Creació digital: futurs possibles (i assolibles)
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Durant el darrer any, la ciència i la tecnologia han estat jugant un paper indispensable en un context difícil i complex. Tots els àmbits de la nostra vida s’han vist forçats a adaptar-se als processos digitals a un ritme accelerat.
Davant una evident transformació econòmica i social, ens plantegem l’estat en què es troba la cultura i la creació, un dels sectors més castigats per la crisi. Concretament, ens interessa centrar-nos en la situació específica de la creació digital, devastada especialment per la manca de protecció i finançament i pel tancament de galeries i espais especialitzats.
No es tracta de començar de zero. Cal presentar les possibilitats futures com a oportunitats. Primerament, cal analitzar allò que s’ha après, experimentat i debatut fins ara, abans i durant la pandèmia. A partir d’aquí, cal identificar, d’una banda, les conseqüències directes de la pandèmia, i de l’altra, els problemes derivats de l’acceleració en la transformació digital, especialment en aquells aspectes que ens permeten rellançar i impulsar noves línies de treball, iniciatives heterogènies o noves metodologies, sempre tenint en compte que aquest coneixement i experiència s’ha de fonamentar i sobreviure en les normes de l’economia digital. Tant la creació com el consum de continguts exigeixen noves habilitats digitals, de comunicació, emprenedores i comercials.
Busquem noves mirades, afrontem la transversalitat que pot oferir la hibridació entre l’art, la ciència i la tecnologia. Analitzem i compartim amb tot aquells que participen en els processos creatius i evitem tornar al bucle. Estem davant d’un projecte complicat i arriscat, però apassionant. És més necessari que mai aprendre dels errors i extreure el valor de certes experiències relacionades amb l’art digital. I, sobretot, no hem d’oblidar els components més importants: valorar els creadors, recuperar el públic i atreure aquells que mai no s’han sentit atrets per aquest tipus de pràctiques artístiques. Busquem i compartim la manera de fomentar i promoure nous continguts i escenaris.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Paloma González Díaz, 2021
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Paloma González Díaz, Centre Universitari de Disseny
Docent i investigadora, ha desenvolupat i implementat noves metodologies de desenvolupament en projectes interactius creatius i educatius, tant per a empreses privades com per a organismes públics, en què sempre ha integrat la seva formació i experiència en la tecnologia, el disseny, les arts i la comunicació.
Professora dels Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació de la UOC, imparteix Cultura Audiovisual a BAU (Centre Universitari de Disseny) i Llenguatges experimentals en el grau d’Arts de l’Escola Massana. Forma part del grup de recerca GREDITS (Grup de Recerca en Disseny i Transformació Social).
La seva tesi «Prácticas artísticas digitales y tecnologías de control y vigilancia (2001-2010)» (UB) mostra el seu interès per l’evolució de la creació digital, la interacció i les relacions de poder que s’estableixen per mitjà de la tecnologia. Des de 2007, publica el blog especialitzat en media art, vigilància i privacitat Uncovering Ctrl, que forma part de l’Arxiu Espanyol de Media Art AEMA/SAOMA.
Ha participat en esdeveniments relacionats amb la cultura digital com Interface Politics Conference (2016/2018), Bodies Perceptions Design (2018) o el Congrés Internacional NODES del Coneixement 2020 (2020); en jornades, congressos i simpòsiums a Laboral Centre d’Art i Creació Industrial, Museu del Disseny de Barcelona, la Universitat de Màlaga o la Universitat Autònoma de Disseny de Morelos (Mèxic).
https://orcid.org/0000-0001-6718-3137
Arts at CERN. «Arts at CERN». CERN, 2021. https://arts.cern/about. DOI: https://doi.org/10.1037/tmb0000030
Bailenson, Jeremy N. «Nonverbal overload: A theoretical argument for the causes of Zoom fatigue». Technology, Mind, and Behavior 2, n.º 1 (2021). https://doi.org/10.1
/tmb0000030.
Bourriaud, Nicolas. Estética relacional. Los sentidos. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora, 2008.
Castillo, Carlos del. «La brecha digital que no se cierra: más de un 20% de españoles no busca en Internet ni manda emails». ElDiario.es, 1 de diciembre de 2020. https://www.eldiario.es/tecnologia/brecha-digital-no-cierra-habilidades-22-espanoles-no-buscar-internet_1_6472196.html.
Duffy, Brooke Erin. «Algorithmic precarity in cultural work». Communication and the Public 5, n.º 3-4 (2020): 103-107. DOI: https://doi.org/10.1177/2057047320959855.
Ernst & Young (EY). «Rebuilding Europe. The cultural and creative economy before and after the COVID-19 crisis». Madrid, 2021. http://www.institutoautor.org/es-ES/SitePages/EstaPasandoDetalleActualidad.aspx?i=2942&s=1.
Han, Byung-Chul. La sociedad de la transparencia. 9.ª ed. Pensamiento Herder. Barcelona: Editorial Herder, 2018.
INE. «Encuesta sobre equipamiento y uso de tecnologías de información y comunicación en los hogares 2020». Encuesta sobre equipamiento y uso de tecnologías de informa-ción y comunicación en los hogares. Resultados. Madrid, 2021. https://www.ine.es/dynt3/inebase/es/index.htm?padre=6899&capsel=6912.
