Investigació artística dins d'un laboratori de possibilitats: explorar la ignorància postdigital en l'«a’21 amberNetworkFestival»

Main Article Content

Ebru Yetişkin
İsmail Yiğit
Didem Ermiş

Durant la pandèmia de la covid-19, l'aparició de xarxes de producció de coneixement col·lectiu, el desenvolupament de fons de recursos comuns i les pràctiques resilients de commoning es van afeblir molt. A més, una crisi tan paradigmàtica com aquesta ha fet que el desconeixement i les seves conseqüències siguin més visibles a escala planetària. En aquest article ens preguntem quin tipus d'investigació ens permetria explorar les possibilitats de l'aprenentatge mutu i reflexionar críticament sobre les diverses formes de producció de desconeixement per compartir recursos en diferents contextos. Basant-nos en estudis de laboratori en ciència, tecnologia i societat (STS, de l'anglès science, technology and society), el nostre objectiu és explorar les polítiques contemporànies de construcció de comunitats i les pràctiques de commoning dutes a terme en la investigació artística. Els festivals d'art i de tecnologia, que s'han convertit en poderoses eines creatives, han augmentat les possibilitats d'interrelació entre diversos actors, s'expressen davant d'una societat més àmplia i s'autoorganitzen per fer front als problemes actuals a escala planetària. El nostre estudi etnogràfic, que inclou entrevistes, anàlisi de documents, observacions dels participants, estudi de casos, disseny de jocs i reunions telemàtiques de grups de debat, es basa en una manera híbrida d'investigació artística dins de l'a’21 amberNetworkFestival, un festival d'art i tecnologia coorganitzat, descentralitzat i translocalitzat. Com a resultat d'una investigació autorreflexiva, les troballes del nostre estudi revelen que la investigació artística que combina l'estudi científic, les aplicacions en línia, la ludificació i el rendiment es poden desenvolupar per examinar la producció de desconeixement i millorar la posada en comú translocal, la coproducció i l'aprenentatge mutu en diversos contextos. Per tant, la investigació artística dins d'«un laboratori de possibilitats» pot permetre que diferents comunitats col·laborin en una tasca comuna proporcionant coordinació sense consens.

Paraules clau:

investigació artística, art i tecnologia, STS, laboratori, desconeixement, aprenentatge col·laboratiu

Article Details

Com citar
Yetişkin, Ebru et al. “Investigació artística dins d’un laboratori de possibilitats: explorar la ignorància postdigital en l’«a’21 amberNetworkFestival»”. Artnodes, no. 30, pp. 1-10, doi:10.7238/artnodes.v0i30.399595.
Biografies de l'autor/a

Ebru Yetişkin, Universitat Politècnica d'Istanbul

Nascuda a Turquia l'any 1976, és professora associada, sociòloga i curadora independent. Les seves obres se centren en la coproducció d'investigacions transdisciplinàries i experimentals en ciència, tecnologia, política i art. Des de l'any 2003 és investigadora a temps complet a la Universitat Politècnica d'Istanbul. Després d'estudiar el grau de Ràdio, Televisió i Cinema a la Universitat d'Istanbul, va completar el màster en Ciència, tecnologia i societat (STS) a la Universitat Louis Pasteur i a la Universitat Politècnica d'Istanbul. Va obtenir el doctorat en Sociologia a la Universitat de Belles Arts Mimar Sinan. La seva investigació curatorial inclou exposicions com ara Cacophony (2013), Code Unknown (2014) i Waves (2015), i seminaris públics com Contagious Bodies, Contemporary Art: Yet Another i STS Talks. Entre els seus treballs (co)curatorials internacionals hi ha Dystopia Sound Art Festival / Berlin (2018), a'21 amber Art and Technology Festival i Entre’acte (2022) a Belgrad. L'any 2020 va ser escollida membre del consell de l'Associació Internacional de Crítics d'Art (AICA, en anglès) a Turquia. També és membre fundador d'IstanbuLab: Science, Technology and Society (STS) Platform a Istanbul, i de FEMeeting - Women in Art, Science and Technology.

Es pot accedir a les seves publicacions acadèmiques en la següent adreça web:

https://istanbultek.academia.edu/akademiituedutryetiskinyayc4b1nlar.

