Transformacions de les xarxes més que humanes i l’impacte dels objectes materials en les obres de mitjans tàctics

Main Article Content

Caterina Antonopoulou

Des de finals del segle XX, les xarxes més que humanes i l’impacte de les entitats materials no humanes han guanyat protagonisme, tant en les ciències socials com en les informàtiques. En les ciències socials, van sorgir una gran quantitat de conceptualitzacions per descriure estructures complexes, dinàmiques, heterogènies i no jeràrquiques d’entitats materials i no materials, humanes i no humanes, congruents i contradictòries. En informàtica, el naixement d’internet i l’aparició posterior de la World Wide Web també van atraure l’atenció dels científics cap a les xarxes. Més tard, l’arribada de la internet de les coses (Internet of Things o IoT) va contribuir a un canvi en la percepció predominant d’internet, que va passar d’una entitat immaterial a una xarxa d’objectes materials interconnectats. Els media artists crítics exploren l’agència de les entitats no humanes i de les xarxes híbrides que aquestes mateixes xarxes articulen amb diversos agents. Alguns d’ells fan servir objectes materials interconnectats per iniciar intervencions estratègiques en la intersecció de l’art i l’activisme. En aquest article, estudiem les obres de mitjans tàctics que incorporen objectes quotidians materials i augmentats tecnològicament. Tractem els objectes materials com a entitats que consten de tres dimensions: socials, artístiques i tecnològiques, i ens centrem en les diverses xarxes dinàmiques articulades entorn d’aquests objectes. Investiguem les accions i interaccions de les entitats implicades, que tenen com a resultat una transformació de la xarxa emergent. Demostrem que aquestes accions i interaccions estableixen esferes espaciotemporals a petita escala, en les quals es redistribueixen les relacions de poder. L’article comença amb una revisió de teories socials i filosòfiques seleccionades que van introduir nous termes, topologies i conceptes per descriure xarxes més que humanes. Després es passa a l’avanç de les tecnologies de xarxa, i es posa tota l’atenció en la materialitat d’internet i la internet de les coses. Finalment, examina xarxes més que humanes, les seves transformacions i el paper dels objectes materials en les obres de mitjans tàctics mitjançant l’anàlisi de dos casos pràctics seleccionats.

Paraules clau:

materialitat, art de mitjans tàctics, xarxes, agents més que humans, objectes materials

Article Details

Com citar
Antonopoulou, Caterina. “Transformacions de les xarxes més que humanes i l’impacte dels objectes materials en les obres de mitjans tàctics”. Artnodes, no. 31, pp. 1-9, doi:10.7238/artnodes.v0i31.403453.
Biografia de l'autor/a

Caterina Antonopoulou, Universitat d’Atenes

Artista i investigadora multimèdia. Actualment és professora d’art multimèdia en el Departament d’Arts Digitals i Cinema de la Universitat d’Atenes. La seva recerca estudia la materialitat de l’art digital centrant-se en obres de mitjans tàctics, socialment compromeses i estratègiques. La seva obra artística explora les històries (en el sentit de les seves històries i relats, en anglès histories i stories) i interaccions socials quotidianes, a través d’una apropiació creativa, crítica i lúdica de les tecnologies, dels objectes oposats i dels fragments narratius. Té un doctorat en Art Multimèdia per la Universitat de l’Egeu (Grècia), un màster en Arts Digitals per la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona i un diploma en Enginyeria Informàtica per la Universitat Tècnica Nacional d’Atenes.

Referències

Akrich, Madeleine.1997. “The de-scription of technical objects.” In: Wiebe E. Bijker and John Law (eds.). Building Technology / Shaping Society: Studies in sociotechnical change, (1997): 205-224. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.

Alsina, Pau. “Debunking the myth of the immateriality of digital art: towards a neomaterialist focus on the arts.” Artnodes, no. 14 (2014). DOI: https://doi.org/10.7238/a.v0i14.2405

Antonopoulou, Caterina. 2021. “The materiality of digital art. Practices of integration of everyday objects into sociopolitical media artworks”. PhD diss. University of the Aegean.

