Jocs d'emulació: marc ideològic per a una arquitectura neuronal electrònica d'inspiració biològica

Main Article Content

Augusto Zubiaga
Lourdes Cilleruelo

La introducció de les ciències dures en les pràctiques artístiques o al revés, l’artistització de la ciència, aboca a una redefinició del propi concepte d’art i del seu àmbit d’actuació. Això pot afavorir el retorn a una definició d’art similar a la qual operava al món antic, en què s’associava amb la pura i simple destresa, amb independència de l’àmbit d’aplicació. En un context així, l’ensenyament de l’art, tal com està actualment organitzat com a superestructura orientada a nodrir-se d’una cultura humanística que ha prescindit del tècnic, pot constituir un llast, si no és capaç d’oferir respostes coherents en allò ètic i eficaces en el procedimental, en relació amb la manera d’accés als coneixements que hagin de mobilitzar-se per a una representació actualitzada del món, que haurà de ser inevitablement tecnològica. En l’actual marc sociopolític es perfilen dues alternatives, d’una banda l’externalització, opció que ens inspira certs dubtes i incerteses d’índole ètica, i d’altra banda l’autoaprenentatge a les xarxes, els processos oberts entre parells i la cultura maker, un ecosistema delicat i subjecte a múltiples amenaces.


En aquest article abordem la descripció d’una experiència pràctica en l’àmbit de la neurociència computacional, desenvolupada segons la segona alternativa, un ethos on se situen tant els seus autors com els seus resultats.

Paraules clau
art, ciència, externalització, ethos, neurociència computacional, processos oberts entre parells

Article Details

Com citar
Zubiaga, Augusto; and Cilleruelo, Lourdes. “Jocs d’emulació: marc ideològic per a una arquitectura neuronal electrònica d’inspiració biològica”. Artnodes, no. 25, pp. 1-12, doi:10.7238/a.v0i25.3321.
Biografies de l'autor/a

Augusto Zubiaga, Universidad del País Vasco UPV/EHU

Doctor en Belles Arts per la UPV/EHU. Des de la seva recerca predoctoral, la seva activitat sempre s’ha centrat en la praxi intuïtiva basada en processos de treball de baix cost i reciclatge. En aquesta línia va construir una filmadora/projector cinematogràfic de 35 mm, en què va abordar procediments mecànics, òptics i de processament de material fílmic. El resultat va ser mostrat a EMAF 2000 (Osnabruck) i va obtenir diversos premis de videocreació (Festival de Creació Audiovisual de Navarra 2000; VTV 2001).

D’acord amb el canvi de paradigma derivat de la revolució digital, a aquell primer interès per la tecnologia cinematogràfica s’ha anat sumant un interès estètic per nous suports, com ara la neurociència i l’electrònica. Així, actualment aborda un camp de recerca creativa en l’àmbit de la computació connexionista d’inspiració biològica, amb continguts teoricopràctics que estan donant motiu a diferents peces o estudis artístics (https://www.augustozubiaga.com/web/category/artelanak/) i a diferents publicacions, ponències o exposicions en simposis i congressos internacionals, com ara el Simposi D-Art (Facultat de Disseny i Arts Aplicades, Viena 2015), EVA-Copenhaguen 2018 (Aalborg University) o, més recentment, en la 21ena. International Conference Consciousness Reframed ( UCP, Porto 2019).

Lourdes Cilleruelo, Universidad del País Vasco UPV/EHU

Doctora en Belles Arts per la UPV/EHU. En l’actualitat és professora agregada del Departament de Didàctica de l’Expressió Musical, Plàstica i Corporal.

Les seves diferents publicacions avalen una intensa carrera investigadora i docent en la intersecció art, ciència i tecnologia, l’eix de la qual ara es desplaça cap a l’educació artística, en concret cap als problemes desitjats. Una metàfora que al·ludeix i investiga la potencialitat de les pràctiques artístiques transdisciplinàries per a la construcció d’un currículum educatiu transversal a partir de la integració de l’electrònica, la utilització de materials reciclables, de baix cost i sostenibles com a factors rellevants a l’hora d’aplicar l’enfocament «aprendre fent». En aquesta línia destaca el seu article de títol «Una aproximació a l’Educació STEAM. Pràctiques educatives en la cruïlla art, ciència i tecnologia». Actualment, participa en el projecte de recerca finançat Cossos Connectats. Art i cartografies identitàries en la societat transmèdia (HAR2017-84915-R), que aborda l’autorepresentació, la construcció de la identitat i el seu impacte social.

Referències
Barreiro, Alberto (2019, 7 de octubre). «Pornocapitalismo, Neuralink y los zombies». El País.
https://retina.elpais.com/retina/2019/10/04/tendencias/1570176676_187679.html
Byung-chul, Han (2016). El aroma del tiempo. Barcelona: Herder.

Chartres, Bernardo de (n.d.) Wikipedia.
https://es.wikipedia.org/wiki/Bernardo_de_Chartres

Cilleruelo, Lourdes; Zubiaga, Augusto (2014). «Una aproximación a la Educación STEAM. Prácticas educativas en la encrucijada arte, ciencia y tecnología». Investi-gar en psicodidáctica: una realidad en auge, pág. 22-38. Bilbao: Universidad del País Vasco/Eusko Herriko Unibertsitatea, Servicio Editorial.
http://www.augustozubiaga.com/web/wp-content/uploads/2014/11/Investigar-en-Psicodidactica.pdf

Cilleruelo, Lourdes; ZubiagA, Augusto (2017). «Thinkering. Problemas Deseados en En-tornos Colaborativos de Aprendizaje». Investigação e ensino em design e música/ Research and the Teaching in Design and Music, núm. 1, pág. 60-66. Castelo Branco: IPCB.

