El patrimoni cultural i artístic, els vincles i les comunitats patrimonials en xarxa. Indicadors d’alt impacte per mitja de les TIC
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article intenta analitzar la influència de les TIC en la conformació de comunitats entorn del patrimoni artístic i cultural. En un camí d’aprofundiment en la comprensió del patrimoni des de la visió humanista i relacional, durant els últims anys, la nostra línia de recerca s’ha orientat a l’estudi dels vincles, les seves característiques, arquitectura i particularitats. Fent un pas més en l’estudi del vincle, proposem un concepte de patrimoni molt lligat al concepte de comunitat. En aquest sentit, aquest estudi té com a objectiu localitzar, conèixer i analitzar la difusió online de la producció científica per mitjà de l’anàlisi d’indicadors bibliomètrics en xarxa de l’última dècada. Per això, duem a terme una anàlisi d’indicadors d’alt impacte entorn del patrimoni des de la perspectiva dels vincles i la seva connexió amb el concepte de comunitat, efectuant cerques microespecialitzades en bases de dades especialitzades d’internet: Web of Science i Scopus. Apliquem una metodologia de caràcter mixt, basada en l’anàlisi de contingut (NUDITS Vivo) i anàlisi de caràcter estadisticodescriptiu (Excel), mitjançant dos gestors de referències bibliogràfiques online (RefWorks i EndNote). Els resultats ens permeten conèixer l’impacte de la tecnologia en la difusió, la connexió i l’evolució científica en la nostra línia d’estudi, i també les línies de recerca desenvolupades i les possibilitats de continuïtat que se’ns obren en el futur.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Sofía Marín-Cepeda, 2020
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Sofía Marín-Cepeda, Universidad de Valladolid
Professora del Departament de Didàctica de l’Expressió Musical, Plàstica i Corporal, Àrea de Didàctica de l’Expressió Plàstica, en la Facultat d’Educació i Treball Social de la Universitat de Valladolid (Espanya). Doctora en Recerca en Educació Artística per la Universitat de Valladolid (Premi Extraordinari de Doctorat), graduada en Belles Arts per la Universitat de Salamanca, llicenciada en Psicopedagogia i diplomada en Magisteri d’Educació Primària (Premi Extraordinari Fi de Carrera) per la Universitat de Valladolid.
ORCID: 0000-0003-0383-0408 Researcher ID: D-4859-2011 Scopus Author ID: 57194169833 Academia: http://feyts.academia.edu/Sof%C3%ADaMar%C3%ADnCepeda Google Scholar: https://scholar.google.com/citations?hl=en&user=mWLSYzYAAAAJ
Barchana-Lorand, Dorit y Efrat Galnoor. 2009. «Philosophy of art education in the visual culture: aesthetics for art teachers». Journal of Philosophy of Education 43(1): 133-148. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9752.2009.00661.x
Bordolli, Marita Fornaro, Laura Monestier, Cecilia Mauttoni, y Sergio Marcelo De los Santos. 2015. «Articulation of levels in artistic education: an experience of educational research in a latin american context». En Edulearns 5TH International Conference on Education and New Learning Techonologies, 6395-6403.
