La pedagogia 'povera': una pedagogia del reciclatge / La pédagogie ‘povera’ : une pédagogie du recyclage
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Albert Esteruelas i Teixidó
Xavier Laudo Castillo
En aquest article presentem una nova forma d’entendre la pedagogia inspirada en l’art povera (1967): la pedagogia povera. És una pedagogia del reciclatge, líquida, de les veritats en plural, de l’experiència no planificada, antidogmàtica, marginal i mutant. Amb un peu a la postmodernitat, es centra en l’idea d’emancipació defugint, però, els enfocaments de les pedagogies oficials, materialistes o positivistes... i s’allunya especialment dels «emancipadorismes dogmàtics» que situen la llibertat i la igualtat com a «punt d’arribada». _____________________________________________________________ Dans cet article, nous présentons une nouvelle manière de comprendre la pédagogie inspirée de l’art povera (1967) : la pédagogie povera. C’est une pédagogie du recyclage, liquide, des vérités au pluriel, de l’expérience non planifiée, antidogmatique, marginale et mutante. Avec un pied dans la postmodernité, elle est centrée sur l’idée d’émancipation en fuyant, par conséquent, les approches des pédagogies officielles, matérialistes ou positivistes... et elle s’éloigne tout particulièrement des «émancipationnismes» dogmatiques qui placent la liberté et l’égalité comme «point d’arrivée».
Paraules clau
Teoria de l’educació, filosofia de l’educació, Postmodernitat, dissens, Jacques Rancière, Art povera, Pedagogia povera / Théorie de l’éducation, philosophie de l’éducation, postmodernité, dissentiment, art povera, pédagogie povera
Article Details
Com citar
Esteruelas i Teixidó, Albert; and Laudo Castillo, Xavier. “La pedagogia ’povera’: una pedagogia del reciclatge / La pédagogie ‘povera’ : une pédagogie du recyclage”. Temps d’Educació, no. 48, pp. 13-28, https://raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/297824.
Drets
Drets d'autor
Temps d’Educació conserva el dret de la primera publicació de l’article, concedint a l’autor els drets d’autoria. A més a més, tots els continguts publicats a Temps d’Educació estan subjectes a la llicència Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0).
Articles més llegits del mateix autor/a
- Albert Esteruelas i Teixidó, Jordi García i Farrero, Isabel Vilafranca Manguán, L’Escola del Bosc cent anys després. Allà on Rosa Sensat va sistematitzar la seva pedagogia / L’Escola del Bosc cent ans après. Là où Rosa Sensat a systématisé sa pédagogie. , Temps d'Educació: 2015: Núm.: 49
- Albert Esteruelas i Teixidó, Cent anys de pedagogia llibertària: el deixant de Francesc Ferrer i Guàrdia , Temps d'Educació: 2009: Núm.: 37
- Xavier Laudo Castillo, El mestre ignorant: la filosofia de l'educació de Joseph Jacotot , Temps d'Educació: 2005: Núm.: 29
- Xavier Laudo Castillo, Conrad Vilanou i Torrano, El pensament dialèctic i sintètic en la filosofia de l’educació durant el segle XX , Temps d'Educació: 2011: Núm.: 41
- Xavier Laudo Castillo, "Reflexos d'Apol-lo". Educació i esport a la Mediterrània antiga , Temps d'Educació: 2007: Núm.: 32
- Xavier Laudo Castillo, Una pedagogia fenomenològicohermenèutica , Temps d'Educació: 2004: Núm.: 28
- Albert Esteruelas i Teixidó, Xavier Laudo Castillo, Exploracions pedagògiques i altres pedagogies , Temps d'Educació: 2015: Núm.: 48
- Xavier Laudo Castillo, Sobre la possibilitat d'una pedagogia republicanista en ambients nòmades i cosmopolites , Temps d'Educació: 2006: Núm.: 31
- Xavier Laudo Castillo, Pedagogies de la liquiditat , Temps d'Educació: 2006: Núm.: 30
- Xavier Laudo Castillo, Història cultural, història postsocial, pedagogia de la reiteració: entre la recerca de la veritat i el manteniment de la conversa , Temps d'Educació: 2013: Núm.: 44