Documentació i materialització de l’art: mètodes conceptuals de documentació per a la materialització de la informació artística
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
El tractament de la documentació és essencial per a contribuir a millorar la comprensió de l’art i la seva informació, especialment pel que fa a la materialitat de l’art i a la materialització de la informació artística. La documentació, és a dir, els documents i les pràctiques que els utilitzen, conegudes també com a pràctiques documentals, constitueix la base material de l’art i, al seu torn, materialitza la informació presentada, exposada o pretesa per l’obra d’art.
De fet, gairebé tot l’art existeix sota la forma d’alguna classe de document, com una pel·lícula, una pintura o una escultura. La informació artística, a més, es materialitza i, per tant, es transforma en una obra d’art, a causa i a través de la documentació. Aquesta és, consegüentment, un component crucial de la teoria i la pràctica de l’art, atesa la important funció que exerceix en la materialització de conceptes artístics en alguns tipus concrets de documents que són considerats i tractats, i amb els quals es practica i interactua com a art.
Aquest article presenta una exploració del concepte de documentació, amb la finalitat de contribuir a esclarir la seva importància per a la materialitat de l’art i la materialització de la informació artística. Sobre la base de l’obra d’Ann-Sophie Lehmann, Michael Buckland, Bernd Frohmann, Niels Lund, Tim Gorichanaz i Kiersten Latham, Diana Coole i Samantha Frost, el text pretén començar a descriure i a reunir les disciplines i pràctiques de documentació i art, exposant plantejaments conceptuals útils amb els quals es puguin conèixer millor les seves realitats materials. Aquest article respon, també, a la crida d’Ann-Sophie Lehmann reclamant una alfabetització artística sobre i per al món (de l’art) més gran i més àmplia, a través d’aportar el punt de partida d’una conversa sobre documentació i materialització, en general, i sobre l’art i la seva informació, en particular.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Marc Kosciejew, Universitat de Malta
El doctor Marc Kosciejew és professor i exdirector del Departament de Library, Information and Archive Sciences de la Universitat de Malta. Els seus treballs s’han publicat en revistes i publicacions acadèmiques i professionals. A més, ha fet xerrades a Europa i a Amèrica del Nord i ha presentat conferències per tot el món, des del Canadà fins a la Xina, en diverses universitats, institucions i actes, com el MIT, els Arxius Nacionals de Suècia i el Saló Nacional del Llibre de Malta. El 2016 va impartir la matèria de Ciències de la documentació i materialitat a la Tate Modern de Londres (Regne Unit), com a part de la New Materialism Training School, Research Genealogies and Material Practices (COST Action IS1307). El 2007 va dur a terme un estudi a la República Democràtica Popular de Corea (Corea del Nord) sobre el sistema de biblioteques hermètic d’aquest estat comunista, i es va convertir, així, en un dels primers ponents de parla anglesa a publicar i pronunciar conferències sobre aquest tema concret.
Articles similars
- Raquel Caerols Mateo, Beatriz Escribano, Medialab Madrid 2002-2006. Cultura participativa i activisme social a Madrid , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Ramon Parramon Arimany, Eugènia Agustí, Jo Milne, Eloi Puig, La producció artística basada en processos que cohabiten temporalment els contextos , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Rene G. Cepeda, Creant un manual: The Manual for the Curation and Display of Interactive New Media Art , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Louise Mackenzie, Robertina Šebjanič, Karolina Żyniewicz, Isabel Burr Raty, Dalila Honorato, Mantenir-se en contacte: cas d’estudi de recerca artística durant el confinament per la COVID-19 , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Antonio Labella, Salvador Sancha, Maria Cuevas, Heterocronicitat. Cronos a debat , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Ebru Yetişkin, İsmail Yiğit, Didem Ermiş, Investigació artística dins d'un laboratori de possibilitats: explorar la ignorància postdigital en l'«a’21 amberNetworkFestival» , Artnodes: Núm. 30
- Santiago Morilla, Cap a un art postlocatiu , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Marina Pastor, Moises Mañas, Apocalipsi dels mitjans. Dissecció, regeneració i reparació: agents per a la fabricació de sistemes zombi lúdics i tecnocràtics , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Sandra Cuevas, Reynaldo Thompson, Tirtha Mukhopadhyay, Estètica de l’al·lucinació: ontologia de calidoscopis visuals des de l’era del mite fins a la realitat virtual , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Ze Gao, Tristan Camille Braud, Varvara Guljajeva, Oportunitats museístiques impulsades per la realitat virtual: arxius digitalitzats en l’era del metavers , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.