Abordant el concepte de visibilitat web: què és, d’on ve i cap a on va
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
En aquesta tribuna, els autors exploren el concepte de visibilitat web, amb l’objectiu de comprendre els seus orígens i evolució al llarg del temps. Destaquen la importància de ser visibles a Internet entre la immensa quantitat de contingut disponible per tal d’aparèixer en les primeres posicions a les pàgines de resultats dels motors de cerca. El terme anglosaxó utilitzat és “Search Engine Optimization” (SEO), referint-se a les accions per optimitzar un lloc web per a aparèixer destacat als resultats de cerca dels motors de cerca. En espanyol, aquest concepte es tradueix com “Posicionamiento Web”. Així, en el context hispà, es va optar per aquest terme, vinculat al màrqueting i especificant la seva aplicació a l’entorn en línia. Per tant, es va utilitzar un terme més genèric en comparació amb l’opció anglesa, que era molt més precisa i inequívoca. A més, es realitza una revisió bibliogràfica sobre la visibilitat web, revelant-la com un camp d’investigació estudiat durant aproximadament 20 anys. S’analitzen els articles acadèmics publicats des de 2005 fins a mitjan 2024, un total de 27 articles.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0.
(c) Mari Vállez, Carlos Lopezosa, 2024
Drets d'autor
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Creative Commons Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
Mari Vállez, Universitat de Barcelona
Es professora agregada a la Facultat d'Informació i Mitjans Audiovisuals de la Universitat de Barcelona, on actualment també exerceix com a Vicedegana de Qualitat. Té un doctorat en Informació i Comunicació i ha impartit classes a la Universitat Pompeu Fabra i a la Universitat Oberta de Catalunya. Com a membre del Centre de Recerca en Informació, Comunicació i Cultura (CRICC), s’especialitza en diversos aspectes de la comunicació digital, centrant-se especialment en la visibilitat web i la desinformació. Ha participat activament en diversos projectes nacionals en aquestes àrees, i actualment lidera un projecte nacional espanyol enfocat en la curació, visualització i visibilitat web
Carlos Lopezosa, Universitat de Barcelona
Carlos Lopezosa està doctorat en Periodisme per la Universitat Pompeu Fabra i és professor lector en la Universitat de Barcelona. La seva tesi doctoral es va centrar en estudiar els factors de posicionament de llocs intensius en contingut, particularment mitjans en línia, i avaluar eines d'anàlisis SEU. S'especialitza en posicionament en cercadors i sistemes de monetització basats en estratègies de continguts de qualitat.
Aaltojärvi, I., Arminen, I., Auranen, O. y Pasanen, H. M. (2008). Scientific productivity, web visibility and citation patterns in sixteen Nordic sociology departments. Acta Sociologica, 51(1), 5-22.
Badell, J. I., Rovira, C. y Térmens, M. (2014). Estudio de visibilidad web 2013 de los museos de Cataluña. Ibersid: revista de sistemas de información y documentación, (8), 43-48. https://ibersid.eu/ojs/index.php/ibersid/article/view/4178/3793
Calderon, A. y Ruiz, E. (2013). The Participation and Web Visibility of University Digital Repositories in the European Context. Comunicar, 20(40), 193-201. https://www.revistacomunicar.com/ojs/index.php/comunicar/article/view/C40-2013-22
Caro, A., Calero, C. y Moraga, M. A. (2010). Are web visibility and data quality related concepts?. IEEE Internet computing, 15(2), 43-49. https://doi.org/10.1109/MIC.2010.126
Chung, C. J. y Park, H. W. (2012). Web visibility of scholars in media and communication journals. Scientometrics, 93(1), 207-215. https://doi.org/10.1007/s11192-012-0707-8
Cobos, E. G. y Ibarra, P. M. O. (2015). Visibilidad en la Web de los Colegios Oficiales de Aparejadores, Arquitectos Técnicos e Ingenieros de Edificación de Andalucía. Revista General De Información y Documentación, 25(2), 313-339. https://doi.org/10.5209/rev_RGID.2015.v25.n2.51239
Codina, L., Lopezosa, C. y Freixa, P. (2021). Scoping reviews en trabajos académicos en comunicación: frameworks y fuentes. En A. Larrondo-Ureta, K. Meso-Ayerdi y S. Peña Fernández (eds.). Información y Big Data en el sistema híbrido de medios-XIII Congreso Internacional de Ciberperiodismo; 15-17 nov 2021; País Vasco.[Leioa]: Universidad del País Vasco, (p. 67-85), Universidad del País Vasco.
