Jocs d'emulació: marc ideològic per a una arquitectura neuronal electrònica d'inspiració biològica
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
La introducció de les ciències dures en les pràctiques artístiques o al revés, l’artistització de la ciència, aboca a una redefinició del propi concepte d’art i del seu àmbit d’actuació. Això pot afavorir el retorn a una definició d’art similar a la qual operava al món antic, en què s’associava amb la pura i simple destresa, amb independència de l’àmbit d’aplicació. En un context així, l’ensenyament de l’art, tal com està actualment organitzat com a superestructura orientada a nodrir-se d’una cultura humanística que ha prescindit del tècnic, pot constituir un llast, si no és capaç d’oferir respostes coherents en allò ètic i eficaces en el procedimental, en relació amb la manera d’accés als coneixements que hagin de mobilitzar-se per a una representació actualitzada del món, que haurà de ser inevitablement tecnològica. En l’actual marc sociopolític es perfilen dues alternatives, d’una banda l’externalització, opció que ens inspira certs dubtes i incerteses d’índole ètica, i d’altra banda l’autoaprenentatge a les xarxes, els processos oberts entre parells i la cultura maker, un ecosistema delicat i subjecte a múltiples amenaces.
En aquest article abordem la descripció d’una experiència pràctica en l’àmbit de la neurociència computacional, desenvolupada segons la segona alternativa, un ethos on se situen tant els seus autors com els seus resultats.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Augusto Zubiaga, Lourdes Cilleruelo, 2020
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Augusto Zubiaga, Universidad del País Vasco UPV/EHU
Doctor en Belles Arts per la UPV/EHU. Des de la seva recerca predoctoral, la seva activitat sempre s’ha centrat en la praxi intuïtiva basada en processos de treball de baix cost i reciclatge. En aquesta línia va construir una filmadora/projector cinematogràfic de 35 mm, en què va abordar procediments mecànics, òptics i de processament de material fílmic. El resultat va ser mostrat a EMAF 2000 (Osnabruck) i va obtenir diversos premis de videocreació (Festival de Creació Audiovisual de Navarra 2000; VTV 2001).
D’acord amb el canvi de paradigma derivat de la revolució digital, a aquell primer interès per la tecnologia cinematogràfica s’ha anat sumant un interès estètic per nous suports, com ara la neurociència i l’electrònica. Així, actualment aborda un camp de recerca creativa en l’àmbit de la computació connexionista d’inspiració biològica, amb continguts teoricopràctics que estan donant motiu a diferents peces o estudis artístics (https://www.augustozubiaga.com/web/category/artelanak/) i a diferents publicacions, ponències o exposicions en simposis i congressos internacionals, com ara el Simposi D-Art (Facultat de Disseny i Arts Aplicades, Viena 2015), EVA-Copenhaguen 2018 (Aalborg University) o, més recentment, en la 21ena. International Conference Consciousness Reframed ( UCP, Porto 2019).
Lourdes Cilleruelo, Universidad del País Vasco UPV/EHU
Doctora en Belles Arts per la UPV/EHU. En l’actualitat és professora agregada del Departament de Didàctica de l’Expressió Musical, Plàstica i Corporal.
Les seves diferents publicacions avalen una intensa carrera investigadora i docent en la intersecció art, ciència i tecnologia, l’eix de la qual ara es desplaça cap a l’educació artística, en concret cap als problemes desitjats. Una metàfora que al·ludeix i investiga la potencialitat de les pràctiques artístiques transdisciplinàries per a la construcció d’un currículum educatiu transversal a partir de la integració de l’electrònica, la utilització de materials reciclables, de baix cost i sostenibles com a factors rellevants a l’hora d’aplicar l’enfocament «aprendre fent». En aquesta línia destaca el seu article de títol «Una aproximació a l’Educació STEAM. Pràctiques educatives en la cruïlla art, ciència i tecnologia». Actualment, participa en el projecte de recerca finançat Cossos Connectats. Art i cartografies identitàries en la societat transmèdia (HAR2017-84915-R), que aborda l’autorepresentació, la construcció de la identitat i el seu impacte social.
https://retina.elpais.com/retina/2019/10/04/tendencias/1570176676_187679.html
Byung-chul, Han (2016). El aroma del tiempo. Barcelona: Herder.
