Caracterització en la trilogia Foundation: estudi quantitatiu basat en l'anàlisi clúster
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest treball analitza la caracterització dels personatges de la trilogia Foundation d'Asimov, atès que una de les crítiques principals respecte de la seva obra en general i d'aquesta saga en particular és l'escassa profunditat dels personatges, que fa que siguin molt semblants entre ells. A fi de determinar d'una manera més objectiva la veracitat d'aquesta crítica, s'ha utilitzat la tècnica d'anàlisi clúster, utilitzada habitualment en big data, sobre un conjunt de vint-i-sis personatges de la trilogia, que prèviament han estat avaluats segons el model OCEAN, amb els factors definits en el test NEO-PI-R. La conclusió d'aquesta anàlisi quantitativa és doble. D'una banda, s'ha confirmat la validesa d'aquesta proposta metodològica, almenys per al cas concret analitzat, ja que els resultats són coherents amb allò recollit en estudis qualitatius previs. De l'altra, hem verificat que efectivament la caracterització dels personatges, sense arribar a l'extrem del que, en ocasions, s'ha acusat Asimov, no és tan minuciosa ni complexa com en el cas d'altres autors.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Jose Luis Arroyo, Universidad de Sevilla / Universidad Pontificia Comillas
Doctor en Ciències Econòmiques i Empresarials per la Universitat Complutense de Madrid i doctor en Enginyeria per la Universitat Politècnica de Madrid. Ha estat professor a tres universitats i és autor de diversos articles d'investigació. Actualment, i en paral·lel a la seva activitat acadèmica en l'àmbit de l'economia, està finalitzant un doctorat en Estudis Filològics a la Universitat de Sevilla, el focus del qual és la literatura nord-americana de ciència ficció.Articles similars
- Andrés Senra, Entre allò viu i allò no viu. Edatisme, capacitisme, LGTBIQ*fòbia i artivisme antiracista a l’Estat espanyol durant els primers mesos de la COVID-19 , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Ruth West, Andres Burbano, IA, art i disseny: Qüestionant l'aprenentatge automàtic , Artnodes: Núm. 26: (Juliol 2020). NODE 26. IA, art i disseny: Qüestionant l'aprenentatge automàtic (coord.: A. Burbano i Ruth West)
- Nuria Rodríguez-Ortega, Cinc eixos per a pensar les humanitats digitals com a projecte d'un nou humanisme digital , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Annabel Castro, Outside in: exile at home, un sistema de discriminació algorítmica , Artnodes: Núm. 26: (Juliol 2020). NODE 26. IA, art i disseny: Qüestionant l'aprenentatge automàtic (coord.: A. Burbano i Ruth West)
- José Vicente Martín Martínez, Iván Albalate Gauchía, Mirant dins de la caixa. El visor de diorames amb enfocament selectiu com a cas pràctic d'arqueologia dels mitjans , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Federica Martini, Casos oberts de la història de l’art: la tasca dels artistes a la fàbrica , Artnodes: Núm. 19: (Juny 2017). NODE 19. Futurs especulatius de l'art (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Vanina Hofman, Pau Alsina, Futurs especulatius de l’art «Què passaria si...?» , Artnodes: Núm. 19: (Juny 2017). NODE 19. Futurs especulatius de l'art (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Jordi Alberich Pascual, Francisco-Javier Gómez-Pérez, Exploracions transmèdia en la creació cinematogràfica col·laborativa iberoamericana contemporània , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Domingo Sánchez-Mesa Martínez, Jordi Alberich, Nieves Rosendo, Introducció: narratives transmèdia , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Carmen Gómez-Redondo, Olaia Fontal, Álex Ibáñez-Etxeberria, Processos de patrimonialització i identització patrimonial amb ús de TIC entorn a l'art contemporani , Artnodes: Núm. 17: (Juny 2016). NODE 17. Art i educació (coord.: Aida Sánchez de Serdio)
<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.