Sistema d'observació per a l'optimització de la comunicació paraverbal del docent (SOCOP)

Main Article Content

Marta , 1962- Castañer Balcells
El SOCOP es presenta com un sistema d’observació integrat útil, flexible i aplicable a l’estudi i a l’anàlisi de la comunicació paraverbal humana que uneix quatre potents dimensions: el parallenguatge, la cinèsia, la proxèmia i la cronèmia. Per a l’observació i anàlisi de cada una d’aquestes dimensions, el SOCOP desenvolupa quatre instruments específics: SOPAR, per a l’anàlisi de la comunicació paralingüística; SOCIN, per a l’estudi de la comunicació cinèsica; SOPROX, per a l’estudi de la proxèmica, i SOCRON, per a l’estudi de la cronèmia en la comunicació docent. Cada un d’aquests instruments d’observació són, metodològicament parlant, el resultat de la combinació entre sistemes de categories i formats de camp obtinguts a partir dell’aplicació de la metodologia observacional en els estils de comunicació del docent.
__________________________________

Le SOCOP se présente comme un système d’observation intégré utile, flexible et applicable à l’étude et à l’analyse de la communication para-verbale humaine qui réunit quatre dimensions importantes: le para-langage, la cinésique, la proxémique et la chronémique. Pour l’observation et l’analyse de chacune de ces dimensions, le SOCOP développe quatre instruments spécifiques: SOPAR pour l’analyse de la communication para-linguistique; SOCIN pourll’étude de la communication cinésique; SOPROX pour l’étude de la proxémique ; et SOCRON pour l’étude de la chronémique dans la communication des enseignants. Chacun de ces instruments d’observation est, méthodologiquement parlant, le résultat de la combinaison de divers systèmes de catégories et de formats de terrain obtenus en appliquant la méthodologie observationnelle dans les styles de communication de l’enseignant.

Article Details

Com citar
Castañer Balcells, Marta , 1962-. “Sistema d’observació per a l’optimització de la comunicació paraverbal del docent (SOCOP)”. Temps d’Educació, no. 36, pp. 231-46, https://raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/139992.