Echegaray, E. (1887). Visibilidad. En: Diccionario general etimológico de la lengua española. (2ª ed., Tomo 5, p. 721).
Fernández, M., Zamora, H., Ortega, J. L., Utrilla, A. M. y Aguillo, I. F. (2009). Género y visibilidad Web de la actividad de profesores universitarios españoles: el caso de la Universidad Complutense de Madrid. Revista española de documentación científica, 32(2), 51-65. https://doi.org/10.3989/redc.2009.2.677
Gori, M. y Witten, I. (2005). The bubble of web visibility. Communications of the ACM, 48(3), 115-117. https://doi.org/10.1145/1047671.1047715
Klinger, A., de Lima, J. V. y de Oliveira, J. P. M. (2012). Smart Web Visibility of Organizations. En Proceedings of the 8th International Conference on Web Information Systems and Technologies (WEBIST-2012), (pp. 671-676). https://doi.org/10.5220/0003928906710676
Kretschmer, H., Kretschmer, U. y Kretschmer, T. (2007). Reflection of co-authorship networks in the Web: Web hyperlinks versus Web visibility rates. Scientometrics, 70(2), 519-540. https://doi.org/10.1007/s11192-007-0214-5
Lee, M. y Park, H. W. (2012). Exploring the web visibility of world-class universities. Scientometrics, 90(1), 201-218. https://doi.org/10.1007/s11192-011-0515-6
Lim, Y. S. y Park, H. W. (2011). How do congressional members appear on the web? Tracking the web visibility of South Korean politicians. Government Information Quarterly, 28(4), 514-521. https://doi.org/10.1016/j.giq.2011.02.003
Lim, Y. S. y Park, H. W. (2013). The structural relationship between politicians’ web visibility and political finance networks: A case study of South Korea’s National Assembly members. New media & society, 15(1), 93-108. https://doi.org/10.1177/1461444812457335
Lopezosa, C., Codina, L. y Rovira, C. (2019). Visibilidad web de portales de televisión y radio en España:¿ qué medios llevan a cabo un mejor posicionamiento en buscadores. Serie DigiDoc-EPI, (4). https://hdl.handle.net/10230/36234
Lopezosa, C. y Vallez, M. (2023). Audiencias amplias y visibilidad web: cómo posicionan las revistas académicas de Comunicación en Google. Index. comunicación: Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada, 13(1), 153-171. https://doi.org/10.33732/ixc/13/01Audien
McKenna, G. (2024). Groupon Finds Up to 60% of Direct Traffic Actually Search. BrightEdge.com, https://www.brightedge.com/resources/case-studies/groupon
McLean, J. (2024). Data Never Sleeps Turn 11!. Domo.com. https://www.domo.com/blog/data-never-sleeps-turns-11/
Martín, S. G. (2013). Visibilidad y accesibilidad web de las tesinas de licenciatura en Bibliotecología y Documentación en la Argentina. Información, cultura y sociedad, (28), 51-71.
Orduña-Malea, E., Luis Ortega, J. y F. Aguillo, I. (2014). Influence of language and file type on the web visibility of top European universities. Aslib Journal of Information Management, 66(1), 96-116. https://doi.org/10.1108/AJIM-02-2013-0018
Patel, S. S., Trivedi, D., Bhatt, A. y Chaudhari, S. P. (2021). Web visibility and research productivity of NIRF ranked universities in India: A Webometric study. Library Philosophy and Practice, 1-23. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/5326/
Pedrosa, L. y de Morais, O. J. (2021). Web visibility in search engines: algorithmic factors of on-page SEO (FAOPs) as a journalistic technique and practice. Estudios Sobre el Mensaje Periodistico, 27(2), 579-591. https://doi.org/10.5209/esmp.71291
Ries, A. y Trout, J. (1985). Positioning: The battle for your mind. Mc Graw Hill.