Antonopoulou, Caterina. 2022. “eCO2system: exploring the environmental and social impact of the internet’s materiality through a data-driven media art installation.” In: Proceedings of the 27th International Symposium on Electronic Arts, ISEA International.

Bennett, Jane. Vibrant Matter. A Political Ecology of Things. Durham, London: Duke University Press, 2010. https://doi.org/10.1215/9780822391623

Bucher, Taina. “Network as Material: An Interview with Julian Oliver.” Furtherfield (2011, June). https://www.furtherfield.org/network-as-material-an-interview-with-julian-oliver.

Charitos, Dimitris, and Maria Kerasia Andrikaki. “The hybrid object: augmenting objects and transforming their relationship with humans.” In: Iouliani Theona & Dimitris Charitos (eds.). Hybrid City 2015: Data to the People. Proceedings of the 3rd international biennial conference (2015): 222-225. Athens: University Research Institute of Applied Communication.

Crawford, Kate, and Vladan Joler. “Anatomy of an AI System: The Amazon Echo as an Anatomical Map of Human Labor, Data and Planetary Resources”. AI Now Institute and Share Lab (2018). https://anatomyof.ai.

DeLanda, Manuel. Assemblage Theory. Edinburgh University Press, 2016. DOI: https://doi.org/10.1515/9781474413640

Deleuze, Gilles and Félix Guattari. A Thousand Plateaus: capitalism and Schizophrenia. London: Athlone Press, 1987.

Dourish, Paul. Where the Action Is: The Foundations of Embodied Interaction. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2001.

De Certeau, Michel. The Practice of Everyday Life. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 1988.

Garcia, David and Geert Lovink. “The ABC of Tactical Media”. Subsol (1997). [Accessed: 28 November 2022]. http://subsol.c3.hu/subsol_2/contributors2/garcia-lovinktext.html.

Groys, Boris. “On Art Activism”. E-flux, no. 56 (2014). https://www.e-flux.com/journal/56/60343/on-art-activism

Heidegger, Martin. Being and Time. New York: Harper & Row, 1962.

Heidegger, Martin. Poetry, Language, Thought. London: Harper, 1971.

Hertz, Garnet (ed.). Disobedient Electronics: Protest. Vancouver: The Studio for Critical Making, 2018.

Hillier, Jean and Gareth Abrahams. Deleuze and Guattari: Jean Hillier in Conversation with Gareth Abrahams. Wroclaw, Poland: Association of European Schools of Planning, 2013.

Hodder, Ian. Entangled: An Archaeology of the Relationships between Humans and Things. West Sussex, UK: Wiley-Blackwell Publication, 2012. DOI: https://doi.org/10.1002/9781118241912

Ingold, Tim. “Bringing things back to life: creative entanglements in a world of materials”. ESRC National Centre for Research Methods. Working Paper Series (2010). http://eprints.ncrm.ac.uk/1306

Kopytoff, Igor. “The cultural biography of things: commoditization as process.” In: Arjun Appadurai (ed.). The social life of things: Commodities in cultural perspective (1986): 64-91. New York: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511819582.004

Kronman, Linda and Andreas Zingerle (eds.). The Internet of other people’s things. Dealing with the pathologies of a digital world (2018). Linz, Austria: servus.at

Kurbak, Ebru. “The Knitted Radio”. Ebru Kurbak (2014). [Accessed: 1 July 2022]. https://ebrukurbak.net/the-knitted-radio/

Latour, Bruno. “On actor-network theory: A few clarifications”. Soziale Welt, vol. 47, no. 4 (1996): 369-381. http://www.jstor.org/stable/40878163

Latour, Bruno. Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network-Theory. Oxford, New York: Oxford University Press, 2005.

Law, John. “Actor Network Theory and Material Semiotics.” Heterogeneities.net (2007, April). http://www.heterogeneities.net/publications/Law2007ANTand-MaterialSemiotics.pdf

Ludovico, Alessandro (ed.). Neural: Transient Gestures, no. 50 (2015).

