Resum
An inherent characteristic of psychosocial and health care prof essions is that they are subjected to the tensions that emerge in the interaction between professionals and users. Some of the main sources of these tensions are analysed : contact with users' suffering, institutional pressure, the hopes and fears of professionals , contradictions between objectives of users and professionals, and those derived from the paterns of interpersonal relationships between both groups.Paraules clau
Referències
Brichaux, J. (1999), "La professionalització de l'activitat socioeducativa". Educació Social. 12,107-118.
Henry, W.P., & Strupp, H.H. ( 1991), "Vanderbilt University: The Vanderbilt Center for Psychotherapy Research". A L.E. Beutler, & M. Crago (Eds), Psychotherapy research: an international review of programmatic studies (pp. 166-174). Washington: American Psychological Association.
Horowitz, L.M., Strupp, H.H., Lambert, M.J., & Elkin, 1. (1997), "Overview and summary of the core battery conference" . A H.H. Strupp, L.M. Horowitz, & M.J. Lambert (Eds.), Measuring palienl changes (pp. 11-54). Washington: American Psychological Association.
Mallinckrodt, B. (2000), "Attachment, social competencies, social support, and interpersonal process in psychotherapy". Psycholherapy Research . 10, 239-266.
Salzberger-Wittenberg, I. ( 1970), La relación asistencial. Amorrortu. Buenos Aires, 1973.
Vilar, J , (2001), "L'ètica en la practica quotidiana de les professions socials". Educació Social. Revista d'Intervenció Socioeducativa, 17, 10-25.
Winnicott, D.W. (1984), Deprivación y delincuencia. Paidós. Buenos Aires, 1990.
Drets
Drets d'autor
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull