Artivisme mediàtic i subversió de gènere a Corea del Sud: la «tecnologia de la imaginació» de Siren Eun Young Jung

Main Article Content

Sonia Dueñas Mohedas
https://orcid.org/0000-0002-5077-7569
Natalia Martínez Pérez
https://orcid.org/0000-0003-2704-3572
Bárbara Sarmentera

L’artivisme mediàtic, com a forma de producció de coneixement, no només permet recuperar i reflexionar entorn de la informació a través d’una àmplia diversitat de manifestacions i pràctiques artístiques, sinó que, a més, exerceix un impacte en el públic global. Per això, aquesta tendència artística, la primera del segle XXI, serveix de plataforma perquè dones i minories projectin la seva veu des de la resistència, evidenciant interessos activistes amb la finalitat de propiciar una transformació en la societat. Precisament, l’artista sud-coreana Siren Eun Young Jung és un reconegut exemple a Corea del Sud que, mitjançant el videoart i la performance, segueix oferint continuïtat al seu propòsit més longeu: Yeoseong Gukgeuk Project (2008-). Aquest treball explora el valor de la intrahistoria gràcies als records d’actrius que posen en dubte els rols de gènere. Aquest article examina aquest projecte d’artivisme mediàtic des de la perspectiva de gènere, prenent com a eix la seva recerca entorn del Yeoseong Gukgeuk, un estil musicoteatral que ofereix un missatge subversiu sobre les dones, les minories, la normativitat i la tradició, gràcies al cant, el ball i un estricte entrenament. Jung, que recorre a la «tecnologia de la imaginació» sent conscient de l’absència, en moltes ocasions, de la imatge, compila materials d’arxiu que han vist la llum a través de les obres que aglutina aquest projecte.


Vídeo de les autores relacionat amb aquest article:


El artivismo de la artista surcoreana Siren Eun Young Jung

Paraules clau:

artivisme mediàtic, Corea del Sud, performance, Siren Eun Young Jung, videoart, Yeoseong Gukgeuk

Article Details

Com citar
Dueñas Mohedas, Sonia et al. “Artivisme mediàtic i subversió de gènere a Corea del Sud: la «tecnologia de la imaginació» de Siren Eun Young Jung”. Artnodes, no. 33, pp. 1-10, doi:10.7238/artnodes.v0i33.417845.
Biografies de l'autor/a

Sonia Dueñas Mohedas, Universitat Carlos III, Facultat d’Humanitats, Comunicació i Documentació

Doctora en Recerca en Mitjans de Comunicació i ajudant específic en el Departament de Comunicació de la Universitat Carles III de Madrid (UC3M). És membre del grup de recerca Televisión-Cine: Memoria, Representación e Industria (TECMERIN) i del projecte de recerca El documental institucional y el cine de aficionado coloniales: Análisis y usos  (PID2021-123567NB-I00). La seva tesi, entorn de la indústria cinematogràfica de Corea del Sud en l’era de la globalització, compta amb esment internacional i màxima qualificació. Així mateix, va obtenir la Korea Foundation Field Research Fellowship per a una estada a la Korea National University of Arts el 2021. És secretària general i membre fundadora de la  Asociación de Estudios y Cultura Coreana en España (ADECCE). Les seves línies de recerca parteixen principalment dels estudis fílmics i els media industry studies.

Natalia Martínez Pérez, Universitat de Burgos, Facultat d’Humanitats i Comunicació

Doctora en Recerca en Mitjans de Comunicació per la Universitat Carles III de Madrid (UC3M) i professora ajudant doctora en el Departament d’Història, Geografia i Comunicació de la Universitat de Burgos (UBU). Així mateix, és membre del grup de recerca Televisión-Cine: Memoria, Representación e Industria (TECMERIN) i del projecte de recerca El documental institucional y el cine de aficionado coloniales: Análisis y usos (PID2021-123567NB-I00). Ha realitzat estades de recerca a la Universitat d’Exeter (Regne Unit) i a la City University de Nova York (Estats Units). Les seves línies de recerca parteixen principalment dels estudis televisius i els estudis de gènere. És autora de diversos articles publicats en revistes científiques, com Icono 14 i Studies in Spanish & Latin American Cinemas. Les seves línies de recerca parteixen principalment dels estudis televisius i dels estudis de gènere.

Bárbara Sarmentera, Universitat Autònoma de Madrid, Facultat de Filosofia i Lletres

Doctoranda en el Departament d’Història i Teoria de l’Art de la Universitat Autònoma de Madrid (UAM). La seva recerca se centra en l’art contemporani a Corea del Sud en la segona meitat del segle XX. És diplomada del Màster Universitari en Estudis d’Àsia Oriental de la mateixa universitat, formació que va realitzar després de finalitzar un grau en Belles arts per la Universitat Rei Juan Carlos (URJC, Madrid). Així mateix, va exercir de becària en l’Instituto Universitario de Investigación CEAO (Centro de Estudios de Asia Oriental) de la UAM. En 2012, va iniciar els seus estudis d’idioma coreà en el Centro Superior de Idiomas Modernos (CSIM). També ha estat alumna del Diploma d’Estudis Coreans de l’ Instituto Complutense de Estudios Internacionales (ICEI). Les seves línies de recerca se centren en els estudis d’història de l’art i els estudis de gènere.

Referències

Agrafa Society. «Jung Eun-young Interview» [‘[한] 정은영 인터뷰’ (‘jeong-eun-yeong inteobyu)’]. Zineseminar, 11 de julio (2019). http://www.zineseminar.com/wp/test/kor-siren-jung/

Altamirano, Laura. «Enfermedad, cuerpo y corporeidad: una mirada antropológica». Gaceta médica de México, vol. 146, n.º 2 (2010): 150-156.

