La interferència calidoscòpica i el projecte de la doble escletxa: el pensament de Borges, el comportament quàntic i la teoria del multivers
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article presenta un projecte de recerca artística titulat «Doble escletxa», el qual es basa en la relació entre la imatge calidoscòpica i el fenomen de la interferència tant des del punt conceptual com visual. Combinant la pràctica artística i la recerca teòrica, s’investiga la interferència calidoscòpica considerant una implicació diferent per part de l’observador. Des de la perspectiva de Cortázar, el procés de creació de la imatge calidoscòpica estaria més relacionat amb l’experiència de l’observador que amb el rol de l’autor que mira per mitjà del calidoscopi. Per això, la relació entre l’autor i l’observador/lector apareix amb referència a la imatge calidoscòpica, generant una sensació d’interferència entre ambdues posicions. En concret, el present article fa referència a casos de la literatura de Borges, en què l’autor indica la connexió entre la realitat i la ficció des de la posició de l’observador. Aquest plantejament remet directament a una narrativa calidoscòpica, ja que aquesta imatge està virtualment constituïda pel real –el motiu originari– i el fictici –les còpies/reflexió–. Per tant, el pensament de Borges es discutirà en aquesta línia, específicament en aquells personatges que presenten un comportament tant calidoscòpic com quàntic.
Els resultats trobats en el desenvolupament del projecte referit a la doble escletxa mostren que aquest experiment –el resultat en física del qual és el patró d’interferència– i la imatge calidoscòpica estan significativament relacionats. En particular, pel que fa a la fase de les trajectòries sumades de Feynman i les seves infinites possibilitats. Aquesta percepció portarà l’article cap a una discussió sobre l’impacte que la física quàntica i la teoria del multivers tenen en relació amb la nostra comprensió de l’existència. Així, veiem com es presenta un nou paradigma sobre la visualitat. Això comporta acceptar fets contradictoris com a constituents de la realitat. De la mateixa manera, fins i tot la nostra noció d’identitat individual es transforma en la juxtaposició d’ubiqüitats del subjecte, generant la interferència calidoscòpica de «ser i no ser».
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Mari Nieves Vergara, 2020
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Articles similars
- Fiona Crisp, Material Sight: Un sensorium per a la física fonamental , Artnodes: Núm. 25: (Gener 2020). NODE 25. Diàlegs entre Art i Ciència Fonamental (coord.: M. Bello i A. Gracie)
- Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Yael Hofman, L’esdevenir de l’arqueologia dels mitjans: rumbs, sabers i metodologies , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Ana Rodriguez Granell, Pau Alsina, Introducció , Artnodes: Núm. 16: (Novembre 2015). NODE 16. Art Matters II (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- José Vicente Martín Martínez, Iván Albalate Gauchía, Mirant dins de la caixa. El visor de diorames amb enfocament selectiu com a cas pràctic d'arqueologia dels mitjans , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Carles Sora, Sergi Jordà, Temporalitats presents a les experiències cinemàtiques interactives , Artnodes: Núm. 15: (Juny 2015). NODE 15. Art Matters I (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez Granell)
- Mikel Otxoteko, Cap a nous estats de fluïdesa en l’art audiovisual , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- José Vicente Martín Martínez, Sergio Luna Lozano, El rostre sintètic. Estratègies de representació a l’entorn del retrat artificial , Artnodes: Núm. 23: (Gener 2019). NODE 23. Arqueologia dels mitjans II / Humanitats digitals II (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Francisco Javier Frutos, Carmen López, Marta Cerezo, De plaques de llanterna màgica a Espanya: dos estudis d’anàlisi de contingut al servei de l’arqueologia dels mitjans de comunicació , Artnodes: Núm. 23: (Gener 2019). NODE 23. Arqueologia dels mitjans II / Humanitats digitals II (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Felicity Colman, Feminicitat digital: predicació i mesurament, informàtica i imatges , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Mónica Bello Bugallo, Andy Gracie, Forats negres i objectivitat , Artnodes: Núm. 25: (Gener 2020). NODE 25. Diàlegs entre Art i Ciència Fonamental (coord.: M. Bello i A. Gracie)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.