Utopies de l'art tecnològic. Una anàlisi de la situació, cinquanta anys després
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
L'art tecnològic, que sorgeix a les albors de la segona meitat del segle xx, va treballar activament en el programa de desmantellament dels paradigmes que van sustentar durant més de cinc segles les utopies pròpies de la vella cultura. Aquest nou art va prendre el relleu en la construcció i la gestió d'aquelles utopies que van desenvolupar per a la societat industrial les avantguardes artístiques durant la primera meitat del segle passat i les va reemplaçar per les de la societat digital-cibernètica. Situats ara en ple segle xxi, podem, per fi, abordar historiogràficament l'anàlisi del programa de les utopies en què ha col·laborat activament aquest art tecnològic.
Els autors del present treball posen la seva experiència en la teoria i la pràctica, i com a comissaris, gestors i docents de l'art i els nous mitjans, a fi de servir a la construcció d'aquesta necessària –però fins ara inexistent– anàlisi crítica i autocrítica. La distància i perspectiva que ara posseïm ens permet emprendre el treball necessari de valoració entorn del nivell i la transcendència d'aquestes utopies de l'art tecnològic, i també de la seva evolució i decadència o vigència actuals.
Paraules clau:
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
José Ramón Alcalá Mellado, Universidad de Castilla-La Mancha
Catedràtic de Procediments Gràfics d'Expressió i Tecnologies de la Imatge
Universitat de Castella - la Manxa (UCLM)
Vicente Jarque Soriano, University of Castilla-La Mancha
Profesor titular de Estética en la Facultad de Bellas Artes de Cuenca
Universidad de Castilla-La Mancha (UCLM)
Articles més llegits del mateix autor/a
- José Ramón Alcalá Mellado, La narrativa digital al MIDE. Cas d'estudi: Sotos, un multimèdia interactiu de Fred Adam , Artnodes: Núm. 20: (Desembre 2017). NODE 20. Art i Recerca (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Irma Vilà Òdena)
Articles similars
- Ana Soledad Sedano-Solis, El teatre aplicat com a camp interdisciplinari de recerca en els estudis teatrals , Artnodes: Núm. 23: (Gener 2019). NODE 23. Arqueologia dels mitjans II / Humanitats digitals II (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Carles Sora, Sergi Jordà, Temporalitats presents a les experiències cinemàtiques interactives , Artnodes: Núm. 15: (Juny 2015). NODE 15. Art Matters I (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez Granell)
- Borja Muntadas Figueras, Alba Torrents, El futur està per crear: temporalitat i imaginació a l’Antropocè , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- José Luis Arroyo Barrigüete, La transformació de la ciència ficció: una anàlisi quantitativa del patró emocional en els premis Hugo , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Patricia Ferreira-Lopes, La transformació del procés d'investigació en Història de l'Arquitectura amb l'ús de les tecnologies digitals , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Álvaro Pina Arrabal, Discurs videolúdic i transhumanisme en SOMA , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Henk Slager, Recuperació de l'estètica; 16 notes , Artnodes: Núm. 20: (Desembre 2017). NODE 20. Art i Recerca (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Irma Vilà Òdena)
- Sergio Martínez Luna, De la separació a la co-constitució. Trobades entre materialitat, visualitat, objectes i disciplines , Artnodes: Núm. 15: (Juny 2015). NODE 15. Art Matters I (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez Granell)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.