İsmail Yiğit, Universitat Politècnica d'Istanbul

Nascut a Turquia l'any 1982, actualment és estudiant de postgrau del programa de màster d'Estudis de Ciència, Tecnologia i Societat (STS) de la Universitat Politècnica d'Istanbul, així com estudiant universitari en el Departament de Disseny de Comunicació Visual de la Universitat d'Anatòlia i en el Departament de Programació Informàtica de la Universitat d'Istanbul, en la modalitat a distància. Es va graduar en el Departament d'Enginyeria Elèctrica-Electrònica a la Universitat Bilkent l'any 2005 i en els departaments de Literatura i Filosofia de Turquia a la Universitat d'Anatòlia el 2019 i el 2022, respectivament, també a distància. Treballa com a especialista en tecnologia de la informació i seguretat en l'Agència de Regulació i Supervisió Bancària de Turquia des del 2005. Les seves principals àrees d'interès són la ciència-ficció, el design fiction, la programació creativa i l'art d'IA. Les seves històries de ciència-ficció van obtenir premis de l'Associació Turca de Tecnologies de la Informació (TBD) l'any 2016 i de la Fundació Turca d'Artistes de Fantasia i Ciència-ficció (FABISAD) el 2017. Va participar en l'antologia d'històries de ciència-ficció publicades per l'Ajuntament d'Istanbul l'any 2022. Escriu ressenyes de llibres i pel·lícules de ciència-ficció periòdicament en el portal web del club de ciència-ficció turc.

Didem Ermiş, Universitat Politècnica d'Istanbul

Nascuda a Turquia l'any 1992, és auxiliar d'investigació del Departament d'Art i Gestió Cultural de la Universitat Istanbul Aydın. Continua el seu doctorat en el Departament d'Història de l'Art de la Universitat Politècnica d'Istanbul. Després d'estudiar Gestió d'Art a la Universitat Yeditepe, va completar el seu màster en el Departament d'Administració Cultural de la Universitat Istanbul Bilgi. Ha treballat com a voluntària en diferents organitzacions, inclòs el Museu del Diàleg Turkcell a Istanbul. A més, ha treballat com a coordinadora en diversos projectes. També ha escrit ressenyes d'exposicions en publicacions impreses i en línia i ha fet entrevistes a professionals dels camps de la cultura i de les arts. Entre els seus estudis acadèmics hi ha simposis en els quals va participar escrivint-ne les actes. Alguns d'aquests són el Graduate Students Art and Design Symposium (2020), la Young Researchers Cultural Policy and Cultural Diplomacy Conference (2020) i l'ISARC International Women’s Studies Congress (2021). També va assistir a l'edició del 2021 de l'Amber Network Festival, titulat Techno-Utopia x Post Digital Ignorance, on va presentar la seva investigació titulada A Technofeminist Perspective to Vaccine Hesitancy.

Referències

A’21 amberNetworkFestival. Techno-Utopia x Post-Digital Ignorance. n.d. “About.” [Accessed: May 29, 2021]. https://ambernetworkfestival.org/en/about.

Al Dahdah, Marine, Jean-Benoit Falisse and Gregorie Lurton. “Ignorance et santé globale: Stratégies et acteurs de la réponse à la Covid-19 dans des pays dits des Suds”. Revue d’anthropologie des connaissances, vol. 15, no. 04 (2021). https://journals.openedition.org/rac/25605.

Amsterdamska, Olga. “II Practices, People, and Places”. In: Ulrike Felt, Ravyon Fouche, Clark A. Miller, Laurel Smith-Doerr (eds.). The Handbook of Science and Technology, (2007): 205-210. Cambridge and London: MIT Press. ISBN: 9780262035682.

Barad, Karen. Meeting the Universe Halfway: Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning. Durham: NC: Duke University Press, 2007. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv12101zq.

Barad, Karen. “On touching: The inhuman that therefore I am”. Differences, vol. 23, no. 3 (2012): 206-223. DOI: https://doi.org/10.1215/10407391-1892943.

Bippus, Elke. “Artistic Experiments as Research”. In: Michael Schwab (ed.). Experimental Systems. Future Knowledge in Artistic Research, (2013), 121-134. Leuven: Leuven University Press. ISBN: 978-9058679734.

Borgdorff, Henk. “Where are we today? The State of the Art in Artistic Research”. Research and Criticism: Reviewing Artistic Research, (2010): 17-31. https://www.researchcatalogue.net/profile/show-work?work=129658.

Bubaš, Goran and Antonia Čižmešija. “An instrument for evaluation of the use of the web conferencing system BigBlueButton”. Central European Conference on Information and Intelligent Systems, (2020): 63-71. Varazdin: Faculty of Organization and Informatics. ISSN: 1848- 2295.