Chartres, Bernardo de (n.d.) Wikipedia.
https://es.wikipedia.org/wiki/Bernardo_de_Chartres
Cilleruelo, Lourdes; Zubiaga, Augusto (2014). «Una aproximación a la Educación STEAM. Prácticas educativas en la encrucijada arte, ciencia y tecnología». Investi-gar en psicodidáctica: una realidad en auge, pág. 22-38. Bilbao: Universidad del País Vasco/Eusko Herriko Unibertsitatea, Servicio Editorial.
http://www.augustozubiaga.com/web/wp-content/uploads/2014/11/Investigar-en-Psicodidactica.pdf
Cilleruelo, Lourdes; ZubiagA, Augusto (2017). «Thinkering. Problemas Deseados en En-tornos Colaborativos de Aprendizaje». Investigação e ensino em design e música/ Research and the Teaching in Design and Music, núm. 1, pág. 60-66. Castelo Branco: IPCB.
Cilleruelo, Lourdes; ZUBIAGA, Augusto; Peña-Zabala, Miriam (2015). «Desired Prob-lems: an artistic approach in the field of neural networks». Perspectives on Art Education Conversations Across Cultures, pág. 71-78. Boston/Alemania: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110444100-013
Covix Gracia, Evelin; Nieves Vázquez, José Ángel; JESÚS, Emmanuel de; ZUBIAGA, Augusto (2019). «Redes neuronales físicas artificiales», Comunicación aceptada. 18 Congreso Nacional de Mecatrónica. Veracruz, Mèxic. http://www.mecamex.net/congreso/
Deotte, Jean-Louis (2012). ¿Qué es un aparato estético? Mèxic: Metales pesados.
Garcés, Marina (2012). «Honesty with the real». Journal of Aesthetics & Culture, núm. 4, vol. 1, pág. 18820. https://doi.org/10.3402/jac.v4i0.18820
Griziotti, Giorgio (2017). Neuro-Capitalismo: Mediaciones tecnológicas y líneas de Fuga. Barcelona: Herder.
Harman, Graham (2015). «Greenberg, Duchamp y la próxima vanguardia». Hacia el realismo especulativo, pág. 265-292. Buenos Aires: Caja Negra.
LessenicH, Stephan (2019). La sociedad de la externalización. Barcelona: Herder.
Macareno, Jon (2014). «Jorge Oteiza y la idea de Laberinto. Una interpretación de su desarrollo desde la psicología analítica». AusArt Journal for Research in Art, núm. 2, vol. 1, pág. 124-132.
Mcewan, Ian (2019). Máquinas como yo. Barcelona: Anagrama.
Mcfadden, Johhjoe; Al-khalili, Jim (2019). Biología al límite. Cómo funciona la vida a muy pequeña escala. Barcelona: RBA.
Mcleish, Tom (2019, 13 de septiembre). «Science is deeply imaginative: why is this treat-ed as a secret?». Aeon. https://aeon.co/ideas/science-is-deeply-imaginative-why-is-this-treated-as-a-secret
Molina, Margot (2019, 20 de septiembre). «Las cofradías consideran “escabrosas” las imágenes difundidas por Cultura». El País. https://elpais.com/cultura/2019/09/19/actualidad/1568912749_713498.html.
