La condició transreal: informació expandida i hacktivisme al Media Art

Main Article Content

Carolina Fernández Castrillo

Des del Media Art trobem una llarga sèrie d’expressions culturals de caràcter innovador com a resposta a les noves inquietuds i interessos sorgits a l’era de la postveritat. A la present investigació es posarà especial èmfasi a l’important paper del hacktivisme per a incentivar la participació ciutadana a la lluita contra la desinformació i l’abús de poder des de l’àmbit més experimental de la cultura digital. Adoptarem com a objecte d’estudi el corpus artístic de Paolo Cirio, pel seu interès a abordar el paper central de la informació com a medi i contingut creatiu. A les seves obres, l’activació d’originals mecanismes de visualització de dades i interacció amb l’usuari va dirigida no només a denunciar injustícies i falsedats, sino també a estimular  una intervenció real sobre els mateixos fets. A partir de l’anàlisi d’algunes de les seves principals aportacions s’establirà un marc teòric original per a la identificació d’aquelles aportacions creatives que entren dintre de la que denominarem “condició transreal”. La rellevància d’aquesta proposta resideix al plantejament d’unes coordenades per a l’estudi d’aquells projectes transmèdia de caràcter interactiu, i en la majoria de les ocasions contestatari, capaços de brindar un nou model de la relació amb l’audiència i una atractiva estratègia d’expansió de l’univers informatiu des del compromís social mitjançant una acció directa sobre la realitat.

Paraules clau
Crowdsourcing, Hacktivisme, Media Art, Postveritat, Narratives Transmèdia, Visualització de dades

Article Details

Com citar
Fernández Castrillo, Carolina. “La condició transreal: informació expandida i hacktivisme al Media Art”. Artnodes, no. 28, doi:10.7238/a.v0i28.377879.
Biografia de l'autor/a

Carolina Fernández Castrillo, Universitat Carlos III de Madrid

Professora ajudant doctor del Departament de Comunicació (UC3M) a l’Àrea d’Innovació Digital i Cibercultura. Actualment, és visiting scholar al Venice Centre for Digital and Public Humanities (Universitat Ca’ Foscari de Venècia) on és la IP del projecte de recerca «Digital Media Culture: Intercreativity and Public Engagement» (programa d’excel·lència MIUR, Ministero dell’Università e Ricerca). La seva tesi doctoral sobre l’arqueologia de mitjans va obtenir el Premi Extraordinari de doctorat amb Menció europea (UCM i Sapienza Università di Roma) i la Menció d'Excel·lència del Reial Col·legi Complutense a Harvard.

També ha estat visiting scholar a diverses instituciones internacionals: Yale University; Bayreuth Universität; Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg; Internet Interdisciplinary Institute (IN3, UOC); o ZKM Center for Art and Media Karlsruhe, on es Associate Researcher des del 2009.

www.carolinafcastrillo.com

ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-6108-6440

Referències

Agence France-Presse. 2020. «Darmanin contraint un artiste italien à retirer des photos de policiers de son site». The Huffington Post, 3 octubre, 2020. [Fecha de consulta: 10/12/2020] https://www.huffingtonpost.fr/entry/darmanin-contraint-un-artiste-italien-a-retirer-des-photos-de-policiers-de-son-site_fr_5f77bab0c5b64b480aade1f6?ncid=tweetlnkfrhpmg00000001

Arns, Inke. 2005. «Code as Performative Speech Act». Artnodes, 4: 1-9. [Fecha de consulta: 10/12/2020] https://www.raco.cat/index.php/Artnodes/article/view/53082 DOI: https://doi.org/10.7238/a.v0i4.727

Ban Facial Recognition Europe. 2020. #Ban Facial Recognition Europe. Página web oficial de la campaña. [Fecha de consulta: 10/12/2020] https://ban-facial-recognition.wesign.it/droitshumains/ban-facial-recognition-europe

Berners-Lee, Tim. 1997. «Realising the full potential of the web». Página web oficial de World Wide Web Consortium. [Fecha de consulta: 10/12/2020] http://www.w3.org/1998/02/Potential.html

Berners-Lee, Tim. 1999. Weaving the Web. Nueva York: HarperCollins.