Cilleruelo, Lourdes; ZUBIAGA, Augusto; Peña-Zabala, Miriam (2015). «Desired Prob-lems: an artistic approach in the field of neural networks». Perspectives on Art Education Conversations Across Cultures, pág. 71-78. Boston/Alemania: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110444100-013

Covix Gracia, Evelin; Nieves Vázquez, José Ángel; JESÚS, Emmanuel de; ZUBIAGA, Augusto (2019). «Redes neuronales físicas artificiales», Comunicación aceptada. 18 Congreso Nacional de Mecatrónica. Veracruz, Mèxic. http://www.mecamex.net/congreso/

Deotte, Jean-Louis (2012). ¿Qué es un aparato estético? Mèxic: Metales pesados.

Garcés, Marina (2012). «Honesty with the real». Journal of Aesthetics & Culture, núm. 4, vol. 1, pág. 18820. https://doi.org/10.3402/jac.v4i0.18820

Griziotti, Giorgio (2017). Neuro-Capitalismo: Mediaciones tecnológicas y líneas de Fuga. Barcelona: Herder.

Harman, Graham (2015). «Greenberg, Duchamp y la próxima vanguardia». Hacia el realismo especulativo, pág. 265-292. Buenos Aires: Caja Negra.

LessenicH, Stephan (2019). La sociedad de la externalización. Barcelona: Herder.

Macareno, Jon (2014). «Jorge Oteiza y la idea de Laberinto. Una interpretación de su desarrollo desde la psicología analítica». AusArt Journal for Research in Art, núm. 2, vol. 1, pág. 124-132.

Mcewan, Ian (2019). Máquinas como yo. Barcelona: Anagrama.

Mcfadden, Johhjoe; Al-khalili, Jim (2019). Biología al límite. Cómo funciona la vida a muy pequeña escala. Barcelona: RBA.
Mcleish, Tom (2019, 13 de septiembre). «Science is deeply imaginative: why is this treat-ed as a secret?». Aeon. https://aeon.co/ideas/science-is-deeply-imaginative-why-is-this-treated-as-a-secret

Molina, Margot (2019, 20 de septiembre). «Las cofradías consideran “escabrosas” las imágenes difundidas por Cultura». El País. https://elpais.com/cultura/2019/09/19/actualidad/1568912749_713498.html.

Moraza, Juan Luis (2003, 17-21 de noviembre). «Arte y saber». Arteleku. Seminario en Arteleku. http://2003.arteleku.net/arteleku/program/archive/arte-y-saber/arte-y-saber

Moyano, Alberto (2018, 21 de enero). «Cristina Iglesias: “La obra de la isla es una dona-ción, pero me siento ya pagada solo con hacerla”». El Diario Vasco. https://www.diariovasco.com/culturas/cristina-iglesias-artista-20180121005445-ntvo.html

Ranciere, Jacques (2005). Sobre políticas estéticas. Barcelona: Museu d’Art Con-temporani de Barcelona. Universidad Autónoma de Barcelona.

Ridao, José María (2019). La democracia intrascendente.

Schiller, Friedrich (1990). Cartas sobre la educación estética del hombre. Barce-lona: Anthropos. https://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/7709/schiller-con-tapas.pdf

Simondon, Gilbert (2007). El modo de existencia de los objetos técnicos. Buenos Aires: Prometeo Libros.

Simondon, Gilbert (2009). La individuación a la luz de las nociones de forma e información. Buenos Aires: Cactus.

Steiner, George (2011). Gramáticas de la Creación. Madrid: Siruela.

Tatarkiewicz, Wladyslaw (1992). Historia de seis ideas. Arte, belleza, forma, creatividad, mímesis, experiencia estética. Madrid: Tecnos.

Žižek, Slavoj (2011). El acoso de las fantasías. Madrid: Akal.

Zubiaga, Augusto; Cilleruelo, Lourdes (2014). «Mongo: refuse or resource? Residual nar-rations, an opportunity for the development of critical thinking and creative capaci-ty». International Journal of Education Through Art, núm. 10, vol. 3, pág. 407-419. https://doi.org/10.1386/eta.10.3.407_1

Zubiaga, Augusto; Cilleruelo, Lourdes (2018). «See and Be Seen. Objects and Subjects». eWICs Series. Londres: BCS, Chartered Institute for IT. https://doi.org/10.14236/ewic/evac18.31 https://doi.org/10.14236/ewic/EVAC18.31


Zubiaga, Augusto; Cilleruelo, Lourdes; TOBAR, Karla (2013). «Mehr licht!: la gestio?n de lo inexplicable: luces y sombras de las pra?cticas transdisciplinares tecnoarti?sticas». Arte y políticas de identidad, núm. 9, pág. 37-48.

Zubiaga, Augusto (2004). «Descripción de un proceso creativo en el ámbito de la cinema-tografía experimental». Tesis Doctoral. Universidad del País Vasco UPV/EHU.

Articles similars

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.