Busch, Kathrin. “Artistic Research and the Poetics of Knowledge.” Art & Research: A Journal of Ideas, Contexts and Methods, vol. 2, no. 2 (2009): 1-7. https://laboratory.culturalinquiry.org/wp-content/uploads/2016/03/art-and-research.pdf.

Felt, Ulrike, Ravyon Fouche, Clark A. Miller and Laurel Smith-Doerr. “Introduction to the Fourth Edition of The Handbook of Science and Technology”. In: Ulrike Felt, Ravyon Fouche, Clark A. Miller, Laurel Smith-Doerr (eds.). The Handbook of Science and Technology, (2017): 1-26. Cambridge, Massachusetts: MIT Press. ISBN: 9780262035682.

Frickel, Scott. “Not Here and Everywhere: The Non-production of Scientific Knowledge”. In: Daniel Lee Kleinman and Kelly Moore (eds.). Routledge Handbook of Science, Technology, and Society, (2014): 263-276. New York: Routledge. ISBN: 9780367335939.

Fortaleza, Carlos Magno Castelo Branco. “Evidence, rationality, and ignorance: Agnotological issues in COVID-19 science”. Revista da Sociedade Brasileira de Medicina Tropical, no. 53 (2020): 1-5. DOI: https://doi.org/10.1590/0037-8682-0475-2020.

Gabrys, Jennifer and Kathryn Yusoff. “Arts, Sciences and Climate Change: Practices and Politics at the Threshold”. Science as Culture, vol. 21, no. 1 (2011): 1-24. DOI: https://doi.org/10.1080/09505431.2010.550139.

Halpern, Megan K. “Across the great divide: Boundaries and boundary objects in art and science”. Public Understanding of Science, vol. 21, no. 08 (2012): 924-925. DOI: https://doi.org/10.1177/0963662510394040.

Haraway, Donna. “Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective.” Feminist Studies, vol. 14. no. 03 (1988): 575–99. DOI: https://doi.org/10.2307/3178066.

—. Simians, Cyborgs, and Women: The Reinvention of Nature. New York: Routledge, 1991. ISBN 9780415903875.

—. Modest Witness Second Millennium. Femaleman Meets Omncomouse: Feminism and Technoscience. New York: Routledge, 1997. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1004349615837.

—. When species meet. Minneapolis: The University of Minnesota Press, 2008. ISBN 978-0-8166-5046-0.

Hashimi, Zahra Ibrahim. “Big Blue Button for E-learning: The Effect of Privacy and Support Quality”. International Journal of Engineering Applied Science and Technology, vol. 5, no. 03 (2020): 59-65. DOI: https://doi.org/10.33564/IJEAST.2020.v05i03.010.

Jasanoff, Sheila. “Ordering Knowledge, Ordering Society”. In: Sheila Jasanoff (ed.). States of Knowledge: The Co-Production of Science and Social Order, (2044). London, England: Routledge. ISBN: 9780415403290.

Knorr-Cetina, Karin D. The Manufacture of Knowledge: An Essay on The Constructivist and Contextual Nature of Science. New York: Pergamon, 1981. DOI: https://doi.org/10.1016/C2009-0-09537-3.

—. “Laboratory Studies: The Cultural Approach to the Study of Science”. In: Sheila Jasanoff, Gerald E. Markle, James C. Peterson & Trevor Pinch (eds.). Handbook of Science and Technology Studies, (1995): 140-66. California: Sage. DOI: https://doi.org/10.4135/9781412990127.n7.

—. Epistemic Cultures: How the Sciences Make Knowledge. Cambridge: Harvard University Press, 1999. ISBN: 9780674258945. DOI: https://doi.org/10.4159/9780674039681.

Kräftner, Bernd, Judith Kroell, Gerhard Ramsebner, Leo Peschta and Isabel Warner. “A Pillow Squirrel and Its Habitat: Patients, a Syndrome, and Their Dwelling(s)”. In: Michael Schillmeier and Miquel Domenech (eds.). New Technologies and Emerging Spaces of Care, (2010): 169-195. Burlington: Ashgate. ISBN: 9781315598130.

Latour, Bruno and Steve Woolgar. Laboratory Life: The Construction of Scientific Facts. Princeton: Princeton University, 1986. ISBN: 9780691028323. https://doi.org/10.1515/9781400820412.

Latour, Bruno and Peter Weibel (eds.). Making Things Public: Atmospheres of Democracy. Karlsruhe: ZKM, Centre for Art and Media. Cambridge, MA: MIT Press, 2006. ISBN: 9780262122795.

