Fusió o plagi? La importància de l’originalitat i el dret de transformació de l’obra en la producció informativa mitjançant IA

Main Article Content

Javier Díaz Noci

La irrupció dels sistemes d’intel·ligència artificial aplicats a la producció de notícies planteja una sèrie de qüestions legals que examinem en aquest article breu. Els conceptes centrals són, al nostre parer, el d’originalitat i el de creativitat, doncs ambdós són requisits legals per atribuir autoria a una peça i engegar els mecanismes de protecció jurídica que li corresponen, sigui aquesta simple o en col·laboració, i fins i tot composta. El tipus d’obra que planteja més interrogants és l’obra derivada, obtinguda a partir de la transformació d’una obra o vàries obres preexistents, els drets de paternitat dels autors i d’explotació econòmica de dret-havent s’han de respectar en tot moment. Les pràctiques dels sistemes d’aprenentatge basats en intel·ligència artificial, que reconeixen explícitament que es basen en una gran varietat d’obres protegides pel dret d’autor, creen nombrosos interrogants, doncs no sembla que es puguin acollir a l’excepció del fair use, doncs és, únicament aplicable a obres que han estat produïdes a les jurisdiccions de la tradició jurídica de Common law, però no a la resta de països amb un sistema de protecció de la propietat intel·lectual dels autors.

Paraules clau
Dret d’autor, Propietat intel·lectual, Originalitat, Creativitat, Dret de transformació de l’obra, Obra derivada, Intel·ligència artificial, Producció informativa

Article Details

Com citar
Díaz Noci, Javier. “Fusió o plagi? La importància de l’originalitat i el dret de transformació de l’obra en la producció informativa mitjançant IA”. Hipertext.net, no. 26, pp. 69-76, doi:10.31009/hipertext.net.2023.i26.11.
Biografia de l'autor/a

Javier Díaz Noci, Universitat Pompeu Fabra

Javier Díaz-Noci. He is full professor of Communication. Main researcher of the Newsnet project (News, Networks and Users in the Hybrid Media System. Transformation of the Media Industry and the News in the Post-Industrial Era, 2019-2022). Member of the DigiDoc research group and its coordinator (2020-2022). He studied Journalism at the University of the Basque Country (1982-1987), where he defensed his PhD dissertation in History. He studied Law at the same University (1992-1996), and got also a Diploma in Advance Legal Studies (1996-1998), equal to a Master in Law. He holds a PhD in Law as well (UPF, 2016). After teaching as a lecturer and assistant professor at my alma mater, he moved to Barcelona in 2008, to the Pompeu Fabra University. He was visiting researcher at the universities of Reno, Nevada (USA, 1997), Oxford (Basque Visiting Scholar, 1998-1999), Federal University of Bahia (Brazil, 2005 and 2008) and the University of East Anglia (United Kingdom, 2021). His main research interests are: online journalism and online news, history of journalism (specially Basque-language press and Spanish-language networks on Early Modern history), and copyright and news reporting. He has added a fourth one: information equity and fighting against the digital news divide. Author of more than 260 publications in those areas. As a journalist, he worked in several newspapers and radio stations (1985-1992). Lately, he has collaborated with the Basque public broadcasting service (Euskadi Irratia).

Referències

Agostinelli, A., Denk, T.I., Borsos, Z., Engel, J., Verzetti, M., Caillon, A., Huang, Q., Jansen, A., Roberts, A., Tagliasacchi, M., Sharifi, M., Zeghidour, N., & Frank, C. (2022). MusicLM: Generating Music From Text. arXiV. https://arxiv.org/abs/2301.11325

Bridy, A. (2012). Coding Creativity: Copyright and the Artificially Intelligent Author. Stanford Technology Law Review, 5, 1-28.

Gervais, D. J. (2002). Feist goes global: A comparative analysis of the notion of originality in copyright law. Journal of the Copyright Society of the U.S.A. 49, 949-981. https://ssrn.com/abstract=733603

Gervais, D. J. (2019). The Machine as Author. Iowa Law Review, 105, 2053-2106. https://ssrn.com/abstract=3359524

Gervais, D. J. (2020a). The human case. In R. Abbott (Ed.), Research Handbook on Intellectual Property and Artificial Intelligence (pp. 22-39), Elgar. https://doi.org/10.4337/9781800881907.00007

Ginsburg, J. C. and Budjardio, L. A. (2019). Authors and machines. Berkeley Technology Law Journal, 34, 343-456. https://doi.org/10.15779/Z38SF2MC24

Hugenholtz, P. B. and Quintais, J. P. (2021). Copyright and Artificial Creation: Does EU Copyright Law Protect AI-Assisted Output? IIC - International Review of Intellectual Property and Competition Law, 52, 1190–1216. https://doi.org/10.1007/s40319-021-01115-0

Kafka, P. (2023, February 2). The AI boom is here, and so are the lawsuits. Vox.com. https://www.vox.com/recode/23580554/generative-ai-chatgpt-openai-stable-diffusion-legal-battles-napster-copyright-peter-kafka-column

Lindbergh, V. (2023). Zarya of the Dawn (Registration # VAu001480196). United States Copyright Office. https://www.copyright.gov/docs/zarya-of-the-dawn.pdf

Mitchum, R. (2023, February 17). UChicago scientists develop new tool to protect artists from AI mimicry. “Glaze” program makes miniscule changes to confound AI art generators. UChicago News. https://news.uchicago.edu/story/uchicago-scientists-develop-new-tool-protect-artists-ai-mimicry

Samuelson, P. (1986). Allocating ownership rights in computer-generated works. University of Pittsburgh Law Review, 47, 1185-1228.

Trapova, A. (2023). Copyright for AI-generated Works: a Task for the Internal Market? European Law Review, 48. https://ssrn.com/abstract=4418936

Trapova, A., & Mezei, P. (2021). Robojournalism – A Copyright Study on the Use of Artificial Intelligence in the European News Industry. GRUR International, 71(7), 589-602. https://doi.org/10.1093/grurint/ikac038

Yan, L. (2020, January 9). Court rules AI-written article has copyright. China Daily Global. http://www.ecns.cn/news/2020-01-09/detail-ifzsqcrm6562963.shtml