El Patrimoni Cultural Immaterial a la ciutat en actiu: relats fotogràfics a les Festes de la Magdalena de Castelló
Portada del número 25
PDF (Català) (Català)


Citaciones en Google Académico

Cómo citar

Machado Colomer, Mar. «El Patrimoni Cultural Immaterial a la ciutat en actiu: relats fotogràfics a les Festes de la Magdalena de Castelló». Her&Mus. Heritage & Museography, vol.VOL 25, pp. 65-83, doi:10.60940/her&musv25id432215.


Resumen

Partint d’un temps i d’un espai concret com són les Festes de La Magdalena, a Castelló de la Plana, aquest projecte de recerca investiga les possibilitats pedagògiques de la fotografia analògica per aprendre sobre la ciutat i el Patrimoni Cultural Immaterial de les seues festes majors. Es reflexiona sobre l’ús habitual de l’espai urbà en contrast al moment de la celebració; es fa atenció a l’estètica i a l’educació artística; i es proposa posar al centre la imatge com a generadora coneixement. A través d’un conjunt de fotoveus i fotoentrevistes realitzades per cinc persones vinculades a la ciutat de Castelló de diferents maneres, s’analitza el potencial de la fotografia analògica com a eina pedagògica en un entorn no-formal per pensar la pròpia experiència a la ciutat en un context d’alteració del seu curs habitual, alhora que es reflexiona al voltant de la pròpia creació fotogràfica. S’aprofiten les característiques que el procés analògic i visual aporta per fer una mirada atenta al espai urbà i a les manifestacions culturals particulars. Les fotoentrevistes serviran per donar context a la narrativa visual de les participants, així com per fer sorgir noves idees a través de la creació, fent atenció al seu treball i al de la resta. Amb tot, es fa palesa la capacitat del mitjà artístic per aprendre i analitzar l’entorn, permetent pensar des de les diferents subjectivitats.

Palabras clave

  • educació no formal, imatge, ciutat, festa, fotografia analògica, fotoveus
https://doi.org/10.60940/her&musv25id432215
PDF (Català) (Català)

Citas

Aicher, O. (2001). Analógico y digital. Gustavo Gili.

Arias, D. D. (2007). Memoria colectiva y ceremonias conmemorativas. Una aproximación

teórica. Diálogos Revista Electrónica, 7(2), 170-191. https://doi.org/10.15517/dre.v7i2.6198

Barett, E., i Bolt, B. (2013). Practice as research: Approaches to creative arts enquiry.

International Journal of Education through Art, 9(2), 127-140.

Barone, T., i Eisner, E. (2012). Arts-based research. Sage.

Bourdieu, P. (2003). Un arte medio. Ensayo sobre los usos sociales de la fotografía. Gustavo

Gili.

Castells, M. (2004). Ciudades europeas, la sociedad de la información y la economía global.

Archipiélago, 62, 41-56.

De Castelló, J. D. F. (1995). Magdalena: 50 anys de festa. Ajuntament de Castelló.

Colom Cañellas, A. J. (2005). Continuidad y complementariedad entre la educación formal y no

formal. Revista de educación 338, 9-22. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/handle/123456789/2696

Cúmul. (2022). Llibret de festes per a pensar la festa.

Delgado, M. (2019). El espacio público como ideología. Los libros de la Catarata.

Denzin, N. K., i Lincoln, Y. S. (Eds.). (2018). The Sage handbook of qualitative research. Sage.

Domínguez Casado, E. (2019). La importancia de la imagen en Educación Primaria [Trabajo de

fin de grado, Universidad de Valladolid]. Repositorio Documental Universidad de Valladolid. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/34907

Gadamer, H.G. (1996). La actualidad de lo bello. Paidós.

Garnier, J.P. (2015). La invisibilización urbana de las clases populares. Papeles de relaciones

ecosociales y cambio global, (103), 29-45. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:180753362

Garcés, M. (2022). Males companyies. Galaxia Gutemberg.

García-Doménech, S. (2015). Estética e interacción social en la identidad del espacio urbano.

Arte y Ciudad, (7), 195-212. https://doi.org/10.22530/ayc.2015.N7.252

Harvey, D. (2008). El derecho a la ciudad. Ediciones Akal.

Margadona, L. A. (2023). La resistencia de la fotografía analógica en la era digital. Razón y

Palabra, 26(115), 267–276. https://doi.org/10.26807/rp.v26i115.1979

L’Ecuyer, C. (2013). Educar en el asombro. Plataforma.

Lyotard, J.F., i Antolín Rato, M. (1984). La condición postmoderna: informe sobre el saber. Cátedra.

Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jossey-Bass.

Montoro, M. A., Lucera, M. H., i Díaz, I. A. (2016). Estudio evaluativo del impacto de las

nuevas tecnologías en la juventud y adolescencia en la provincia de Granada, España. Revista Estudios Hemisféricos y Polares, 7(4), 61-77. https://investigacion.ujaen.es/documentos/618f590e9ff8c939aacc598e

Muguerza, B., Aragonès, G., Arola-Arnal, A., Arola, L., Salvadó, M. J., i Suárez, M. (2020).

Alimentos de temporada, ritmos y sincronización biológica. Revista Española de Nutrición Humana y Dietética, 24, 4-5. https://renhyd.org/renhyd/article/view/1186

Rancière, J. (2009). El reparto de lo sensible. Estética y política. LOM.

Ramon, R. (2013). Estéticas del entorno urbano. La experiencia de visualización de la Ciudad. Revista matéria-prima (Lisboa), 1(2), 98-106. https://producciocientifica.uv.es/documentos/65f6ea320c7f493288901bd3

Ramon, R. (2016). Educación artística y entornos urbanos. En M.A. Chaves Martín (Ed.),

Ciudad y artes visuales (pp. 321-328). Grupo de Investigación Arte, Arquitectura y Comunicación en la Ciudad Contemporánea (UCM).

Ramón, R., i Alonso-Sanz, A. (2022). La c/a/r/tografía en l'aula com a instrument de

desenvolupament creatiu, visual i de pensament complex a través de les arts. Kepes.

Roca, P., i Puig, I. (1987). La indumentària tradicional a les comarques del nord del País

Valencià. Diputació, Servei de Publicacions.

Shusterman, R. (2000). Pragmatist aesthetics: living beauty, rethinking art (2nd ed.). Rowman &

Littlefield Publishers.

del Val, G. (2016). Cooking sections: cuando la geopolítica y la arquitectura entran en la cocina.

Arquitectura: Revista del Colegio Oficial de Arquitectos de Madrid (COAM), (372), 73-75. http://previa.coam.org/media/Default%20Files/fundacion/biblioteca/revista-arquitectura-100/2013-2016/docs/revista-articulos/revista-arquitectura-2016-n372-pag72-75.pdf

Wang, Y. H., Gu, T. J., i Wang, S. Y. (2019, May). Causes and characteristics of short video

platform internet community taking the TikTok short video application as an example. In 2019 IEEE International Conference on Consumer Electronics-Taiwan (ICCE-TW) (pp. 1-2). IEEE.

Wang, C., i Burris, MA (1997). Photovoice: Concepte, metodologia i ús per a l'avaluació

participativa de necessitats. Educació i comportament per a la salut, 24(3), 369-387. https://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/67790/10.1177_109019819702400309.pdf;jsessionid=F5EFEA5FD0986AAB7C37022EB1887081?sequence=2

Zafra, R [Aprendemos Juntos 2030]. (2022, juliol 6). No hay pensamiento sin tiempo para

pensar. [Arxiu de Video]. Youtube https://www.youtube.com/watch?v=_E72GDihx5E