Moraza, Juan Luis (2003, 17-21 de noviembre). «Arte y saber». Arteleku. Seminario en Arteleku. http://2003.arteleku.net/arteleku/program/archive/arte-y-saber/arte-y-saber
Moyano, Alberto (2018, 21 de enero). «Cristina Iglesias: “La obra de la isla es una dona-ción, pero me siento ya pagada solo con hacerla”». El Diario Vasco. https://www.diariovasco.com/culturas/cristina-iglesias-artista-20180121005445-ntvo.html
Ranciere, Jacques (2005). Sobre políticas estéticas. Barcelona: Museu d’Art Con-temporani de Barcelona. Universidad Autónoma de Barcelona.
Ridao, José María (2019). La democracia intrascendente.
Schiller, Friedrich (1990). Cartas sobre la educación estética del hombre. Barce-lona: Anthropos. https://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/7709/schiller-con-tapas.pdf
Simondon, Gilbert (2007). El modo de existencia de los objetos técnicos. Buenos Aires: Prometeo Libros.
Simondon, Gilbert (2009). La individuación a la luz de las nociones de forma e información. Buenos Aires: Cactus.
Steiner, George (2011). Gramáticas de la Creación. Madrid: Siruela.
Tatarkiewicz, Wladyslaw (1992). Historia de seis ideas. Arte, belleza, forma, creatividad, mímesis, experiencia estética. Madrid: Tecnos.
Žižek, Slavoj (2011). El acoso de las fantasías. Madrid: Akal.
Zubiaga, Augusto; Cilleruelo, Lourdes (2014). «Mongo: refuse or resource? Residual nar-rations, an opportunity for the development of critical thinking and creative capaci-ty». International Journal of Education Through Art, núm. 10, vol. 3, pág. 407-419. https://doi.org/10.1386/eta.10.3.407_1
Zubiaga, Augusto; Cilleruelo, Lourdes (2018). «See and Be Seen. Objects and Subjects». eWICs Series. Londres: BCS, Chartered Institute for IT. https://doi.org/10.14236/ewic/evac18.31 https://doi.org/10.14236/ewic/EVAC18.31
Zubiaga, Augusto; Cilleruelo, Lourdes; TOBAR, Karla (2013). «Mehr licht!: la gestio?n de lo inexplicable: luces y sombras de las pra?cticas transdisciplinares tecnoarti?sticas». Arte y políticas de identidad, núm. 9, pág. 37-48.
Zubiaga, Augusto (2004). «Descripción de un proceso creativo en el ámbito de la cinema-tografía experimental». Tesis Doctoral. Universidad del País Vasco UPV/EHU.
Articles similars
- Raquel Caerols Mateo, Beatriz Escribano, Medialab Madrid 2002-2006. Cultura participativa i activisme social a Madrid , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Louise Mackenzie, Robertina Šebjanič, Karolina Żyniewicz, Isabel Burr Raty, Dalila Honorato, Mantenir-se en contacte: cas d’estudi de recerca artística durant el confinament per la COVID-19 , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Ramon Parramon Arimany, Eugènia Agustí, Jo Milne, Eloi Puig, La producció artística basada en processos que cohabiten temporalment els contextos , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Antonio Labella, Salvador Sancha, Maria Cuevas, Heterocronicitat. Cronos a debat , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Ze Gao, Tristan Camille Braud, Varvara Guljajeva, Oportunitats museístiques impulsades per la realitat virtual: arxius digitalitzats en l’era del metavers , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Rene G. Cepeda, Creant un manual: The Manual for the Curation and Display of Interactive New Media Art , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Sandra Cuevas, Reynaldo Thompson, Tirtha Mukhopadhyay, Estètica de l’al·lucinació: ontologia de calidoscopis visuals des de l’era del mite fins a la realitat virtual , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Vanina Hofman, Pau Alsina, Futurs especulatius de l’art «Què passaria si...?» , Artnodes: Núm. 19: (Juny 2017). NODE 19. Futurs especulatius de l'art (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Santiago Morilla, Cap a un art postlocatiu , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Devon Ward, L’art de la identitat ambiental i especulacions sobre l’estat medioambiental , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.