Una qüestió de matèria. La desconstrucció de cadenes microscòpiques a l’espai transnacional
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Over the last decades, new architectures and infrastructures for containing and artificially reproducing the conditions at the very beginning of the Universe have surfaced across the world: a synthetic replica of the early Universe on Earth.
These sophisticated technospaces are sealed chambers that recreate specific and inexistent physical conditions on Earth to reveal the origin of matter. They spread throughout a subterranean global chamber system: an invisible underground network.
New supranational laboratories like CERN transformed physics into a force within politics, creating new spaces of negotiations and agreement. Subatomic particles are questioning the Standard Model of Particle Physics while scientific infrastructures simultaneously challenge previous models for political and social structures.
The tiny monastic laboratory of the seventeenth century has been replaced by a global technoscientific infrastructure spread across the world. The elementary particle physics infrastructures involve massive urban complexes, buildings, and chambers, designed to host the invisible. These hybrid urban environments are comprised of scientists, particles, liquids, data, politics and technologies working together for the production of knowledge, and to translate a world not perceptible to humans.
The transnational network of Particle Physics underground laboratories is constructing a new scientific architecture around the world: a sensing architecture, which amplifies new political and material interactions. Maybe, we can say that every new scientific experimental chamber is the architect of a new epoch of hybrid systems of transnational and transhuman collaborations.
This text is part of a larger project conducted through a practice-led PhD in Arts and Sciences at the BxNU Institute (Baltic Centre for Contemporary Art and Northumbria University).
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Blanca Pujals, 2020
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Blanca Pujals, Doctoranda en Arts i Ciències
Blanca Pujals (Barcelona - Londres) és arquitecta, investigadora espacial i escriptora crítica. Llicenciada en Arquitectura a l’Escola d’Arquitectura de Barcelona (Espanya), va completar els seus estudis amb un màster en Teoria Crítica i Estudis Museístics del Programa d’Estudis Independents del museu MACBA, sota la tutoria del filòsof Paul B. Preciado. A més, s’ha postgraduat recentment al Centre de Recerca Arquitectònica (Departament de Cultures Visuals) de la Universitat Goldsmiths de Londres, sota la direcció d’Eyal Weizman i Susan Schuppli. Actualment, està realitzant el seu doctorat en Arts i Ciències a l’Institut BxNU (Centre Bàltic per a l’Art Contemporani i Universitat de Northumbria) i el grup de recerca de negociació cultural en la ciència, sobre la geopolítica i l’estètica de les infraestructures de les ciències fonamentals, amb seu en el Bàltic 39. El seu treball interdisciplinari aborda les geografies de poder en cossos i territoris. Desenvolupa una pràctica espacial crítica com una forma de recerca per a abordar qüestions vinculades a la cultura contemporània, la filosofia de la ciència i la política transnacional per mitjà de diferents dispositius visuals i sonors. El seu treball no es limita a un sol mitjà d’expressió, ja que a més de pel·lícules i arquitectura, també inclou conferències, escriptura crítica i projectes curatorials. Els seus projectes audiovisuals més recents són: «Specular Technologies» (2015), «Bodily cartographies: Pathologizing the body and the city» (assaig publicat a The Funambulist núm. 7, 2016) i «A Synthetic Universe» (assaig publicat a The Live Creature and Ethereal Things: Physics in Culture, d’Arts Catalyst, 2018), i el projecte curatorial «Geografías y formas de poder» a Tabakalera (2017-2018). Blanca ha treballat en projectes a Colòmbia, l’Iraq, el Regne Unit, l’Afganistan, Espanya, Itàlia, els Estats Units i Suïssa, i participa amb regularitat en projectes artístics i exposicions a Espanya i al Regne Unit. Imparteix classes i conferències per tot el món i publica en revistes internacionals.
Beck, Ulrich and Anthony Giddens and Scott Lash. 1994. Reflexive modernization: politics, tradition and aesthetics in the modern social order. California: Stanford University Press-Social Science.
Bennett, Jane. 2010. Vibrant Matter: A Political Ecology of Things. Durham: Duke University Press.
Cern Archive. http://library.cern/archives/CERN_archive.
Daston, Lorraine. 2004. Things That Talk: Object Lessons from Art and Science. New York: Zone Books.
