El material intangible de l'art interactiu: agència, comportament i emergència
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article presenta una anàlisi conceptual d'algunes de les nocions bàsiques per a la pràctica de l'art interactiu i les relacions entre aquestes nocions. Un bon coneixement d'aquestes nocions és fonamental per a la creació de l'estètica dels sistemes amb un comportament artístic. La interactivitat, l'agència, el comportament i l'emergència es presenten com a pilars fonamentals d'aquesta pràctica, comprenent que són com a mínim tan importants com els materials que físicament instancien els components i les instal·lacions que constitueixen el cos de l'art interactiu. La interactivitat es defineix i es confronta amb la metàfora de la conversació i la idea del disseny de sistemes interactius amb finalitats artístiques. Les nocions d'agència, comportament i performativitat es revisen a través de la lectura de la interpretació d'Andrew Pickering per a la ontologia de la cibernètica i en relació amb les pràctiques artístiques interactives. Finalment, el concepte d'emergència i l'emergència relativa a un model de Peter Cariani es presenten com a un marc teorètic en el qual es pot basar l'anàlisi i la creació de comportaments inesperats i no dissenyats prèviament en sistemes interactius.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Joan Soler-Adillon, Universitat Pompeu Fabra
Professor associat al Departament de ComunicacióArticles similars
- Mauricio Vásquez Arias, Fantasmàtica i mèdiums en el taller dels Rodríguez. Aproximacions a la pervivència de gestos tècnics en dispositius culturals de l’artesanat colombià , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Miguel Alfonso Bouhaben, La recerca artística eurocèntrica i la seva decolonització estètica i epistèmica , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Predrag K. Nikolić, Giacomo Bertin, AI.R Taletorium: 1001 Cyber Nights escrites per intel·ligència artificial , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Umberto Roncoroni Osio, Veronica Crousse Rastelli, La virtualitat augmentada: processos emergents, art i mitjans digitals , Artnodes: Núm. 17: (Juny 2016). NODE 17. Art i educació (coord.: Aida Sánchez de Serdio)
- Jordi Alberich, Les flors de Bézier. Elasticitat i inestabilitat en el grafisme digital interactiu , Artnodes: Núm. 4: (Juliol 2005). NODE 4. Calculabilitat (coord.: Pau Alsina)
- Raquel Paricio, Juan Manuel Moreno, POEtic-cubes: atenció i emergència. Maquinari bioinspirat per a instal·lacions artístiques , Artnodes: Núm. 9: (Desembre 2009). NODE 9. Complexitat (coord.: Pau Alsina, Josep Perelló)
- Paloma González Díaz, Creació digital: futurs possibles (i assolibles) , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Alessandro Manetti, Pablo Lara-Navarra, Jordi Sánchez-Navarro, Possibilitats de futurecasting: disseny d’un mapa digital de tendències , Artnodes: Núm. 30
- Marcelo Alejandro Fraile-Narvaez, L’autor i l’intèrpret: una mirada contemporània al projecte del Biocentre per a la Universitat de Frankfurt de Peter Eisenman , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Alfonso Cuadrado Alvarado, Arqueologia de la interactivitat: el llibre mòbil i pop-up com a antecedent dels videojocs , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.