Introducció: narratives transmèdia
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Des que Henry Jenkins va publicar el seu arxicitat article «Transmedia Storytelling» a Technology Review (2003), la transmedialitat s'ha convertit en un encreuament de camins (crossroads) on es troben investigadors de disciplines molt diferents (Media Studies, Narratologia, Arts Visuals, Màrqueting, Literatura Comparada, Semiòtica, Estudis Teatrals i de la Performance, Game Studies, Sociologia, etc.) al costat d'autors i públics participants en les noves maneres emergents de creació, producció i participació multiplataforma i de relat distribuït que implica aquesta transmedialitat.
Així mateix, la intermedialitat, amb el fenomen de les adaptacions al seu nucli, les franquícies crossmedia i les teories renovades dels mons ficcionals (storyworlds), constitueixen igualment part de l'espai de reflexió, debat i intersecció entre arts digitals, mitjans de comunicació i tecnologies interactives, que proposa el present volum d'Artnodes. En els articles que el componen s'hi representa la complexitat i varietat de perspectives i d'objectes d'estudi i la necessitat de revisar o reconstruir els mètodes i eines teòriques i crítiques amb què s'han pensat les pràctiques culturals en el paradigma digital.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Domingo Sánchez-Mesa Martínez, Domingo Sánchez Mesa Catedràtic de Teoria de la Literatura i Literatura Comparada Universitat de Granada
Domingo Sánchez-Mesa Martínez és catedràtic en Teoria de la Literatura i Literatura Comparada de la Universitat de Granada (UGR). La seva activitat docent i investigadora es desenvolupa tant a la Facultat de Comunicació i Documentació, on ocupa el càrrec de coordinador del Màster en Nous Mitjans Interactius i Periodisme Multimèdia, com a la Facultat de Filosofia i Lletres, on és membre de la comissió acadèmica del Màster en Estudis Literaris i Teatrals. Actualment és director del projecte I+D MEC Nar-Trans (Narrativas Transmediales: Nuevos Modos de Ficción Audiovisual, Comunicación Informativa y Performance en la Era Digital, 2014-2017) i del projecte Imágenes de la inmigración en la Frontera Sur, del Cicode (UGR) i la Fundació «La Caixa» (2016-17). Ha publicat llibres i articles en les línies d'investigació següents: a) Teoria literària contemporània (pensament i obra de Mikhaïl Baktín, Literatura y cultura de la responsabilidad, Comares, 1999); b) Comparatisme interartístic, intermèdia i transmèdia (diversos articles sobre adaptació, cine-literatura-videojocs i narratives transmèdia); c) cibercultura i literatura digital (Literatura y cibercultura, Arco Libros, 2004); d) Narrativa i poesia espanyoles del tombant del segle xx (Cambio de Siglo. Antología de poesía española 1990-2007, Hiperión, 2007) y e) imagologia de la immigració al cine i la literatura. Ha estat professor convidat (Edward Laroque Tinker Visiting Professor) el semestre de tardor de 2016 al Barnard College del ILAS (Columbia University), així com al Smith College de la UMass Amherst (tardor 2012), a més d'haver impartit seminaris i conferències a diferents universitats estrangeres: The Graduate Center CUNY (Estats Units), KULeuven (Bèlgica), Beijing-Beida (Xina), Bergen (Noruega) o Passau (Alemanya). Actualment és professor convidat a diferents programes de màster a Espanya: Guió de Cinema i Televisió (Universitat Carlos III, Madrid), Estudis de la Literatura i de la Cultura (Santiago de Compostela) i Estudis Cinematogràfics (Universitat de Còrdova). Com a gestor acadèmic també va ser director dels Cursos de Llengua i Cultura per a Estrangers de la Universitat Internacional Menéndez Pelayo (UIMP, Santander 2001-2005) i coordinador del Grau en Comunicació Audiovisual de la UGR (2010-2015).
Jordi Alberich, Professor Titular de Comunicació audiovisual i Publicitat Departament d'Informació i Comunicació Universitat de Granada
Jordi Alberich Pascual és Professor Titular d'Universitat de Comunicació audiovisual i Publicitat a la Universitat de Granada. Actualment és coordinador acadèmic del grau de Comunicació audiovisual, i sotsdirector del departament d'Informació i Comunicació de la pròpia Universitat de Granada. Ha desenvolupat la seva activitat investigadora com a expert en comunicació en els nous mitjans i en creació audiovisual col·laborativa. És investigador principal del grup de recerca COMMUNICAV, membre del laboratori de recerca SECABA LAB, així com del projecte I+D NarTrans. Narrativas transmediales: nuevos modos de ficción audiovisual, comunicación informativa y perfomance en la era digital. És autor i/o coautor de més d'una desena de llibres sobre l'acció comunicativa en l'era digital, entre els quals destaquem Políticas de impulso a las industrias audiovisuales (Comunicació Social, 2015), Comprender los Media en la sociedad de la información (Editorial UOC, 2012), Previously On. Interdisciplinary studies on TV series in the Third Golden Age of Television (Monográphicos FRAME, 2011), Exploraciones creativas. Prácticas artísticas y culturales de los nuevos medios (Editorial UOC, 2010), o Comunicación audiovisual digital. Nuevos medios, nuevos usos, nuevas formas (Editorial UOC, 2005), entre d'altres.