Broeckmann, Andreas. 2003. «On Software as Art». Sarai Reader. Media, Information, The Contemporary: 215-218. [Fecha de consulta: 10/12/2020]

http://archive.sarai.net/files/original/07c3e0e280b4363d625093a1f5bce554.pdf

Bruns, Axel. 2008. Blogs, Wikipedia, Second Life, and beyond: from production to produsage. Nueva York: Peter Lang.

Burnham, Jack. 1969. «Real Time Systems». Artforum, 8(1): 49-55.

Cirio, Paolo. 2020a. Capture. Página web oficial de Paolo Cirio. [Fecha de consulta: 10/12/2020] https://www.paolocirio.net/work/capture/

Cirio, Paolo. 2020b. «Text campaign and research Ban Facial Recognition Europe». Página web oficial de Paolo Cirio. [Fecha de consulta: 10/12/2020]

https://www.paolocirio.net/press/texts/text_capture_ban-facial-recognition.php

Cirio, Paolo. 2020c. «Text Project and artist’s statements project Capture». Página web oficial de Paolo Cirio. [Fecha de consulta: 10/12/2020] https://www.paolocirio.net/press/texts/text_capture.php

Cirio, Paolo. 2018-2020. «Regulatory Art». Página web oficial de Paolo Cirio. [Fecha de consulta: 10/12/2020] https://paolocirio.net/press/texts/text_regulatory-art.php

Cirio, Paolo. 2017. «Aesthetics of Information Ethics». Página web oficial de Paolo Cirio. [Fecha de consulta: 10/12/2020] https://paolocirio.net/press/texts/aesthetics-information-ethics.php

Cox, Geoff. 2007. «Generator: The Value of Software Art». En Issues in Curating Contemporary Art and Performance, editado por Judith Rugg, y Michèle Sedgwick, 147-162. Bristol: Intellect. [Fecha de consulta: 10/12/2020] https://monoskop.org/images/5/53/Cox_Geoff_2007_Generator_The_Value_of_Software_Art.pdf

Denning, Dorothy E. 2001. «Activism, Hacktivism, and Cyberterrorism: the Internet As a Tool for Influencing Foreign Policy». Networks and Netwars: The Future of Terror, Crime, and Militancy, editado por John Arquilla, y David Ronfeldt, 239-287. Santa Monica, California: Rand. [Fecha de consulta: 10/12/2020] https://www.rand.org/pubs/monograph_reports/MR1382.html

Fuller, Matthew. 2006. Softness: Interrogability; General Intellect; Art Methodologies in Software. Huddersfield: Digital Research Unit at Huddersfield University.

Furtherfield. 2012. «Revisiting the Curious World of Art and Hacktivism». Página web oficial de Furtherfield. [Fecha de consulta: 10/12/2020] https://www.furtherfield.org/revisiting-the-curious-world-of-art-hacktivism/

Gonzalès, Paule. 2020. «Des photos de policiers sur la place publique». Le Figaro, 2 octubre, 2020. [Fecha de consulta: 10/12/2020] https://www.lefigaro.fr/actualite-france/des-photos-de-policiers-sur-la-place-publique-20201002

Greene, Rachel. 2004. Internet Art. Londres: Thames & Hudson.