Bazzichelli, Tatiana. «L’arte come pratica reale dalle avanguardie agli hackmeeting». La critica.net, 7 de julio (2001a). http://www.lacritica.net/bazzichelli2.htm

Bazzichelli, Tatiana. «Dell’arte, del cyberpunk, dell’hacking». Punto informatico.it, 27 de julio (2001b). https://www.punto-informatico.it/dellarte-del-cyberpunk-e-dellhacking/

Benson, Louise. «The Korean Artist Exploring the Vanished Drag Act of the All-Female Opera». Elephant, 17 de septiembre (2018). https://elephant.art/siren-eun-young-jung/

Bourriaud, Nicolas. Relational Aesthetics. Dijón: Presses du reel, 2002 [1998].

Butler, Judith. El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona: Paidós, 2002.

Campeau, Sylvain. «Art engage, art politique, art obscene». Revue d’Art Contemporain Etc. Montreal, n.º 67 (2004): 19-22.

Chang, Ashley. «Acts of Affect: siren eun young jung’s Yeoseong Gukgeuk Project». Afterall: A Journal of Art, Context and Enquiry, n.º 49 (2020): 59-68. DOI: https://doi.org/10.1086/709634

Conversations in Contemporary Art (CiCA), «Yeoseong Gukgeok Project: To imagine Queer Mnemonics», 19 de abril, 2023, vídeo presentación, 1:32:34, https://youtu.be/WDZJPJV__bQ

Danko, Dagmar. «Artivism and the Spirit of Avant-Garde Art». En: Victoria D. Alexander, Samuli Hägg, Simo Häyrynen y Erkki Sevänen (eds.). Art and the Challenge of Markets Volume 2: From Commodification of Art to Artistic Critiques of Capitalism, (Nueva York: Palgrave Macmillan, 2018), 235-262. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-64644-2_9

Fernández-Castrillo, Carolina. «La condición transreal: información expandida y hacktivismo en el Media Art». Artnodes. Revista de arte, ciencia y tecnología, n.º 28 (2021): 1-10. DOI: https://doi.org/10.7238/a.v0i28.377879

Hoetzlein, Rama Carl. «Knowledge Cultures in New Media Art». Artnodes. Revista de arte, ciencia y tecnología, no. 31 (2023): 1-9. DOI: https://doi.org/10.7238/artnodes.v0i31.402859

Jung, Hawon. Flowers of Fire. Dallas: Benbella Books, 2023.

Jung, Hawon. «Por qué las mujeres en Corea del Sur están en una ‘huelga de natalidad’». New York Times, 30 de enero (2023). https://www.nytimes.com/es/2023/01/30/espanol/opinion/baja-natalidad-maternidad.html

Jung, Siren Eun Young. Women between Nation and Diaspora in the Era of Globalisation. Tesis doctoral, Universidad de Leeds, 2004.

Jung, Siren Eun Young. The Politics of Gender and the Aesthetics of Dissensus With a Focus on the Yeoseong Gukgeuk Project [‘성별의 정치학과 불화의 미학’ (‘heong-galiui jeongchihaggwa bulhwaui mihag’)]. Tesis doctoral. Ewha Womans University, 2015.

Kim, Je-hye. «A Study on the Troupe Activity and the Declining Process of 1950’s Female Gukgeuk» (1950년대 여성국극의 단체활동과 쇠퇴과정에 대한 연구). En Korean Women’s Studies (한국여성학), vol. 27, n.º 2 (2011): 1-33.

Kim Ki-hyun. «60 years of Yeoseong Gugkeuk» (여성국극 60년사) Ministerio de Cultura, Deportes y Turismo, 2009.

Manovich, Lev. The Language of New Media. Massachusetts: The MIT Press, 2001. DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2002v27n1a1280

Martínez Herráez, Ángel. «El cuerpo imaginado de la modernidad». En: Pedro A. Cruz Sánchez y Miguel A. Hernández Navarro (eds.). Cartografías del cuerpo. La dimensión corporal en el arte contemporáneo, (Murcia. CendeaC, 2004), 47-58.

Mayayo, Patricia. Historias de mujeres, historias del arte. Madrid: Cátedra, 2011.

Murray, Timothy. Digital Baroque. New Media Art and Cinematic Folds. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2008.

Nochlin, Linda. Mujeres, Arte y poder y Otros Ensayos. Barcelona: Paidós, 2022.

Paul, Ardenne. Un art contextuel. París: Flammarion, 2002.

Rhoades, Mindi. «LGBTQ Youth + Video Artivism: Arts-Based Critical Civic Praxis». Studies in Art Education, vol. 53, n,º 4 (2012): 317-329. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/00393541.2012.11518872

Seth, Michael J. Routledge Handbook of Modern Korean History. Londres: Routledge, 2016. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315816722

Siren, Eun Young Jung. «Yeosung Gukgeuk: Tradition (Un)Realized». Sirenjung.com (2014). http://www.sirenjung.com/index.php/textbymyself/--/2/. [Fecha de consulta: 17 de junio de 2023].

Soh, Chunghee Sarah. «The Korean Comfort Women: Movement for Redress». Asian Survey, vol. 36, n.º 12 (1996): 1226-1240. DOI: https://doi.org/10.2307/2645577

Torras, Meri. «El delito del cuerpo». En: Meri Torras (ed.). Cuerpo e identidad I, (Barcelona: Edicions UAB, 2007), 11-36.

Vander Gucht, Daniel. Art et politique. Pour une redéfinition de l’art engagé. Bruselas: Éditions Labor, 2004.

Articles similars

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.