Nieves Rosendo, Becària FPU Departament d'Informació i Comunicació Universitat de Granada
Màster en Estudis Teatrals i Literaris per la Universitat de
Granada. El seu treball final de màster «Hacia una narratología de los nuevos medios: las
narrativas transmedia» va merèixer la màxima qualificació. A més, compta amb un màster en
Literatura en l'Era Digital de la Universitat de Barcelona i una Llicenciatura en Filologia
Hispànica de la Universitat de Màlaga. Ha obtingut dues beques com a investigadora visitant en
el Departament de Games Studies de la ITU de Copenhaguen i en el Departament d'Estudis
Culturals de la KU de Leuven i ha participat en conferències internacionals amb treballs sobre
literatura digital, narrativa, sèries de televisió i videojocs. Ha estat la coordinadora del I
i II Seminaris internacionals del projecte Nar_Trans, i ocupa la
Secretaria de la primera Conferència internacional de narratives transmèdia (2016). Membre del
projecte I+D NarTrans. Narrativas transmediales: nuevos modos de ficción audiovisual,
comunicación informativa y performance en la era digital (CSO2013-47288), i membre
del grup de investigació COMMUNICAV (SEJ-585).
Articles més llegits del mateix autor/a
- Domingo Sánchez-Mesa Martínez, Espen Aarseth, Robert Pratten, Carlos A. Scolari, Transmedia (storytelling?): un estudi crític polifònic , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Nieves Rosendo, Narratives transmèdia centrades en els personatges. Sherlock Holmes al segle XXI , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Jordi Alberich, Les flors de Bézier. Elasticitat i inestabilitat en el grafisme digital interactiu , Artnodes: Núm. 4: (Juliol 2005). NODE 4. Calculabilitat (coord.: Pau Alsina)
- Jordi Alberich, En trànsit 7.0: Apunts per a una estètica dels entorns digitals , Artnodes: Núm. 2 (2003): NODE 2. Art i nous mitjans
Articles similars
- Raquel Herrera, Creació del món de l’art de la literatura i la tecnologia: l’Electronic Literature Collection com a recurs fonamental per a l’estudi de l’art digital , Artnodes: Núm. 19: (Juny 2017). NODE 19. Futurs especulatius de l'art (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Augusto Zubiaga, Lourdes Cilleruelo, Jocs d'emulació: marc ideològic per a una arquitectura neuronal electrònica d'inspiració biològica , Artnodes: Núm. 25: (Gener 2020). NODE 25. Diàlegs entre Art i Ciència Fonamental (coord.: M. Bello i A. Gracie)
- Pedro Ortuño-Mengual, Gloria Lapeña-Gallego, Els murs com a documents de memòria enfront de la censura. Cas d’estudi: El projecte Des/Aparicions d’Antoni Muntadas , Artnodes: Núm. 23: (Gener 2019). NODE 23. Arqueologia dels mitjans II / Humanitats digitals II (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- José Ramón Alcalá Mellado, La narrativa digital al MIDE. Cas d'estudi: Sotos, un multimèdia interactiu de Fred Adam , Artnodes: Núm. 20: (Desembre 2017). NODE 20. Art i Recerca (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Irma Vilà Òdena)
- Ignacio Gastaca Eguskiza, Víctor Iturregui Motiloa, Avatars icònics de l’humà i el no humà en Jo, robot (2004) i L’home bicentenari (1999) , Artnodes: Núm. 30
- Wolfgang Ernst, Arqueologia dels mitjans radical (la seva epistemologia, la seva estètica i alguns estudis de casos) , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Andres E Burbano, Eduardo Mazuera, Zachary B.S. Meyer, Esteban Garcia Bravo, Ciudad Antigua: de la teledetecció a l’experiència virtual interactiva d’un assentament prehispànic a Colòmbia , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Rosa Barba, Inventari d’espais cinematogràfics. Una biblioteca fictícia , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Bruno Caldas Vianna, Art generatiu: entre els nodes de les xarxes neuronals , Artnodes: Núm. 26: (Juliol 2020). NODE 26. IA, art i disseny: Qüestionant l'aprenentatge automàtic (coord.: A. Burbano i Ruth West)
- Marco Paladini, Carlo R. M. A Santagiustina, Costanza Sartoris, Giulia Saya, Michele Schiavinato, Gabriella Traviglia, La memòria de la comunitat digital AquaGranda: activant la conscienciació sobre el risc climàtic , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.