Processos de patrimonialització i identització patrimonial amb ús de TIC entorn a l'art contemporani
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article tracta d'evidenciar la importància de les TIC dins de l'educació patrimonial centrada en l'art contemporània, basant-se en la seva potencialitat per fer visibles els aspectes implicats en els processos de patrimonialització i identització. Per això, comença definint el patrimoni des d'una perspectiva més humana que permeti d'incorporar la dimensió contemporània de la cultura dins dels pressupostos patrimonials per, finalment, reivindicar la importància de l'educació patrimonial com a clau en la construcció i el manteniment del patrimoni entre les generacions, on l'art contemporània és el llegat que el present ha de protegir i donar en herència. En aquest context, les TIC se situen com a eina educativa essencial en aquest procés, ja que permeten de generar contextos d'intercanvi, coneixement, comprensió, diversió i valoració que seran clau en els processos de patrimonialització i identització de l'art contemporània. Finalment, després de l'exposició d'un exemple de la integració de les TIC com a eina per a l'educació patrimonial de l'art contemporània, es presenten els resultats de la investigació. Aquests manifesten la idoneïtat de les TIC com a eina, però també com a canal i matèria per a nous aprenentatges, obrint altres possibles processos cognitius i afectius en els processos de patrimonialització i identització.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Carmen Gómez-Redondo, Universidad de Valladolid
Licenciada en Bellas Artes por Universidad Complutense de Madrid y doctora en Educación por la Universidad de Valladolid. Profesora Ayudante Doctora en el área de Didáctica de la Expresión Plástica de la Universidad de Valladolid. Su principal línea de investigación se centra en la educación patrimonial y sus las implicaciones identitarias. Ha participado en diversos congresos internacionales como conferenciante y comité organizador. Cuenta con multiples publicaciones en revistas y libros y forma parte de diversos proyectos I+D, GIDs y Redes de especialistas.
Olaia Fontal, Universidad de Valladolid
Licenciada en Bellas Artes e Historia del Arte y Doctora en Ciencias de la educación. Profesora Titular de Universidad en el área de Didáctica de la Expresión Plástica en la Universidad de Valladolid. Directora del Observatorio de Educación Patrimonial en España. Coordinadora con otros del Plan Nacional de Educación y Patrimonio, dependiente del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Sus líneas de investigación en los 10 últimos años se centran en la educación patrimonial para colectivos con diversidad funcional y la enseñanza del arte contemporáneo, que se plasman en diversas publicaciones tanto en revistas como libros, becas de investigación y estancias de investigación en Francia, Canadá y Estados Unidos.
Álex Ibáñez-Etxeberria, Universidad del País Vasco
Licenciado en Geografía e Historia por la Universidad de Deusto y Doctor en Educación en Ciencias de la Universidad del País Vasco. En la actualidad es profesor de Didáctica de las Ciencias Sociales en dicha universidad. Con una larga carrera como arqueólogo en Sociedad de Ciencias Aranzadi, escribió su tesis doctoral sobre el voluntariado, la educación y el patrimonio. También cuenta con estudios de postgrado en evaluación educativa, el aprendizaje a través de las redes digitales y la gestión del patrimonio cultural. Investigador especializado en educación patrimonial, ha participado en numerosos proyectos de I + D del Ministerio de Educación, y ha sido un consultor experto en la elaboración del Plan Nacional de Educación sobre el Patrimonio (2010-2012). Autor de numerosas publicaciones, tiene varios artículos en revistas internacionales en el ámbito de la enseñanza y el aprendizaje en las ciencias sociales y la arqueología
Articles similars
- Paula Fernández Valdés, Aconseguir la sostenibilitat cultural mitjançant la conservació del videoart: plataformes de lliure distribució , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Louise Mackenzie, Robertina Šebjanič, Karolina Żyniewicz, Isabel Burr Raty, Dalila Honorato, Mantenir-se en contacte: cas d’estudi de recerca artística durant el confinament per la COVID-19 , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Ramon Parramon Arimany, Eugènia Agustí, Jo Milne, Eloi Puig, La producció artística basada en processos que cohabiten temporalment els contextos , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Raquel Caerols Mateo, Beatriz Escribano, Medialab Madrid 2002-2006. Cultura participativa i activisme social a Madrid , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Ebru Yetişkin, İsmail Yiğit, Didem Ermiş, Investigació artística dins d'un laboratori de possibilitats: explorar la ignorància postdigital en l'«a’21 amberNetworkFestival» , Artnodes: Núm. 30
- Luis David Rivero Moreno, La cultura blockchain i la precarietat de la imatge digital. Qüestionant els NFT com a estratègia de conservació de l’art , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Santiago Morilla, Cap a un art postlocatiu , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Antonio Labella, Salvador Sancha, Maria Cuevas, Heterocronicitat. Cronos a debat , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Rene G. Cepeda, Creant un manual: The Manual for the Curation and Display of Interactive New Media Art , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Salomé Cuesta Valera, Paula Fernández Valdés, Salvador Muñoz Viñas, NFT i art digital: noves possibilitats per al consum, la difusió i la preservació de les obres d’art contemporani , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.