Neo-rural literature and heritage: Space, memory and identity
PDF (Castellano)


Google Scholar citations

How to Cite

Mérida Donoso, José Antonio. “Neo-rural literature and heritage: Space, memory and identity”. Her&Mus. Heritage & Museography, vol.VOL 24, pp. 43-58, doi:10.60940/hermusv24id422971.


Abstract

Neo-rural literature is usually understood as a catch-all term, a concept largely constructed by publishers in the wake of the success of Intemperie (2013) by Jesús Carrasco. It addresses a broad thematic axis related to depopulated Spain and new ruralities, bringing into focus a world that seemed forgotten. This sensitivity is linked to the search for roots, a sense of belonging, and renewed and ancient identities rooted in various memory spaces and «submerged memories » in the same nexus. In this way, we start with the analysis of the context or spatial framework of rural Spain to examine the most representative works of neo-rural literature that bring us closer to it, ultimately aiming to study its didactic and educational possibilities. The conclusions not only point out an audience eager to feel referenced in that space but also the ability of this literature to build bridges between the past and the present, signify and resignify rural spaces, and ultimately attend to their heritage.

Keywords

  • Literary heritage, territorial development, neo-rural, new ruralities, identity, education
https://doi.org/10.60940/hermusv24id422971
PDF (Castellano)

References

Álvarez Junco, J. (2001). Mater Dolorosa. La idea de España en el siglo XIX. Taurus.

Borja, J., y Castells, M. (1997). Local y global: la gestión de las ciudades en la era de la información. Taurus.

Campo, R. J. (2020, 26 de octubre). Las obras en la torre de Mediano se retrasan por el permiso de Patrimonio. Heraldo de Aragón. https://tinyurl.com/yh3bxm9n

Desantes, M. (2013). Hacia una visión holística del Patrimonio Cultural. RIIPAC: Revista sobre Patrimonio Cultural, 3, 1-22 http://www.eumed.net/rev/riipac

De Zan, J (2008). Memoria e identidad. Tópicos: Revista de Filosofía de Santa Fe, 16, 41-67. https://www.redalyc.org/pdf/288/28815531003.pdf

Foley, K., y Mark Scott, M. (2014). Accommodating new housing development in rural areas? Representations of landscape, land and rurality in Ireland. Landscape Research, 39, 359–386. https://doi.org/10.1080/01426397.2012.723680

Fontal, O. (2013). La educación patrimonial: del patrimonio a las personas. Trea.

Foucault, M. (1991). El sujeto y el poder. Carpe Diem.

González, F., y López-Guzmán, T. (2016). El desarrollo turístico en la ciudad de Córdoba a partir del Patrimonio Cultural Inmaterial. Grupo Español de Conservación, 9(9), 96-106. https://doi.org/10.37558/gec.v9i0.349

Grijelmo, Á. (2019, 10 de junio). La España vacía o la España vaciada. El País. https://elpais.com/elpais/2019/06/06/ideas/1559834099_548373.html

Kemmis, D. (1992). Community and the politics of place. Norman.

Labrador, A. M. (2022). Integrating ICH and education: A review of converging theories and methods. The International Journal of Intangible Heritage, 17, 18-36. http://culturainmaterial.es/id/eprint/107/

Laurichesse, J-Y. (2020). Lignes de terre. Écrire le monde rural aujourd'hui. Classiques Garnier.

Mérida Donoso, J. A. (2021). Postulados éticos para una didáctica ecologista en el aula. Frente al escepticismo ecológico, responsabilidad educativa, responsabilidad política. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 3(1) 1101-1115. https://doi.org/k3r7

Molnárová, K. J., Skřivanová, Z., Kalivoda, O., & Sklenička, P. (2017). Rural identity and landscape aesthetics in exurbia: Some issues to resolve from a Central European perspective. Moravian Geographical Reports, 25(1), 2–12. https://doi.org/f96q7m

Mora, V. L. (2016). El sujeto boscoso: tipologías subjetivas de la poesía española contemporánea entre el espejo y la notredad (1978-2015). Iberoamericana Editorial Vervuert.

Mora, V. L. (2018). Líneas de fuga neorrurales de la literatura española contemporánea. Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 4, 198-221. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.201843071

Mougoyanni, C. (2021). Nueva ruralidad en la novela española contemporánea: un enfoque ecocrítico». Pangeas. Revista Interdisciplinar de Ecocrítica, 3, 7-15. https://doi.org/10.14198/PANGEAS.18890

Nora, P. (1992). Comment écrire l’histoire de France. En P. Nora (Ed.), Les lieux de mémoire, t. 2, (pp. 12-32). Gallimard,

Roye, F. (2017). Entorno urbano vs entorno rural. La novela negra de provincias. En J. Sánchez Zapatero, y A. Martín Escriba (Eds.), La globalización del crimen: literatura, cine y nuevos medios, (pp. 325-331). Andariva.

Timothy, D. J. (2018). Making sense of heritage tourism: Research trends in a maturing field of study. Tourism Management Perspectives, 25, 177-180. https://doi.org/ghr2jq

UNESCO. (2020). Textos fundamentales de la Convención para la Salvaguardia del Patrimonio Cultural Inmaterial de 2003. UNESCO. https://tinyurl.com/45vfd2ch

UNWTO. (2018). Tourism for development # Volume I: Key areas for action. UNWTO. https://doi.org/10.18111/9789284419722

Valdivia, P. (2017). Literature, crisis, and Spanish rural space in the context of the 2008 financial recession. Romance Quarterly, 64, 163-171. https://doi.org/k3r6

Vidal, E. (2013). Patrimonios invisibles y diseminados. Nuevas miradas, viejas visiones. Her&Mus: Heritage & Museography, 12, 42-53. https://tinyurl.com/34z5jee4

Žižek, S. (2006). Visión de paralaje. Fondo de Cultura Económica.