Carman, John. 2018. «Links: Going Beyond Cultural Property». Archeologies 14(1): 164-183. https://link.springer.com/article/10.1007/s11759-018-9337-y. https://doi.org/10.1007/s11759-018-9337-y
Arriolabengoa, Miren, Ana Urrutia, Miriam Peña, Alazne Porcel y Aintzane Cámara. (ed.) 2016. «Artistic intervention of public spaces in the school of education in Bilbao». En Edulearn16: 8TH International Conference on Education and New Learning Technologies, editado por Gómez Chova, Luis; A. López Martínez e I. Candel Torres, 8677-8681. https://bit.ly/2XlusYD. http://dx.doi.org/10.21125/edulearn.2016.0887
Conforti, María Eugenia, María Vanesa Giacomasso, Mercedes Mariano y María Luz Endere. 2016. «Wiews and perceptions of journalists about the archaeological heritage. The case of Olavarria». Historelo 8(15), 309-334. https://cutt.ly/veFjrB4 http://dx.doi.org/10.15446/historelo.v8n15.51514
Consejo de Europa. 2005. Convención sobre la protección y la promoción de la diversidad de las expresiones culturales. París: Unesco. 20 de octubre de 2005. https://bit.ly/33R2w1p
Corazza, Sandra Mara, Carla Gonçalvez Rodríguez, Ester María Deher Heuser y Silas Borges Monteiro. 2014. «Escrileituras: um modo de ler-escrever em meio á vida». Educaçao e pesquisa 40(4): 1029-1043. https://bit.ly/3595IWp
Criado-Boado, Felipe y David Barreiro. 2013. «El patrimonio era otra cosa». Estudios Atacameños 45. https://bit.ly/33LelGh
De Marinis, Pablo 2011. «La teoría sociológica y la comunidad. Clásicos y contemporáneos tras las huellas de la buena sociedad». Entramados y Perspectivas 1(1): 127-164. https://bit.ly/2KqX6Ct
Etxeberria, Juan y Javier Tejedor. 2005. Análisis descriptivo de datos en educación. Madrid: La Muralla.
Fontal, Olaia. 2013. La educación patrimonial, del patrimonio a las personas. Gijón: Trea.
Fontal, Olaia y Álex Ibáñez-Etxeberria. 2017. «Educación y patrimonio: innovación y reflexión». Pulso, Revista de Educación 40: 9-12. https://bit.ly/3599leH
Fontal, Olaia y Marín-Cepeda, S. (2018). «Nudos Patrimoniales. Análisis de los vínculos de las personas con el patrimonio personal». Arte, Individuo y Sociedad 30(3): 483-500. https://bit.ly/32O7k6l
Fontal, Olaia, Silvia García y Álex Ibáñez-Etxebarria. (Coords.). 2015. Educación y Patrimonio visiones caleidoscópicas. Gijón: Trea.
Fontal, Olaia, Marín, Sofía y García, Silvia. (2015). Educación de las artes visuales y plásticas en educación primaria. Madrid: Paraninfo.
Gillate, Iratxe, Álex Ibáñez-Etxeberria y José María Cuenca. 2018. «Competencia digital y patrimonio: posibilidades de adquisición a través de videojuegos y apps». En La educación histórica ante el reto de las competencias. Métodos, recursos y enfoques de enseñanza, coordinado por Pedro Miralles y Cosme Jesús Gómez, 27-39. Barcelona: Octaedro. https://bit.ly/377sbF5
Gómez, M.a del Carmen. 2013. Procesos de patrimonialización en el arte contemporáneo: diseño de un artefacto educativo para la identización. (tesis doctoral inédita) Valladolid: Universidad de Valladolid. https://bit.ly/33Qru0O
Gómez, M.a del Carmen, Olaia Fontal y Álex Ibáñez-Etxeberria, A. 2016. «Procesos de patrimonialización e identización patrimonial con uso de TIC en torno al arte contemporáneo». Artnodes, Revista de Arte, Ciencia y Tecnología 17. https://core.ac.uk/download/pdf/83003902.pdf
Haroutounian, Joanne. 2017. «Artistic ways of knowing in gifted education: encouraging every student to think like an artist». Roeper review-a jorunal on gifted education 39(1): 44-58. http://dx.doi.org/10.1080/02783193.2016.1247397
Herrera, Manuel. 2003. «Relación social y teoría de las formas en Michel Maffesoli». Reis 101(3): 89-117. https://bit.ly/358cuf8
Huerta, Ricard y Ricardo Domínguez. 2016. «The demands of the Arts Education Teachers in front of the new curriculum obstacles: the Project Second Round: Art iLluita a Secundaria». EARI- Educación Artística Revista de Investigación 7: 10-18. https://bit.ly/32L3kmV
Ibáñez-Etxeberria, Álex, Olaia Fontal y Pilar Rivero. 2018. «Educación Patrimonial y TIC en España: marco normativo, variables estructurantes y programas referentes». Arbor 194(788): 1-17. https://bit.ly/2KpU41d http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2018.788n2008
Kastoriano, Riva. 2000. «Inmigration, Transnational Communities and Citizenships». Jurnal Revue Internationales des Sciences Sociales 165: 353-359. https://bit.ly/2CKfJNt https://doi.org/10.1111/1468-2451.00261
Lintridis, L. Insua. 2010. «Artistic Project network. Spreading platform of the fine arts (UCM) students work». En Edulearn10: international conference on education and new learning technologies. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=500205
Limón, Pedro y Sergio Claudio García. 2016. «Heritage, place and neighborhood: itineraries as public space contention in ring-road districts of Madrid». Research in Urban Sociology 15: 255-285. http://dx.doi.org/10.1108/S1047-004220160000015011
Lucio, Pilar Baptista, Roberto Hernández Sampieri y Carlos Fernández Collado. 2010. Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.
