Maquinolatria i creativitat posthumana entre futurisme, art generatiu i intel·ligència artificial
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
L’art generatiu compleix la promesa futurista de facilitar la cocreació entre l’ésser humà i la màquina. Aquesta recerca aborda una connexió potencial entre el futurisme i el present (post)digital amb l’objectiu de plantejar una definició de la «creativitat posthumana» a través del paper del manifest artístic com a format textual de referència en l’àmbit avantguardista, tant al començament del segle XX com a l’era de la Web 3.0. Mitjançant una metodologia basada en l’arqueologia de mitjans, es revisaran els orígens de la machine condition en relació amb els processos d’expressió creativa en el context de l’art mediàtic, prestant especial atenció a l’art procedural com a culminació de l’art no-humà. Es procedirà a l’anàlisi comparativa d’un corpus format per dos manifestos representatius dels límits i possibilitats de l’aliança creativa humà-mecànica a l’últim centenni: «L’arte meccanica. Manifesto futurista» (1923 i «The De-centralized Unicist Manifest» (2021), resultant de l’aplicació de la IA al camp de l’art mitjançant l’aprenentatge automàtic i les xarxes neuronals. A partir d’aquest estudi s’avaluarà el paper pioner d’aquest tipus de textos programàtics orientats a definir la relació entre creativitat i posthumanisme des de dos moments històrics marcats per la urgència col·lectiva a identificar els riscos i els beneficis existents en l’ús artístic de sistemes d’intel·ligència autònoma.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Carolina Fernández-Castrillo, 2024
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Carolina Fernández-Castrillo, Universitat Carlos III de Madrid-TECMERIN Universitat Ca’ Foscari Venezia (VeDPH)
Doctora Europea cum laude per la Universitat Complutense de Madrid i per la Sapienza Università di Roma. La seva investigació sobre intermedialitat i arqueologia mediàtica sobre la relació entre el futurisme i l’avantguarda digital va obtenir el Premi Extraordinari de Doctorat de la UCM, la Menció d’Excel·lència pel Reial Col·legi Complutense a Harvard i una invitació com a Postdoctoral Fellow a Harvard University. Professora Titular de Cibercultura i Alfabetització Transmèdia a UC3M i investigadora del grup TECMERIN com a impulsora de l’àrea de Tecnologies de la imatge i innovació: arqueologia de mitjans. Investigadora Principal del projecte internacional Digital Media Culture: Intercreativity and Public Engagement al Venice Centre for Digital and Public Humanities (Università Ca’ Foscari Venezia). Coordinadora de Comunicació i Cultura Digital a l’Associació Espanyola de Recerca de la Comunicació, AE-IC (2024-2028), anteriorment ha estat directora de diversos grups de recerca internacionals. També ha estat Investigadora Associada de l’ZKM Center for Art and Media Karlsruhe –on ha realitzat alguns dels seus projectes d’innovació digital sobre comunicació interactiva i immersiva– i Visiting Scholar a Yale University, Bayreuth Universität i FAU Erlangen-Nürnberg, entre d’altres. Participa de manera habitual en publicacions internacionals, seminaris i programes de doctorat en universitats de renom com NYU –estant al capdavant de l’àrea d’aprenentatge experiencial–, CityU d’Hong Kong, University of London de Queen Mary, Università di Bologna i Universitate NOVA de Lisboa. Col·labora assíduament amb institucions com Biennal de Venècia –el 2022 va introduir el terme «Artivisme mediàtic»-; Fundació Juan March; Institut Cervantes; Istituto di Cultura Italià; Escorxador; o Hybrid Art Fair, des de la investigació i el comissariat. A més, ha estat redactora de la Cadena SER-Redacció Madrid i crítica d’art en diversos mitjans especialitzats de referència com a LÁPIZ Revista internacional d’art.
Berners-Lee, Tim. «Realising the full potential of the web», (1997). https://cutt.ly/LwXElzuy
Berners-Lee, Tim. Weaving the Web. Nueva York: HarperCollins, 1999.
