Resumen
Partint d’un temps i d’un espai concret com són les Festes de La Magdalena, a Castelló de la Plana, aquest projecte de recerca investiga les possibilitats pedagògiques de la fotografia analògica per aprendre sobre la ciutat i el Patrimoni Cultural Immaterial de les seues festes majors. Es reflexiona sobre l’ús habitual de l’espai urbà en contrast al moment de la celebració; es fa atenció a l’estètica i a l’educació artística; i es proposa posar al centre la imatge com a generadora coneixement. A través d’un conjunt de fotoveus i fotoentrevistes realitzades per cinc persones vinculades a la ciutat de Castelló de diferents maneres, s’analitza el potencial de la fotografia analògica com a eina pedagògica en un entorn no-formal per pensar la pròpia experiència a la ciutat en un context d’alteració del seu curs habitual, alhora que es reflexiona al voltant de la pròpia creació fotogràfica. S’aprofiten les característiques que el procés analògic i visual aporta per fer una mirada atenta al espai urbà i a les manifestacions culturals particulars. Les fotoentrevistes serviran per donar context a la narrativa visual de les participants, així com per fer sorgir noves idees a través de la creació, fent atenció al seu treball i al de la resta. Amb tot, es fa palesa la capacitat del mitjà artístic per aprendre i analitzar l’entorn, permetent pensar des de les diferents subjectivitats.
Palabras clave
Citas
Aicher, O. (2001). Analógico y digital. Gustavo Gili.
Arias, D. D. (2007). Memoria colectiva y ceremonias conmemorativas. Una aproximación
teórica. Diálogos Revista Electrónica, 7(2), 170-191. https://doi.org/10.15517/dre.v7i2.6198
Barett, E., i Bolt, B. (2013). Practice as research: Approaches to creative arts enquiry.
International Journal of Education through Art, 9(2), 127-140.
Barone, T., i Eisner, E. (2012). Arts-based research. Sage.
Bourdieu, P. (2003). Un arte medio. Ensayo sobre los usos sociales de la fotografía. Gustavo
Gili.
Castells, M. (2004). Ciudades europeas, la sociedad de la información y la economía global.
Archipiélago, 62, 41-56.
De Castelló, J. D. F. (1995). Magdalena: 50 anys de festa. Ajuntament de Castelló.
Colom Cañellas, A. J. (2005). Continuidad y complementariedad entre la educación formal y no
formal. Revista de educación 338, 9-22. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/handle/123456789/2696
Cúmul. (2022). Llibret de festes per a pensar la festa.
Delgado, M. (2019). El espacio público como ideología. Los libros de la Catarata.
Denzin, N. K., i Lincoln, Y. S. (Eds.). (2018). The Sage handbook of qualitative research. Sage.
Domínguez Casado, E. (2019). La importancia de la imagen en Educación Primaria [Trabajo de
fin de grado, Universidad de Valladolid]. Repositorio Documental Universidad de Valladolid. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/34907
Gadamer, H.G. (1996). La actualidad de lo bello. Paidós.
Garnier, J.P. (2015). La invisibilización urbana de las clases populares. Papeles de relaciones
ecosociales y cambio global, (103), 29-45. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:180753362
Garcés, M. (2022). Males companyies. Galaxia Gutemberg.
García-Doménech, S. (2015). Estética e interacción social en la identidad del espacio urbano.
Arte y Ciudad, (7), 195-212. https://doi.org/10.22530/ayc.2015.N7.252
Harvey, D. (2008). El derecho a la ciudad. Ediciones Akal.
Margadona, L. A. (2023). La resistencia de la fotografía analógica en la era digital. Razón y
Palabra, 26(115), 267–276. https://doi.org/10.26807/rp.v26i115.1979
L’Ecuyer, C. (2013). Educar en el asombro. Plataforma.
Lyotard, J.F., i Antolín Rato, M. (1984). La condición postmoderna: informe sobre el saber. Cátedra.
Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jossey-Bass.
Montoro, M. A., Lucera, M. H., i Díaz, I. A. (2016). Estudio evaluativo del impacto de las
nuevas tecnologías en la juventud y adolescencia en la provincia de Granada, España. Revista Estudios Hemisféricos y Polares, 7(4), 61-77. https://investigacion.ujaen.es/documentos/618f590e9ff8c939aacc598e
Muguerza, B., Aragonès, G., Arola-Arnal, A., Arola, L., Salvadó, M. J., i Suárez, M. (2020).
Alimentos de temporada, ritmos y sincronización biológica. Revista Española de Nutrición Humana y Dietética, 24, 4-5. https://renhyd.org/renhyd/article/view/1186
Rancière, J. (2009). El reparto de lo sensible. Estética y política. LOM.
Ramon, R. (2013). Estéticas del entorno urbano. La experiencia de visualización de la Ciudad. Revista matéria-prima (Lisboa), 1(2), 98-106. https://producciocientifica.uv.es/documentos/65f6ea320c7f493288901bd3
Ramon, R. (2016). Educación artística y entornos urbanos. En M.A. Chaves Martín (Ed.),
Ciudad y artes visuales (pp. 321-328). Grupo de Investigación Arte, Arquitectura y Comunicación en la Ciudad Contemporánea (UCM).
Ramón, R., i Alonso-Sanz, A. (2022). La c/a/r/tografía en l'aula com a instrument de
desenvolupament creatiu, visual i de pensament complex a través de les arts. Kepes.
Roca, P., i Puig, I. (1987). La indumentària tradicional a les comarques del nord del País
Valencià. Diputació, Servei de Publicacions.
Shusterman, R. (2000). Pragmatist aesthetics: living beauty, rethinking art (2nd ed.). Rowman &
Littlefield Publishers.
del Val, G. (2016). Cooking sections: cuando la geopolítica y la arquitectura entran en la cocina.
Arquitectura: Revista del Colegio Oficial de Arquitectos de Madrid (COAM), (372), 73-75. http://previa.coam.org/media/Default%20Files/fundacion/biblioteca/revista-arquitectura-100/2013-2016/docs/revista-articulos/revista-arquitectura-2016-n372-pag72-75.pdf
Wang, Y. H., Gu, T. J., i Wang, S. Y. (2019, May). Causes and characteristics of short video
platform internet community taking the TikTok short video application as an example. In 2019 IEEE International Conference on Consumer Electronics-Taiwan (ICCE-TW) (pp. 1-2). IEEE.
Wang, C., i Burris, MA (1997). Photovoice: Concepte, metodologia i ús per a l'avaluació
participativa de necessitats. Educació i comportament per a la salut, 24(3), 369-387. https://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/67790/10.1177_109019819702400309.pdf;jsessionid=F5EFEA5FD0986AAB7C37022EB1887081?sequence=2
Zafra, R [Aprendemos Juntos 2030]. (2022, juliol 6). No hay pensamiento sin tiempo para
pensar. [Arxiu de Video]. Youtube https://www.youtube.com/watch?v=_E72GDihx5E
Derechos
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
(c) 2024
Derechos de autor
Todos los contenidos publicados en nuestra revista están sujetos a una licencia Atribución 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0) de Creative Commons. Usted es libre de compartir (copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material para cualquier finalidad, incluso comercial), bajo los siguientes términos:
Reconocimiento: Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
CompartirIgual: Si remezcla, transforma o crea a partir del material, deberá difundir sus contribuciones bajo la misma licencia que el original.
El texto completo de la licencia se puede consultar en: Licencia Creative Commons