Daston, Lorraine. 2010. Objectivity. Cambridge: The MIT Press.
Foucault, Michel. 1966. The Order of Things: An Archaeology of the Human Sciences. London and New York: Routledge Classics.
Haraway, Donna. 1990. Simians, Cyborgs, and Women: The Reinvention of Nature. London: Free Association Books.
Haraway, Donna J. 1997. Modest_Witness@Second_Millenium .FemaleMan© _Meets_oncoMouse™. Feminism and technoscience -. New York, London: Routledge.
Faoucault “The Order of Things: An Archaeology of the Human Sciences”, 1966).
Latour, Bruno. 1993. We Have Never Been Modern. Cambridge: Harvard University Press.
Karl Popper. 1959. The Logic of Scientific Discovery. Great Britain: Routledge. (Original 1934. Logik der Forschung. Zur Erkenntnistheorie der modernen Naturwissenschaft, Germany: Mohr Siebeck)
Randall, Lisa. 2011. Knocking on Heaven’s Door.New York: Ecco Press.
Shapin, Steven. 2007. Science and the modern world. In The Handbook of Science and Technology Studies, 3rd Ed., ed. E. Hackett, O. Amsterdamska, M. Lynch, and J. Wajcman, 433-448. Cambridge, MA: MIT Press.
Shapin, Steven, and Simon Schaffer. 1985. Leviathan and the Air Pump. Princeton: Princeton University Press.
Stengers, Isabelle. 2010. Cosmopolitics I, Bononno, R (trans.), Minneapolis: University of Minnesota Press.
Stengers, Isabelle. 2011. Cosmopolitics II, Bononno, R (trans.), Minneapolis: University of Minnesota Press.
Taussig, Michael T. 1997. The Magic of the State. UK: Routledge
Virilio, Paul, and Sylvère Lotringer. 1997. Pure War. US: Semiotext(e)/Foreign Agents.
Whitehead, Alfred North. 1997. Science and the modern world. US: The Free Press.
Whitehead, Alfred North. 1920. The concept of nature. Great Britain: Cambridge University Press.
Articles similars
- Diego Ortega Alonso, Illustraciencia, un ecosistema per a la il·lustració científica , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Suzanne Treister, THUTOAH - La teoria hologràfica de l’univers de la història de l’art , Artnodes: Núm. 25: (Gener 2020). NODE 25. Diàlegs entre Art i Ciència Fonamental (coord.: M. Bello i A. Gracie)
- Mónica Bello Bugallo, Andy Gracie, Forats negres i objectivitat , Artnodes: Núm. 25: (Gener 2020). NODE 25. Diàlegs entre Art i Ciència Fonamental (coord.: M. Bello i A. Gracie)
- Thomas Zummer, Observacions sobre certes afinitats i diferències entre pràctiques estètiques i científiques , Artnodes: Núm. 25: (Gener 2020). NODE 25. Diàlegs entre Art i Ciència Fonamental (coord.: M. Bello i A. Gracie)
- Víctor G. Peco, Nerea Garzón-Arenas, José Carlos Espinel, Concha Herrero, Escultura i noves tecnologies en la divulgació científica i educativa: models 3D de foraminífers com a referents de l’acidificació dels oceans i el canvi climàtic , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Victor Flores, La mètrica del paisatge. El treball de camp amb estereoscopi de Francisco Afonso Chaves i altres exploradors portuguesos , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Jordi Sánchez-Navarro, Mobilitats, estètica de frontera i arqueologia prospectiva en la ciència-ficció cosmopolita de Miguel Llansó: "Crumbs" i "Jesus Shows You the Way to the Highway" com anarxius , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Miguel Alfonso Bouhaben, La recerca artística eurocèntrica i la seva decolonització estètica i epistèmica , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Gloria Lapeña Gallego, Art contemporani i arquitectures del cos contagiat (hoste-hostatger) sota la narrativa del sanatori antituberculós , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Paola Castaño, «El que per a algú és soroll, per a un altre és un signe» Art, neurociència i radioastronomia , Artnodes: Núm. 25: (Gener 2020). NODE 25. Diàlegs entre Art i Ciència Fonamental (coord.: M. Bello i A. Gracie)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.