Johns Hopkins Coronavirus Resource Center. «COVID-19 Map». Johns Hopkins Corona-virus Resource Center, 2021. https://coronavirus.jhu.edu/map.html.
Kabanda, Patrick. Creative trade for human development. Policy Research Working Paper, n.º 7.684. Washington, D. C.: World Bank, 2016. https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/24521. DOI: https://doi.org/10.1596/1813-9450-7684
Kelly, Kevin. The inevitable: Understanding the 12 technological forces that will shape our future, 2017.
Loach, Ken. I, Daniel Blake, 2016. https://www.filmaffinity.com/es/film245859.html.
Manovich, Lev. Cultural Analytics. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2020. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/11214.001.0001
Mendoza, Arquine. «Transparencia maquínica. Conversación con Trevor Paglen». Ar-quine (blog), 6 de julio de 2018. https://www.arquine.com/transparencia-maquinica-trevor-paglen/.
Mendoza, Sofía Pérez. «Levy desaloja Medialab Prado para trasladarlo a Matadero y abrir un centro de “creación contemporánea” en su sede». ElDiario.es, 24 de febrero de 2021. https://www.eldiario.es/madrid/levy-desplaza-medialab-prado-emblema-innovacion-cultural-matadero-redefinira-objetivos_1_7247476.html.
Morozov, Evgeny. The Net delusion: The dark side of Internet freedom. Nueva York: PublicAffairs, 2012. https://www.overdrive.com/search?q=C98C8CB7-493A-4C90-B300-42C68A00FE67.
Mozorov, Evgeny. To save everything, click here: Technology, solutionism, and the urge to fix problems that don’t exist, 2014.
Ong, Sandy. «Some parts of remote living are here to stay». MIT Technology Review, 2021. https://www.technologyreview.com/2021/02/24/1018081/remote-work-school-telehealth-digital-divide/.
Paik, Nam June.. «Good morning, Mr Orwell». Good morning, Mr Orwell. Nueva York / París, 1984. https://artreview.com/ara-autumn-2019-nam-june-paik/.
Perec, Georges. «Capítulo LIX. Hutting, 2». En La vida instrucciones de uso, 15.ª ed. Compactos 54. Barcelona: Anagrama, 2015.
Remacha, Belén. «Europa premia la cultura colaborativa de MediaLab-Prado». ElDia-rio.es, 9 de marzo de 2016, sec. Política cultural. https://www.eldiario.es/cultura/politicas_culturales/europa-premia-cultura-colaborativa-medialab-prado_1_4118562.html.
Silva, Pilar. «El Bosco. Tríptico del Jardín de las delicias». En El Bosco. La exposición del V Centenario, 330-36. 40. Madrid: Museo Nacional del Prado, 2016. https://www.museodelprado.es/coleccion/obra-de-arte/triptico-del-jardin-de-las-delicias/02388242-6d6a-4e9e-a992-e1311eab3609.
Virilio, Paul. La administración del miedo. Madrid: Pasos Perdidos, 2012.
World Bank. «World Development Report 2016: Digital Dividends». Text/HTML, 2016. https://www.worldbank.org/en/publication/wdr2016.
Žižek, Slavoj. Pandemia: la covid-19 estremece al mundo. Vol. 25. Nuevos cua-dernos Anagrama. Barcelona: Anagrama, 2020. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv16t6n4q
Zuboff, Shoshana. La era del capitalismo de la vigilancia: la lucha por un futuro humano frente a las nuevas fronteras del poder. Paidós Estado y sociedad. Barcelona: Paidós, 2020.
Articles similars
- Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Yael Hofman, L’esdevenir de l’arqueologia dels mitjans: rumbs, sabers i metodologies , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Sandra Cuevas, Reynaldo Thompson, Tirtha Mukhopadhyay, Estètica de l’al·lucinació: ontologia de calidoscopis visuals des de l’era del mite fins a la realitat virtual , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Antonio Labella, Salvador Sancha, Maria Cuevas, Heterocronicitat. Cronos a debat , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Ze Gao, Tristan Camille Braud, Varvara Guljajeva, Oportunitats museístiques impulsades per la realitat virtual: arxius digitalitzats en l’era del metavers , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- José Luis Reyes-Criado, Formats situats entorn del debat de ciència-art-tecnologia: una introducció als Festivals Europeus d’Art Digital (DAF) , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Sara Coleman, Travessant la xarxa. Art, tèxtils i tecnologia digital , Artnodes: Núm. 30
- Ramon Parramon Arimany, Eugènia Agustí, Jo Milne, Eloi Puig, La producció artística basada en processos que cohabiten temporalment els contextos , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Monica Roxana Ravelo García, Carolina Benavente Morales, Entre l'oficialitat i el desviament: l'art digital cubà i el seu tractament crític de la realitat tecnològica nacional , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Margit Rosen, Al principi, estava l’analògic. Una història alternativa dels començaments de l’art computacional , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Rene G. Cepeda, Creant un manual: The Manual for the Curation and Display of Interactive New Media Art , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.