Noves tecnologies i aprenentatge significatiu de les ciències

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Marta Romero Ariza
Antonio Quesada
Aquest treball pretén fomentar la reflexió sobre el potencial de la tecnologia educativa per promoure l'aprenentatge significatiu de les ciències. Amb aquest propòsit es recorre a la literatura especialitzada, per mostrar alguns resultats d'investigació sobre l'aplicació de les TIC a l'ensenyament de les ciències (eines d'adquisició de dades, programes de modelització, simulacions, laboratoris virtuals...). El valor formatiu d'aquestes aplicacions es discuteix des dels actuals coneixements sobre com els individus aprenen, mostrant el potencial d'aquests recursos per superar els obstacles específics associats a l'aprenentatge efectiu de les ciències (idees prèvies, manca de contextos significatius, grau d'abstracció de models i teories...). No obstant això, també s'ofereix una visió crítica assenyalant riscos i limitacions.
Paraules clau
ensenyament de les ciències, obstacles específics, laboratoris virtuals, simulacions, eines d'adquisició de dades, treball col•laboratiu recolzat en ordinador

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Com citar
Romero Ariza, Marta; and Quesada, Antonio. “Noves tecnologies i aprenentatge significatiu de les ciències”. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, vol.VOL 32, no. 1, pp. 101-15, https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/287510.
Biografies de l'autor/a

Marta Romero Ariza, Universidad de Jaén

Profesora del Departamento de Didáctica de las Ciencias de la Universidad de Jaén, desde marzo de 2006. Inicialmente Doctora en Química Orgánica y Doctora Europea con publicaciones en revistas del primer cuartil del JCR. En los últimos años, su especialización en Didáctica de las Ciencias Experimentales ha desplaza su interés hacia cómo mejorar la comprensión de las ideas y los procesos científicos a través del aprendizaje por investigación guiada y la integración de las nuevas tecnologías. Desde hace varios años está activamente involucrada en proyectos nacionales y europeos enfocados a la mejora de la enseñanza de las ciencias, tales como los proyectos ENANCYT, PRIMAS, COMPASS. Desde enero de 2014 participa en los proyectos  MaScil y PARRISE (Proyectos Europeos del Séptimo Programa Marco), en este último, como investigadora principal del equipo español.

Antonio Quesada, Universidad de Jaén

Profesor Titular del Área de Didáctica de las Ciencias Experimentales en el Departamento de Didáctica de las Ciencias de la Universidad de Jaén, desde marzo de 2006. Licenciado en Ciencias Químicas y Doctor por la Universidad de Jaén.