El mapa evolutiu de les estacions de l'any
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Manuel Navarro Pastor
Universidad de Alicante
Els mapes evolutius són estructures que representen la xarxa d'itineraris que poden seguir els nens en la conceptualització de temes específics (en l'àmbit del pensament concret). Estan constituïts pel conjunt d'integracions possibilitades per la successió de diferenciacions que realitza el subjecte d'un aspecte de la seva realitat observacional (a partir de la percepció). En aquest escrit presentem la seva aplicació a un nou tema (el cicle anual del moviment del Sol en el cel), inclosa la contrastació experimental, la qual cosa ha revelat una panoplia de concepcions infantils, reforçat la validesa i versatilitat de la metodologia, suggerit un mecanisme cognitiu de rellevància didàctica (els models observacionals deduïts) i proporcionat suport addicional a la necessitat de cimentar l'aprenentatge infantil en la realitat empírica. A més, com tot mapa evolutiu, possibilita el disseny d'objectius i criteris d'avaluació seqüencials coherents amb el desenvolupament cognitiu, així com la identificació de l'arquitectura precisa del canvi conceptual necessari en cada aprenent.
Paraules clau
ensenyament de la ciència, primària, astronomia, mapa evolutiu, canvi conceptual
Article Details
Com citar
Navarro Pastor, Manuel. “El mapa evolutiu de les estacions de l’any”. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, vol.VOL 33, no. 3, pp. 23-42, https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/301960.
Biografia de l'autor/a
Manuel Navarro Pastor, Universidad de Alicante
Departamento de Didáctica General y Didácticas Específicas. Área de Ciencias Experimentales.Articles més llegits del mateix autor/a
- Manuel Navarro Pastor, Enseñanza y aprendizaje de astronomía diurna en primaria mediante «secuencias problematizadas» basadas en «mapas evolutivos» , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2011: Vol.: 29 Núm.: 2
- Manuel Navarro Pastor, Un modelo taxonómico de las actividades de enseñanza de la ciencia como instrumento de formalización del metalenguaje del diseño didáctico , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2009: Vol.: 27 Núm.: 2