Developing the modelling competence through the use and application of analogies around the chemical change
Article Sidebar
Google Scholar citations
Main Article Content
María del Mar Aragón
Didáctica de las Ciencias Experimentales. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Cádiz
José María Oliva-Martínez
Didáctica de las Ciencias Experimentales. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Cádiz
Antonio Navarrete
Didáctica de las Ciencias Experimentales. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Cádiz
In this paper the role of analogies in the implementation and development of student skills and values that relate to modeling activities, is analyzed. More specifically, the processes that relate to the use and application of the chemical change model were evaluated. The information provided is taken from 35 students of 3rd ESO. These students were taught through a teaching proposal using analogies as central and recurrent resource. The main instrument of the study consisted of student portfolio, which supplemented information from these other interviews, diary of the teacher and some audio recordings. The data obtained show how the proposed work environment offered a stimulating scenario with opportunities for the implementation and development of the abilities, skills and values needed to use and apply the curricular models learned in the classroom. Not all students benefited equally from this scenario, although more than two thirds of them showed appropriate levels of modeling competence.
Keywords
analogies, chemical change, modeling competence, modelling
Article Details
How to Cite
Aragón, María del Mar et al. “Developing the modelling competence through the use and application of analogies around the chemical change”. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, vol.VOL 32, no. 3, pp. 337-56, https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/287558.
Most read articles by the same author(s)
- María del Mar Aragón Méndez, José María Oliva-Martínez, Antonio Navarrete Salvador, Evolución de los modelos explicativos de los alumnos en torno al cambio químico a través de una propuesta didáctica con analogías , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2013: Vol.: 31 Núm.: 2
- María del Mar Aragón-Méndez, José María Oliva-Martínez, Ángel Blanco-López, Abordando el cambio químico desde una perspectiva de modelización y contextualización : avance de resultados , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: No. Extra (2017)
- José María Oliva-Martínez, Maria del Mar Aragón-Méndez, Modelización y pensamiento analógico en el aprendizaje del cambio químico , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: No. Extra (2017)
- Natalia Tenorio Jiménez, Lourdes Aragón Núñez, José María Oliva-Martínez, Progresión en las visiones epistemológicas de estudiantes de especialidades de ciencias del máster en profesorado de secundaria , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: No. Extra (2017)