Boden, Margaret A. y Ernest A. Edmonds. «What is generative art?». Digital Creativity, vol. 20, no. 1-2, (2009): 21-46. DOI: https://doi.org/10.1080/14626260902867915
Botto. «The Decentralized Unicist Manifesto». Botto, (2021). https://cutt.ly/KwbxE8sM
Bruns, Axel. Blogs, Wikipedia, Second Life, and beyond: from production to produsage. Nueva York: Peter Lang, 2008.
Colton, Simon. «Creativity vs. the Perception of Creativity in Computational Systems». Proceedings AAAI Spring Symposium Creative Systems, 2008.
Colton, Simon, Alison Pease, Christian Guckelsberger, Jon Mccormack y Teresa Llano. «On the Machine Condition and its Creative Expression». International Conference on Innovative Computing and Cloud Computing (2020): 342-349. DOI: https://cutt.ly/ewMVJowL
Etopia. «Botto: el experimento artístico extraordinario». etopia (s.f.). https://cutt.ly/Aw1oZAqb
Fernández-Castrillo, Carolina. El futurismo como reconstrucción “poliexpresiva” del universo: del cine a la condición postmedia. Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid, 2009. https://cutt.ly/nwbxRTvW
Fernández-Castrillo, Carolina «De la ‘maquinolatría’ futurista al cuerpo post-orgánico». En Aguirre, Romero, Joaquín (ed.). Darwin en la ficción. (Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 2010a), 117-131.
Fernández-Castrillo, Carolina. «Apología de la realidad tecnoindustrial: F.T. Marinetti y Mario Morasso». Espéculo. Revista de Estudios Literarios, vol. 44, (2010b). https://cutt.ly/8wMVJQG1
Fernández-Castrillo, Carolina. «La experiencia urbana como shock: controversias en la poética marinettiana». RSEI. Revista de la Sociedad Española de Italianistas, vol. 6 (2010c): 51-68.
Fernández-Castrillo, Carolina. «Scienzarte: preludio a la cultura de la tecnociencia». En: Ochoa Santos, Miguel G. (ed.). Arte, ciencia y tecnología. (Nuevo León (México): CAEIP, 2010d): 23-37.
Fernández-Castrillo, Carolina. «Prácticas transmedia en la era del prosumidor: Hacia una definición del Contenido Generado por el Usuario (CGU)». CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, vol. 19 (2014): 53-67. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_CIYC.2014.v19.43903
Fernández-Castrillo, Carolina y Carla Rogel. «La creatividad vernácula en la era digital: enseñanza de la comunicación publicitaria en entornos conectivos». Revista ICONO 14. Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, vol. 20, no. 1 (2022): 1-16. DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v20i1.1700
Fernández-Castrillo, Carolina. «The AI Work of Art in the Age of Its Co-Creation». Magazén, vol. 2 (2023): 357-383. DOI: https://doi.org/10.30687/mag/2724-3923/2023/02/008
Foro Económico Mundial. Future of Jobs Report 2023. Cologny/Ginebra: WEF, 2023. https://cutt.ly/TwMVKpjg
Kanev, Venko. «El manifiesto como género. Manifiestos independentistas y vanguardistas. América». Cahiers du CRICCAL, vol. 21 (1998): 11-18. https://doi.org/10.3406/ameri.1998.1357
Lessig, Lawrence. Free culture. How big media uses technology and the law to lock down culture and control creativity. Nueva York: Penguin, 2005.
Luengo Navas, Julián Jesús, Antonio Luzón Trujillo y Mónica Torres Sánchez. «Las reformas educativas basadas en el enfoque por competencias: una visión comparada. Profesorado». Revista de currículum y formación del profesorado, vol. 12, no. 3 (2008): 1-10. https://cutt.ly/Qw1gi0wR
Mangone, Carlos y Jorge Warley. El manifiesto. Un género entre el arte y la política. Buenos Aires, Editorial Biblos, 1994.
Marinetti, Filippo Tommaso. «Fondazione e Manifesto del Futurismo». Poesia, vol. V, no. 1-2 (1909, febrero-marzo).
Marinetti, Filippo Tommaso. «Lo splendore geometrico e meccanico e la sensibilità numerica». Lacerba, vol. II, no. 6, 15 marzo 1914 y Lacerba, vol. II, no. 7 (1914, 1 abril).