Lynch, Michael. Art and Artifact in Laboratory Science: A Study of Shop Work and Shop Talk in a Research Laboratory. New York: Routledge, 2017. ISBN: 9781138085534.

Mäkelä Maarit, Nithikul Nimkulrat, D. P. Dash and Francois-X. Nsenga. “On reflecting and making in artistic research”. Journal of Research Practice, vol. 07, no. 1 (2011): 1-12. https://jrp.icaap.org/index.php/jrp/article/view/280.

McNiff, Shaun. “Opportunities and Challenges in Arts-Based Research”. Shaun McNiff (ed.). Art as Research: Opportunities and Challenges, (20113): 3-9. Bristol and Chicago: Intellect. ISBN: 978-1783200016 https://doi.org/10.1386/9781783200016_3.

Osterman, Petar. “Video conference as a tool for enhancing student collaboration”. Polytechnic and design, vol. 4 no. 4 (2016): 395-402. https://hrcak.srce.hr/file/258009.

Paul, Katharina T. and Christina Haddad. “The Pandemic As We Know It: a policy studiesperspective on ignroance and nonknowledge in COVID- 19 governance”. In: Matthias Gross and Linsey McGoey (eds.). Routledge International Handbook of Ignorance Studies, (2022): 221-233. London and New York: Routledge. ISBN-13: 978-0415718967 https://doi.org/10.4324/9781003100607-25.

Proctor, Robert N. “Agnotology: A Missing Term to Describe the Cultural Production of Ignorance (and Its Study)”. In: Robert N. Proctor and Londa Schiebinger (eds.). Agnotology: The Making and Unmaking of Ignorance, (2008): 1-33. Stanford, CA: Stanford University Press. ISBN-13: 978-0804759014.

Salecl, Renata. “Big data: big ignorance”. In: Aleš Završnik (ed.). Big Data, crime and social control, (2017): 58-74. London and New York: Routledge. 58-74. ISBN: 9780367227562. https://doi.org/10.4324/9781315395784-3.

Salter, Chris, Regula Valérie Burri and Joseph Dumit. “Art, Design, and Performance”. In: Ulrike Felt, Ravyon Fouche, Clark A. Miller, Laurel Smith-Doerr (eds.). The Handbook of Science and Technology, (2017): 139-167. Cambridge, Massachusetts: MIT Press. ISBN: 9780262035682.

Schindler, Johanna. “Negotiation, Translation, Synchronization? The Role of Boundary Objects in Artistic Research 1”. In: Henk Borgdorff, Peter Peters and Trevor Pinch (eds.). Dialogues Between Artistic Research and Science and Technology Studies, (2019): 103-116. New York: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429438875-8.

Smith, Marquard. “Introduction, What Is Research in the Visual Arts? Obsession, Archive, Encounter”. In: Michael Ann Holly and Marquard Smith (eds.). What Is Research in the Visual Arts? Obsession, Archive, Encounter, (2008): x–xxvi. Williamstown, MA: Sterling and Francine Clark Art Institute and Yale University Press. ISBN-13: 978-0300134131.

Star, Susan Leigh and James R. Griesemer. “Institutional ecology, translations’ and boundary objects: Amateurs and professionals in Berkeley’s Museum of Vertebrate Zoology”. Social studies of science, no. 19, vol. 03 (1989): 412- 413. https://www.jstor.org/stable/285080.

Timmermann, Cristian. “Epistemic Ignorance, Poverty and the COVID- 19 Pandemic”. Asian Bioethic Review, vol. 12, no. 4 (2020): 519- 527. DOI: https://doi.org/10.1007/s41649-020-00140-4.

Vansina, Leopold. “Psychodynamics: a field of study and an approach”. In: Marie-Jeanne Vansina-Cobbaert and Leopold S. Vansina (eds.). Psychodynamics for Consultants and Managers: From Understanding to Leading Meaningful Change, (2008): 108-155. London, England: Wiley-Blackwell, 2008. DOI: https://doi.org/10.1002/9780470697184.ch6.

Wodiczko, Krzysztof. “Interview with C. Ondine Chavoya”. In: Gregor Sholette and Nato Thompson (eds.). The Interventionists: User’Manual for the Creative Distruption of Everyday Life, (2004): 27-28. Cambridge and London: MIT Press.

Yetişkin, Ebru. “Paratactic commoning: collective knowledge production networking as political struggle”. Popular Communication, no. 18, vol. 03 (2020): 216-232. DOI: https://doi.org/10.1080/15405702.2020.1781860.

Articles similars

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.