Maffesoli, Michel. 1990. El tiempo de las tribus. Barcelona: Ikaria.
Marín, Sofía (2017). «Patrimonio en conserva. Los vínculos identitarias como clave de aprendizaje en el grado de magisterio». Midas, Museos e estudos interdisciplinares 8: 1-16. https://bit.ly/32R3Wra
Pérez-Prat, Luis. 2015. «La protección internacional del patrimonio y las comunidades patrimoniales». AFDUAM 19: 121-151. https://bit.ly/2XmRSwP
Portoles, Ángel. 2017. «¿Qué es para ti una comunidad patrimonial?». Revista Memoria Viva 9: 51-60.
Robinson, Mike. 2018. «Talking of heritage: the past in conversarion». En The Routledge Handbook of Language and Superdiversity: a interdisciplinary perspective, coordinado por Angela Creese y Adrian Blackledge, 194-207. London:
Routledge. https://www.taylorfrancis.com/books/e/9781315696010 https://doi.org/10.4324/9781315696010
Segura, Ramiro. 2013. «The senses of place. Temporalities, social relations and memories in a segregated neighborhood of la Plata (Argentina)». Sociedade e Cultura 16(1): 59-68. https://bit.ly/2OfYyJ6
Marfil-Carmona, Rafael y Pedro Chacón. 2017. «Arts Education and Media Literacy in the Primary Education Teaching Degree of the University of Granada». Education, Health and ICT for transcultural World 237: 1166-1172. https://bit.ly/2pkNvpr http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2017.02.174
Articles similars
- Carmen Gómez-Redondo, Olaia Fontal, Álex Ibáñez-Etxeberria, Processos de patrimonialització i identització patrimonial amb ús de TIC entorn a l'art contemporani , Artnodes: Núm. 17: (Juny 2016). NODE 17. Art i educació (coord.: Aida Sánchez de Serdio)
- Pau Alsina, Art i innovació cultural en la societat xarxa , Artnodes: Núm. 8: (Desembre 2008). NODE 8. Ubiqüitat (coord.: Gemma San Cornelio)
- Patricia Ferreira-Lopes, La transformació del procés d'investigació en Història de l'Arquitectura amb l'ús de les tecnologies digitals , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Carlos Córdoba-Cely, Cap a l’artesania generativa. Cas d’estudi de l’ofici artesanal del vernís de Pasto (Colòmbia) i la impressió 3D , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Ana Urroz-Osés, Laura Baigorri Ballarín, Artivisme i primers usos tàctics de la xarxa: de la infoguerra a la guerrilla de la comunicació , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Attila Márton, El caràcter transfigurable dels objectes digitals , Artnodes: Núm. 10: (Novembre 2010). NODE 10. Arxius (coord.: Rosina Gómez-Baeza, Pau Alsina)
- Nuria Rodríguez-Ortega, Cinc eixos per a pensar les humanitats digitals com a projecte d'un nou humanisme digital , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Andres E Burbano, Eduardo Mazuera, Zachary B.S. Meyer, Esteban Garcia Bravo, Ciudad Antigua: de la teledetecció a l’experiència virtual interactiva d’un assentament prehispànic a Colòmbia , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Paula Fernández Valdés, Aconseguir la sostenibilitat cultural mitjançant la conservació del videoart: plataformes de lliure distribució , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Stanislav Milovidov, Polítiques i limitacions d’accés a les xarxes neuronals comercials com a incentiu a l’artivisme , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.