Russell, J. M., Ainsworth, S. y Díaz-Aguilar, J. (2012, January). Web visibility or wasted opportunity? Case studies from Mexican research institutes. Aslib Proceedings, 64(1), 67-82. https://doi.org/10.1108/00012531211196710
Sagot, S., Fougères, A. J. y Ostrosi, E. (2018). Collaborative engineering decision-making for building information channels and improving Web visibility of product manufacturers. Advanced Engineering Informatics, (38), 264-276. https://doi.org/10.1016/j.aei.2018.07.003
StatCounter (2024). Global Stats. https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share
Torres-Samuel, M., Vásquez, C., Viloria, A., Lis-Gutiérrez, J. P., Borrero, T. C. y Varela, N. (2018). Web visibility profiles of Top100 Latin American universities. En Data Mining and Big Data: Third International Conference, DMBD 2018, Shanghai, China, June 17–22, 2018, Proceedings 3 (pp. 254-262). Springer International Publishing.
Vállez, M., Rey-Martín, C. y Guallar, J. (2023). Las universidades españolas ante la Agenda 2030: visibilidad web, planes estratégicos y producción científica. Ibersid, 17(2), 93–102. https://doi.org/10.54886/ibersid.v17i2.4880
Vállez, M., Lopezosa, C. y Pedraza-Jiménez, R. (2022). A study of the Web visibility of the SDGs and the 2030 Agenda on university websites. International Journal of Sustainability in Higher Education, 23(8), 41-59. https://doi.org/10.1108/IJSHE-09-2021-0361
Vállez, M. y Ventura, A. (2020). Analysis of the SEO visibility of university libraries and how they impact the web visibility of their universities. The journal of academic librarianship, 46(4), 102171. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2020.102171
Wang, F. y Vaughan, L. (2014). Firm web visibility and its business value. Internet Research, 24(3), 292-312. https://doi.org/10.1108/IntR-01-2013-0016
Wang, F. y Xu, B. (2017). Who needs to be more visible online? The value implications of web visibility and firm heterogeneity. Information & Management, 54(4), 506-515. https://doi.org/10.1016/j.im.2016.11.002
Wan, Y. (2006). Comparison-Shopping as an Emerging Channel to Increase Web Visibility for SMEs in the United States. En Global Electronic Business Research: Opportunities and Directions (pp. 214-237). IGI Global.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Mari Vállez, Mario Pérez-Montoro, La comunicació periodística en temps de pandèmia: anàlisi de el tractament de la COVID-19 a la premsa europea , Hipertext.net: Núm. 21 (2020): COVID-19 i comunicació
- Carlos Lopezosa, ChatGPT y comunicación científica: hacia un uso de la Inteligencia Artificial que sea tan útil como responsable , Hipertext.net: Núm. 26 (2023): L'impacte de la intel·ligència artificial en la comunicació. Tendències
- Mari Vállez, Rafael Pedraza, El Procesamiento del Lenguaje Natural en la Recuperación de Información Textual y áreas afines , Hipertext.net: Núm. 5 (2007)
- Mari Vàllez, Tesis doctoral – Síntesis. Exploración de procedimientos semiautomáticos para el proceso de indexación en el entorno web , Hipertext.net: Núm. 15 (2017): Mitjans digitals i interacció
- Mari Vállez, Cristòfol Rovira, Lluís Codina, Rafael Pedraza, Procedimientos para la extracción de palabras clave de páginas web basados en criterios de posicionamiento en buscadores , Hipertext.net: Núm. 8 (2010)
- Mari Vállez, Mari-Carmen Marcos, Las bibliotecas en un entorno Web 2.0 , Hipertext.net: Núm. 7 (2009)