Mattern, Friedemann and Christian Floerkemeier. “From the Internet of Computers to the Internet of Things.” In: Kai Sachs, Ilia Petrov, Pablo Guerrero (eds.). From Active Data Management to Event-Based Systems and More. Lecture Notes in Computer Science, vol. 6462 (2010): 242-259. Berlin: Springer Berlin Heidelberg. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-17226-7_15

Moll, Joana. “Works”. Joana Moll (2022). [Accessed: 1 July 2022]. https://www.janavirgin.com/works.html

McCarthy, Lauren. “Feeling at Home: Between Human and AI.” In: Linda Kronman and Andreas Zingerle (eds.). The Internet of other people’s things. Dealing with the pathologies of a digital world (2018): 155-159. Linz, Austria: servus.at

Nadal, Martín and César Escudero Andaluz. 2017. “Critical mining: Blockchain and bitcoin in contemporary art.” In: Ruth Catlow, Marc Garrett, Sam Skinner, and Nathan Jones (eds.). Artists Re:Thinking the Blockchain (2017): 73-84. Torque Editions & Furtherfield.

Nicenboim, Iohanna. “Objects of Research: Who is the object in the Internet of Things?” Master’s thesis, Berlin University of the Arts, 2015.

Oliver, Julian. “Newstweek”. Julian Oliver (2011). [Accessed: 1 July 2022]. https://julianoliver.com/projects/newstweek

Oliver, Julian, Gordan Savičić and Danja Vasiliev. “The Critical Engineering Manifesto”. Critical Engineering (2011-2017). https://criticalengineering.org

Paglen, Trevor. “Trevor Paglen: What lies beneath.” Interview by Liz Jobey. Financial Times Magazine (2015, December). https://www.ft.com/content/beaf9936-a8ff-11e5-9700-2b669a5aeb83

Parikka, Jussi. A Geology of Media. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2015. DOI: https://doi.org/10.5749/minnesota/9780816695515.001.0001

Paul, Christiane. “From Immateriality to Neomateriality: Art and the Conditions of Digital Materiality”. In: Proceedings of the 21st International Symposium on Electronic Arts, ISEA International (2015).

Pfister, Cuno. Getting Started with the Internet of Things. Sebastopol, CA: O’Reilly Media Inc, 2011.

Posch, Irene. “The Knitted Radio”. Irene Posch (2014). [Accessed: 1 July 2022]. http://www.ireneposch.net/the-knitted-radio

Posch, Irene. “Irene Posch || e-cuerpo 2017”. Vimeo (2017). Video, 6:43. https://vimeo.com/252623509

Posch, Irene and Ebru Kurbak. “Crafted Logic: Towards Hand-Crafting a Computer”. In: Proceedings of the 2016 CHI Conference Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems (2016): 3881-3884. New York: Association for Computing Machinery. DOI: https://doi.org/10.1145/2851581.2891101

Raley, Rita. Tactical Media. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2009.

Rancière, Jacques. Aesthetics and Its Discontents. Cambridge (UK), Malden (USA): Polity Press, 2009.

Richardson, Joanne. “The Language of Tactical Media”. Subsol (2002). [Accessed: 28 November 2022]. http://subsol.c3.hu/subsol_2/contributors2/richardsontext2.html

Scherffig, Lasse. “Leaked Locations from Your Networked Past”. In: Linda Kronman, and Andreas Zingerle (eds.). The Internet of other people’s things. Dealing with the pathologies of a digital world (2018): 197-205. Linz, Austria: servus.at

Streitz, Norbert and Paddy Nixon. “The Disappearing Computer: Introduction”. Communications of the ACM, vol. 48, no. 3 (2005): 32-35. DOI: https://doi.org/10.1145/1047671.1047700

Von Busch, Otto and Karl Palmås. Abstract Hactivism: The Making of a Hacker Culture. London, Istanbul, 2006.

Weiser, Mark. “The computer for the 21st century”. ACM SIGMOBILE Mobile Computing and Communications Review, vol. 3, no. 3 (1999): 3-11. DOI: https://doi.org/10.1145/329124.329126

Articles similars

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.