporten idees significatives per al desenvolupament i el posicionament cultural de les entitats d’IA. L’autora qüestiona, a més, l’abast limitat de les idees artístiques abordades en la recerca de l’IA i proposa un experiment mental en què l’art s’uneixi a la indústria com a font de reflexió per a desenvolupar intel·ligències artificials. En conclusió, la metàfora que estructura l’assaig es descriu com un exemple de «pensar-sentir» a la feina.

Paraules clau
art, intel·ligència artificial, IA, intel·ligència corporitzada, pensar-sentir, metàfora

Article Details

Com citar
Tromble, Meredith. “No preguntis què pot fer l’IA per l’art, sinó què pot fer l’art per l’IA”. Artnodes, no. 26, pp. 1-9, doi:10.7238/a.v0i26.3368.
Biografia de l'autor/a

Meredith Tromble, San Francisco Art Institute

Artista intermèdia i escriptora. La seva curiositat sobre el vincle entre la imaginació i el coneixement l’ha portat a col·laborar amb científics, a més de dedicar-se a fer instal·lacions, dibuixos i performances. La seva obra ha estat presentada tant nacionalment com internacionalment, incloent un article sobre la valoració de la seva obra d’art arrel de l’exposició Umwelt del BioBAT Art Space de Brooklyn. Col·labora com a artista resident al Centre de Ciències de la Complexitat i com a investigadora visitant a l’Institut d’Estudis Feministes de la Universitat de Califòrnia, Davis. Ha editat dos llibres, The Routledge Companion to Biology in Art and Architecture, coeditat amb Charissa Terranova, i The Art and Films of Lynn Hershman, amb la University of California Press. És professora dels Estudis Interdisciplinaris, Art i Tecnologia a l’Institut d’Art de San Francisco.

Referències
Atanasoski, Neda and Kalindi Vora. Surrogate Humanity: Race, Robots, and the Politics of Technological Futures. Durham: Duke University Press, 2019. https://doi.org/10.1215/9781478004455

Bongard, Joshua. “Manipulators and Manipulanda.” Edge. 2015. https://www.edge.org/response-detail/26106.

Bryson, Joanna J. “Robots Should Be Slaves.” In Close Engagements with Artificial Companions: Key social, psychological, ethical and design issues, ed. Yorick Wilks. Amsterdam: John Benjamins, 2010. https://doi.org/10.1075/nlp.8.11bry

Cañamero, Lola. “Emotions and Adaptation in Autonomous Agents: A Design Perspective.” Cybernetics and Systems, 32:5 (2001): 507-529. https://doi.org/10.1080/01969720120250.

Cheng, Ian. http://iancheng.com/.

Damasio, Antonio. Descarte’s Error: Emotion, Reason and the Human Brain. New York: Grossett/Putnam, 1994.

Ferree, Joel. “Rashaad Newsome’s ‘Being.’” LACMA Unframed. April 9, 2020. https://unframed.lacma.org/2019/09/11/rashaad-newsome%E2%80%99s-being.

Fort Mason Center. “Rashaad Newsome: To Be Real.” 2020. https://fortmason.org/event/newsome/.

Haraway, Donna. The Companion Species Manifesto: Dogs, People, and Significant Otherness. Chicago: Prickly Paradigm Press, 2003.

iCub.org, http://www.icub.org.

IEEE. “Your Guide To The World of Robotics.” https://robots.ieee.org/robots/icub/.

Jablonka, Eva and Marion Lamb. Evolution in Four Dimensions: Genetic, Epigenetic, Behavioral, and Symbolic Variation in the History of Life. Cambridge: MIT Press, 2005.

Lewin, Sarah. “Going Interstellar: Q&A With Author Kim Stanley Robinson.” Space.com, 2015. https://www.space.com/29862-kim-stanley-robinson-aurora-interview.html.

López de Mántares, Ramón. “Artificial Intelligence and the Arts: Toward Computational Creativity.” In The Next Step: Exponential Life. Madrid: Turner Libros, 2017. https://www.bbvaopenmind.com/en/articles/artificial-intelligence-and-the-arts-toward-computational-creativity/.

Museum of Modern Art. https://www.moma.org/collection/works/202998.

Mukherjee, Ranu and Maggie Roberts. “If AI Were Cephalopod.” Orphan Drift Archive, 2019. http://www.orphandriftarchive.com/if-ai/if-ai-were-cephalopod/.

Newsome, Rashaad. https://rashaadnewsome.com/.

Prophet, Jane and Helen Pritchard. “Performative Apparatus and Diffractive Practices: An Account of Artificial Life Art.” Artificial Life, Vol. 21, No. 3: 332-343. https://doi.org/10.1162/ARTL_a_00174

Seeman, Axel, ed., New Developments in Psychology, Philosophy of Mind, and Social Neuroscience. Cambridge: MIT Press, 2012.

Smail, Daniel Lord. On Deep History and the Brain. Berkeley: University of California Press, 2007.

So, Veronica, Marc Palatucci, and Jesper D. Lund. “The Worldmaker and His Killjoy.” Office Magazine, August 8, 2017. http://officemagazine.net/interview/worldmaker-and-his-killjoy.

Solso, Robert. Cognition and the Visual Arts. Cambridge MA: MIT Press, 1994.

Wikiart. https://www.wikiart.org/en/marcel-duchamp/bicycle-wheel-1913.

Wikimedia. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fragonard,_The_Swing.jpg

Articles similars

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.