Per una pedagogia de l’art de viure en el deixant del moralisme francès: entre Alain i Pierre Hadot
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Eric Ortega González
Enfront les visions competencials i gerencialistes que des d’uns anys ençà s’imposen en educació es defensa una pedagogia de l’art de viure que permeti copsar l’educació d’una forma més pregona, això és, com quelcom que opera una transformació sobre el subjecte amb vistes a que aquest assoleixi una vida d’una major densitat espiritual. A tal efecte, atesa la seva transcendència en la qüestió, es recupera la figura d’Alain (1868-1951), un excepcional pensador i pedagog de la Tercera República Francesa (1870-1940) que se situa en l’òrbita del moralisme gal. Una tradició, la moralista, per a la qual la cerca de l’ofici de viure suposarà, en la mateixa línia pedagògico-sapiencial representada per Montaigne o Rousseau, la principal de les seves (pre)ocupacions. Tanmateix, i amb la voluntat de seguir aprofundint tant en la figura d’Alain com en la pedagogia de tall poiètic que en ell es veu reflectida, es proposa una lectura de la seva obra vital, magistral i escrita entesa —tot seguint el deixant de Pierre Hadot— com a exercici espiritual, és a dir, com un pensament vital i una vida pensant que té sempre, com a horitzó, el que Hadot va anomenar «la filosofia com a manera de vida».
Paraules clau
Alain, moralisme francès, Pierre Hadot, exercicis espirituals, manera de vida
Article Details
Com citar
Ortega González, Eric. “Per una pedagogia de l’art de viure en el deixant del moralisme francès: entre Alain i Pierre Hadot”. Temps d’Educació, no. 56, pp. 95-118, https://raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/360524.
Drets
Drets d'autor
Temps d’Educació conserva el dret de la primera publicació de l’article, concedint a l’autor els drets d’autoria. A més a més, tots els continguts publicats a Temps d’Educació estan subjectes a la llicència Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0).
Articles més llegits del mateix autor/a
- Eric Ortega González, Per una Pedagogia de la interioritat , Temps d'Educació: 2017: Núm.: 53
- Eric Ortega González, De la cura i la pervivència d’una imaginació conservadora , Temps d'Educació: Núm. 58 (2020)
- Eric Ortega González, Culturalisme pedagògic i transhumància vital. A propòsit d’una antologia de Joan Roura-Parella , Temps d'Educació: Núm. 60 (2021)
- Èric Ortega González, Que Diotima ens convidi a sopar , Temps d'Educació: 2018: Núm.: 55
- Eric Ortega González, De pedagogia, acció comuna i esperança: l’aposta del professor Josep Maria Puig per educar en i per a una altra manera de viure , Temps d'Educació: Núm. 61 (2021)
- Eric Ortega González, La veu és el flascó que conté la paraula: vers una filosofia amb sonoritat pròpia , Temps d'Educació: Núm. 63 (2022)