El mapa evolutiu de les estacions de l'any

Main Article Content

Manuel Navarro Pastor
Els mapes evolutius són estructures que representen la xarxa d'itineraris que poden seguir els nens en la conceptualització de temes específics (en l'àmbit del pensament concret). Estan constituïts pel conjunt d'integracions possibilitades per la successió de diferenciacions que realitza el subjecte d'un aspecte de la seva realitat observacional (a partir de la percepció). En aquest escrit presentem la seva aplicació a un nou tema (el cicle anual del moviment del Sol en el cel), inclosa la contrastació experimental, la qual cosa ha revelat una panoplia de concepcions infantils, reforçat la validesa i versatilitat de la metodologia, suggerit un mecanisme cognitiu de rellevància didàctica (els models observacionals deduïts) i proporcionat suport addicional a la necessitat de cimentar l'aprenentatge infantil en la realitat empírica. A més, com tot mapa evolutiu, possibilita el disseny d'objectius i criteris d'avaluació seqüencials coherents amb el desenvolupament cognitiu, així com la identificació de l'arquitectura precisa del canvi conceptual necessari en cada aprenent.
Paraules clau
ensenyament de la ciència, primària, astronomia, mapa evolutiu, canvi conceptual

Article Details

Com citar
Navarro Pastor, Manuel. “El mapa evolutiu de les estacions de l’any”. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, vol.VOL 33, no. 3, pp. 23-42, https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/301960.
Biografia de l'autor/a

Manuel Navarro Pastor, Universidad de Alicante

Departamento de Didáctica General y Didácticas Específicas. Área de Ciencias Experimentales.