Intangible Cultural Heritage of the city in action: photographic narratives at the Festes de la Magdalena de Castelló
Portada del número 25
PDF (Català) (Català)


Google Scholar citations

How to Cite

Machado Colomer, Mar. “Intangible Cultural Heritage of the city in action: photographic narratives at the Festes de la Magdalena de Castelló”. Her&Mus. Heritage & Museography, vol.VOL 25, pp. 65-83, doi:10.60940/her&musv25id432215.


Abstract

Starting from a specific time and space, such as the Festes de La Magdalena in Castelló de la Plana, this research project aims to investigate the pedagogical possibilities of analog photography to learn about the city and its Intangible Cultural Heritage annual festivals. We contemplate the typical utilization of urban space during the celebration period, with a focus on aesthetics and artistic education. We suggest placing the image at the forefront as a source of knowledge. We analyze the potential of analog photography as a pedagogical tool in a non-formal setting, using a collection of photovoices and photo interviews from five individuals connected to Castelló in various ways. This analysis takes place in a non-formal setting, encouraging individuals to consider their personal experiences in the city within the context of a shift from their usual routines, while also contemplating the photographic process itself. We leverage the unique characteristics of analog and visual processes to closely examine urban space and specific cultural manifestations. The purpose of the photo interviews is to contextualize the visual narratives of the participants and to generate new ideas through creative expression, while paying close attention to both their work and that of others. All in all, the capacity of the artistic medium to learn and analyze the environment becomes clear, allowing us to think from different subjectivities.

Keywords

  • nonformal education, image, city, party, analog photography, photovoices
https://doi.org/10.60940/her&musv25id432215
PDF (Català) (Català)

References

Aicher, O. (2001). Analógico y digital. Gustavo Gili.

Arias, D. D. (2007). Memoria colectiva y ceremonias conmemorativas. Una aproximación

teórica. Diálogos Revista Electrónica, 7(2), 170-191. https://doi.org/10.15517/dre.v7i2.6198

Barett, E., i Bolt, B. (2013). Practice as research: Approaches to creative arts enquiry.

International Journal of Education through Art, 9(2), 127-140.

Barone, T., i Eisner, E. (2012). Arts-based research. Sage.

Bourdieu, P. (2003). Un arte medio. Ensayo sobre los usos sociales de la fotografía. Gustavo

Gili.

Castells, M. (2004). Ciudades europeas, la sociedad de la información y la economía global.

Archipiélago, 62, 41-56.

De Castelló, J. D. F. (1995). Magdalena: 50 anys de festa. Ajuntament de Castelló.

Colom Cañellas, A. J. (2005). Continuidad y complementariedad entre la educación formal y no

formal. Revista de educación 338, 9-22. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/handle/123456789/2696

Cúmul. (2022). Llibret de festes per a pensar la festa.

Delgado, M. (2019). El espacio público como ideología. Los libros de la Catarata.

Denzin, N. K., i Lincoln, Y. S. (Eds.). (2018). The Sage handbook of qualitative research. Sage.

Domínguez Casado, E. (2019). La importancia de la imagen en Educación Primaria [Trabajo de

fin de grado, Universidad de Valladolid]. Repositorio Documental Universidad de Valladolid. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/34907

Gadamer, H.G. (1996). La actualidad de lo bello. Paidós.

Garnier, J.P. (2015). La invisibilización urbana de las clases populares. Papeles de relaciones

ecosociales y cambio global, (103), 29-45. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:180753362

Garcés, M. (2022). Males companyies. Galaxia Gutemberg.

García-Doménech, S. (2015). Estética e interacción social en la identidad del espacio urbano.

Arte y Ciudad, (7), 195-212. https://doi.org/10.22530/ayc.2015.N7.252

Harvey, D. (2008). El derecho a la ciudad. Ediciones Akal.

Margadona, L. A. (2023). La resistencia de la fotografía analógica en la era digital. Razón y

Palabra, 26(115), 267–276. https://doi.org/10.26807/rp.v26i115.1979

L’Ecuyer, C. (2013). Educar en el asombro. Plataforma.

Lyotard, J.F., i Antolín Rato, M. (1984). La condición postmoderna: informe sobre el saber. Cátedra.

Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jossey-Bass.

Montoro, M. A., Lucera, M. H., i Díaz, I. A. (2016). Estudio evaluativo del impacto de las

nuevas tecnologías en la juventud y adolescencia en la provincia de Granada, España. Revista Estudios Hemisféricos y Polares, 7(4), 61-77. https://investigacion.ujaen.es/documentos/618f590e9ff8c939aacc598e

Muguerza, B., Aragonès, G., Arola-Arnal, A., Arola, L., Salvadó, M. J., i Suárez, M. (2020).

Alimentos de temporada, ritmos y sincronización biológica. Revista Española de Nutrición Humana y Dietética, 24, 4-5. https://renhyd.org/renhyd/article/view/1186

Rancière, J. (2009). El reparto de lo sensible. Estética y política. LOM.

Ramon, R. (2013). Estéticas del entorno urbano. La experiencia de visualización de la Ciudad. Revista matéria-prima (Lisboa), 1(2), 98-106. https://producciocientifica.uv.es/documentos/65f6ea320c7f493288901bd3

Ramon, R. (2016). Educación artística y entornos urbanos. En M.A. Chaves Martín (Ed.),

Ciudad y artes visuales (pp. 321-328). Grupo de Investigación Arte, Arquitectura y Comunicación en la Ciudad Contemporánea (UCM).

Ramón, R., i Alonso-Sanz, A. (2022). La c/a/r/tografía en l'aula com a instrument de

desenvolupament creatiu, visual i de pensament complex a través de les arts. Kepes.

Roca, P., i Puig, I. (1987). La indumentària tradicional a les comarques del nord del País

Valencià. Diputació, Servei de Publicacions.

Shusterman, R. (2000). Pragmatist aesthetics: living beauty, rethinking art (2nd ed.). Rowman &

Littlefield Publishers.

del Val, G. (2016). Cooking sections: cuando la geopolítica y la arquitectura entran en la cocina.

Arquitectura: Revista del Colegio Oficial de Arquitectos de Madrid (COAM), (372), 73-75. http://previa.coam.org/media/Default%20Files/fundacion/biblioteca/revista-arquitectura-100/2013-2016/docs/revista-articulos/revista-arquitectura-2016-n372-pag72-75.pdf

Wang, Y. H., Gu, T. J., i Wang, S. Y. (2019, May). Causes and characteristics of short video

platform internet community taking the TikTok short video application as an example. In 2019 IEEE International Conference on Consumer Electronics-Taiwan (ICCE-TW) (pp. 1-2). IEEE.

Wang, C., i Burris, MA (1997). Photovoice: Concepte, metodologia i ús per a l'avaluació

participativa de necessitats. Educació i comportament per a la salut, 24(3), 369-387. https://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/67790/10.1177_109019819702400309.pdf;jsessionid=F5EFEA5FD0986AAB7C37022EB1887081?sequence=2

Zafra, R [Aprendemos Juntos 2030]. (2022, juliol 6). No hay pensamiento sin tiempo para

pensar. [Arxiu de Video]. Youtube https://www.youtube.com/watch?v=_E72GDihx5E