El pensament dialèctic i sintètic en la filosofia de l’educació durant el segle XX
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Xavier Laudo Castillo
Conrad Vilanou i Torrano
Aquest treball vol ser una contribució a la història de la filosofia de l’educació contemporània. Es presenten dues de les principals corrents que, al nostre parer, configuren la filosofia de l’educació a Catalunya en el segle XX: dialèctics i sintètics. En un primer moment, s’aborda la línia de pensament que, representada per Eugeni d’Ors i Octavi Fullat, entén l’educació com una dialèctica entre dos pols o extrems oposats i en conflicte permanent. En una segona part, s’analitza la visió sintètica del plantejament pedagògic, en consonància amb els postulats de la pedagogia perenne actualitzada pel cardenal Mercier i representada per diversos epígons catalans de Jaume Balmes i per Joan Tusquets. La metodologia emprada ha estat l’hermenèutica de textos a través de l’anàlisi, la interpretació i el contrast de l’obra filosoficopedagògica dels autors esmentats ______________________________________________ Ce travail veut être une contribution à l’histoire de la philosophie de l’éducation contemporaine. Il présente deux des principaux courants qui configurent, à notre avis, la philosophie de l’éducation en Catalogne au cours du XXe siècle : dialectiques et synthétiques. Dans un premier temps, il aborde la ligne de pensée représentée par Eugeni d’Ors et Octavi Fullat qui entend l’éducation comme une dialectique entre deux pôles ou extrêmes opposés et en conflit permanent. Dans un second temps, l’article analyse la vision synthétique de la pensée pédagogique, en consonance avec les postulats de la pédagogie pérenne actualisée par le cardinal Mercier et représentée par divers disciples catalans de Jaume Balmes et par Joan Tusquets. La méthodologie utilisée a été l’herméneutique de textes au travers de l’analyse, de l’interprétation et du contraste de l’oeuvre philosophico-pédagogique des auteurs mentionnés
Paraules clau
filosofia de l’educació, teoria de l’educació, història de l’educació, pedagogia contemporània, Eugeni d’Ors, Octavi Fullat, cardenal Mercier, Joan Tusquets, philosophy of education, theory of education, history of education, contemporary ped
Article Details
Com citar
Laudo Castillo, Xavier; and Vilanou i Torrano, Conrad. “El pensament dialèctic i sintètic en la filosofia de l’educació durant el segle XX”. Temps d’Educació, no. 41, pp. 247-7, https://raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/253469.
Drets
Drets d'autor
Temps d’Educació conserva el dret de la primera publicació de l’article, concedint a l’autor els drets d’autoria. A més a més, tots els continguts publicats a Temps d’Educació estan subjectes a la llicència Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0).
Articles més llegits del mateix autor/a
- Conrad Vilanou i Torrano, Educar contra Auschwitz , Temps d'Educació: 2007: Núm.: 32
- Conrad Vilanou i Torrano, Sobre la saviesa nascuda en el temple de Delfos , Temps d'Educació: 2006: Núm.: 31
- Conrad Vilanou i Torrano, Lyotard i 'La condició postmoderna', Vint-i-cinc anys després , Temps d'Educació: 2005: Núm.: 29
- Buenaventura Delgado, Conrad Vilanou i Torrano, La maçoneria, escola de formació. La seva presència a la Catalunya del dinou , Temps d'Educació: 1991: Núm.: 6
- Xavier Laudo Castillo, "Reflexos d'Apol-lo". Educació i esport a la Mediterrània antiga , Temps d'Educació: 2007: Núm.: 32
- Albert Esteruelas i Teixidó, Xavier Laudo Castillo, Exploracions pedagògiques i altres pedagogies , Temps d'Educació: 2015: Núm.: 48
- Xavier Laudo Castillo, Una pedagogia fenomenològicohermenèutica , Temps d'Educació: 2004: Núm.: 28
- Xavier Laudo Castillo, Sobre la possibilitat d'una pedagogia republicanista en ambients nòmades i cosmopolites , Temps d'Educació: 2006: Núm.: 31
- Conrad Vilanou i Torrano, Quan fer classe esdevé art: la pedagogia com estètica , Temps d'Educació: 2015: Núm.: 49
- Xavier Laudo Castillo, Pedagogies de la liquiditat , Temps d'Educació: 2006: Núm.: 30