Haacke, Hans. 2009. «Lessons Learned». Tate Papers, 12. [Fecha de consulta: 10/12/2020] https://www.tate.org.uk/research/publications/tate-papers/12/lessons-learned

Harmon, Amy. 1998. «‘Hacktivist’ of All Persuasions Take Their Struggle to the Web». The New York Times, 31 octubre, 1998. [Fecha de consulta: 10/12/2020] https://www.nytimes.com/1998/10/31/world/hacktivists-of-all-persuasions-take-their-struggle-to-the-web.html?pagewanted=all

Hill, Kashmir. 2020. «Activists Turn Facial Recognition Tools Against the Police». The New York Times, 27 octubre, 2020. [Fecha de consulta: 10/12/2020] https://www.nytimes.com/2020/10/21/technology/facial-recognition-police.html

Jericho. 2014. «On the origins of the term ‘Hacktivism’». Curmudgeonly Ways. Rants of a deranged squirrel, 17 febrero, 2014. [Fecha de consulta: 10/12/2020] https://jerichoattrition.wordpress.com/tag/jason-sack/

Jones, Caroline. 2012. «Systems Symptoms: Jack Burnham’s ‘Systems Esthetics’». Artforum, 51(1): 113-116.

Jordan, Tim, y Paul A. Taylor. 2004. Hacktivism and Cyberwars. Rebels with a cause. Londres y Nueva York: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203490037

Laclau, Ernesto; Chantal Mouffe. 2001. Hegemony and Socialist Strategy: Towards a Radical Democratic Politics. Londres: Verso.

Leonardo. 2014. «The Leonardo Awards Program: Award Recipients». Página web official de Leonardo on-line. [Fecha de consulta: 10/12/2020] https://www.leonardo.info/isast/awardwinners.html

Logan, Jason. 1995. «The Virtual Underground: Take the Skinheads Bowling». InfoNation, noviembre 1995: 9-10.

McKenna, Sean; Nathalie Henry Riche, Bongshin Lee, Jeremy Boy, y Miriah Meyer. 2017. «Visual narrative flow: Exploring factors shaping data visualization story reading experiences». Eurographics conference on visualization (EuroVis), 36(3): 377-387. [Fecha de consulta: 10/12/2020] http://sci.utah.edu/~vdl/papers/2017_eurovis_narrative-flow.pdf DOI: https://doi.org/10.1111/cgf.13195

Mercier, Clémentine. 2020. «Au Fresnoy, ‘Capture’ de Paolo Cirio battu à plate censure». Libération, 12 octubre, 2020. [Fecha de consulta: 10/12/2020] https://next.liberation.fr/arts/2020/10/12/au-fresnoy-capture-de-paolo-cirio-battu-a-plate-censure_1802147

Milone, Mark G. 2002. «Hacktivism: Securing the National Infrastructure». The Business Lawyer, 58(1): 383-413. [Fecha de consulta: 10/12/2020] https://www.arifyildirim.com/ilt510/mark.milone.pdf

Parikka, Jussi. 2010. «Ethologies of Software art: What can a digital body of code do?». Deleuze and Contemporary Art, editado por Zepke, Stephen, y Simon O’Sullivan: 116-132. Edimburgo: Edinburgh University Press. DOI: https://doi.org/10.3366/edinburgh/9780748638376.003.0008

Samuelson, Alexandra. 2004. Hacktivism and the Future of Political Participation. Tesis doctoral. Harvard University. [Fecha de consulta: 10/12/2020] http://alexandrasamuel.com/dissertation/pdfs/index.html

Shanken, Edward A. 2012. «Investigatory Art: Real-time systems and network culture». Necsus, ‘Tangibility’, noviembre, 2012. [Fecha de consulta: 10/12/2020] https://necsus-ejms.org/investigatory-art-real-time-systems-and-network-culture/ DOI: https://doi.org/10.5117/NECSUS2012.2.SHAN

Tate. s.d. «Art Intervention». [Fecha de consulta: 10/12/2020] https://www.tate.org.uk/art/art-terms/a/art-intervention

Toffler, Alvin. 1980. The third wave. Nueva York: Morrow.

Wilson, Stephen. 2002. Information Arts. Intersections of Arts, Science, and Technology. Cambridge, Mass.: MIT Press. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/3765.001.0001

Articles similars

<< < 33 34 35 36 37 38 39 40 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.