Caracterització en la trilogia Foundation: estudi quantitatiu basat en l'anàlisi clúster
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest treball analitza la caracterització dels personatges de la trilogia Foundation d'Asimov, atès que una de les crítiques principals respecte de la seva obra en general i d'aquesta saga en particular és l'escassa profunditat dels personatges, que fa que siguin molt semblants entre ells. A fi de determinar d'una manera més objectiva la veracitat d'aquesta crítica, s'ha utilitzat la tècnica d'anàlisi clúster, utilitzada habitualment en big data, sobre un conjunt de vint-i-sis personatges de la trilogia, que prèviament han estat avaluats segons el model OCEAN, amb els factors definits en el test NEO-PI-R. La conclusió d'aquesta anàlisi quantitativa és doble. D'una banda, s'ha confirmat la validesa d'aquesta proposta metodològica, almenys per al cas concret analitzat, ja que els resultats són coherents amb allò recollit en estudis qualitatius previs. De l'altra, hem verificat que efectivament la caracterització dels personatges, sense arribar a l'extrem del que, en ocasions, s'ha acusat Asimov, no és tan minuciosa ni complexa com en el cas d'altres autors.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Jose Luis Arroyo, Universidad de Sevilla / Universidad Pontificia Comillas
Doctor en Ciències Econòmiques i Empresarials per la Universitat Complutense de Madrid i doctor en Enginyeria per la Universitat Politècnica de Madrid. Ha estat professor a tres universitats i és autor de diversos articles d'investigació. Actualment, i en paral·lel a la seva activitat acadèmica en l'àmbit de l'economia, està finalitzant un doctorat en Estudis Filològics a la Universitat de Sevilla, el focus del qual és la literatura nord-americana de ciència ficció.Articles similars
- Nuria Peist, Les obres d'art, les persones i els materials. Una anàlisi fenomenològica i sistèmica de l'art actual , Artnodes: Núm. 15: (Juny 2015). NODE 15. Art Matters I (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez Granell)
- Victoria Messi, Proxemia: una anàlisi sociotència d'una obra d'art electrònic , Artnodes: Núm. 16: (Novembre 2015). NODE 16. Art Matters II (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Alberto Porta-Pérez, Escapar de la pèrdua. Dilemes morals al voltant de la família a Life is Strange 2 , Artnodes: Núm. 30
- Santiago Pérez Isasi, Cap a un mapa digital de les relacions literàries ibèriques (1870-1930): algunes reflexions teòriques i metodològiques , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Carolina Fernández Castrillo, La condició transreal: informació expandida i hacktivisme al Media Art , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- José Luis Arroyo Barrigüete, La transformació de la ciència ficció: una anàlisi quantitativa del patró emocional en els premis Hugo , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Nieves Rosendo, Narratives transmèdia centrades en els personatges. Sherlock Holmes al segle XXI , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Andrea Soto, Vilém Flusser: imatges improbables , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Rosa Barba, Inventari d’espais cinematogràfics. Una biblioteca fictícia , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Nuria Rodríguez-Ortega, Cinc eixos per a pensar les humanitats digitals com a projecte d'un nou humanisme digital , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.