Marinetti, Filippo Tommaso. Guerra sola igiene del mondo. Milán, Edizioni futuriste di Poesia, 1915.
Morales Páez, Yudelsi, Vadim Aguilar Hernández y Caridad Rodríguez Delgado. «Los medios de enseñanza para la apropiación de contenidos profesionales». Mendive. Revista de Educación, vol. 16, no. 1 (2018): 65-78. https://cutt.ly/Kw1suMpn
OCDE. Skills for a Resilient Green and Digital Transition. París: OCDE, 2023. DOI: https://doi.org/10.1787/27452f29-en
Porto, Mónica. «Evaluación para la competencia creativa en la educación universitaria». Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales – Universidad Nacional de Jujuy, vol. 35 (2008): 77-90. https://cutt.ly/wjqVENm
Prampolini, Enrico, Ivo Pannaggi y Vinicio Paladini. «L’arte meccanica. Manifesto futurista». Noi. Rivista d’arte futurista, vol. I, no. 2, (1923, mayo).
Schumpeter, Joseph, A. Capitalism, Socialism and Democracy. 1ª edición 1942. Londres y Nueva York: Routledge, 2003.
Somigli, Luca. Legitimizing the Artist. Manifesto Writing and European Modernism, 1885-1915. Toronto, Buffalo, Londres, University of Toronto Press, 2003. https://doi.org/10.3138/9781442621060
UNESCO. Políticas para la creatividad. Guía para el desarrollo de las industrias culturales y creativas. París: UNESCO, 2010. https://cutt.ly/4wMVKkp1
UNESCO (2018). Repensar las políticas para la creatividad. Creatividad para el desarrollo. París: UNESCO. https://cutt.ly/7wMVKbcw
UNESCO. Re|pensar las políticas para la creatividad. Plantear la cultura como un bien público global. París: UNESCO, 2022. https://cutt.ly/fwMVKT1y
Verdone, Mario. Il Futurismo. Roma: Newton and Compton Editori, 2003.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Carolina Fernández-Castrillo, Diego Mantoan, Arqueologia de l’artivisme mediàtic: cap a una revisió de la història de la cultura digital per al canvi social , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
Articles similars
- Daniel López del Rincón, Lourdes Cirlot, Historiant el bioart o els reptes metodològics de la història de l'art (dels mitjans) , Artnodes: Núm. 13: (Novembre 2013). NODE 13. Història(es) de l'art dels mitjans (coord.: Ana Rodríguez Granell, Pau Alsina)
- Salomé Cuesta Valera, Paula Fernández Valdés, Salvador Muñoz Viñas, NFT i art digital: noves possibilitats per al consum, la difusió i la preservació de les obres d’art contemporani , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Marco Paladini, Carlo R. M. A Santagiustina, Costanza Sartoris, Giulia Saya, Michele Schiavinato, Gabriella Traviglia, La memòria de la comunitat digital AquaGranda: activant la conscienciació sobre el risc climàtic , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- David Link, Carnívor Carnestoltes , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Judith Doyle, Simone Jones, Elizabeth Lopez, Experimentalisme pandèmic: desconstruint l’educació de belles arts enmig d’una emergència global , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Josephine Berry, Codi al descobert: el net art i el moviment de programari lliure , Artnodes: Núm. 3 (2004): NODE 3. Heterotopies
- Amy Alexander, Programació amb finalitats artístiques o software art , Artnodes: Núm. 4: (Juliol 2005). NODE 4. Calculabilitat (coord.: Pau Alsina)
- Mª Isabel Soler Ruiz, Rosa Mármol Pérez, Art, Tecnologia i Humanisme. El laboratori de disseny social Studio Roosegaarde com a ecosistema creatiu tecnopoètic , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Marc Kosciejew, Documentació i materialització de l’art: mètodes conceptuals de documentació per a la materialització de la informació artística , Artnodes: Núm. 19: (Juny 2017). NODE 19. Futurs especulatius de l'art (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Miguel Ángel Rego Robles, Visió estereoscòpica en el pensament de Wilfrid Sellars: enfocaments ontològics a través de l’art postcontemporani , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.