ICT and meaningful science learning
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Marta Romero Ariza
Universidad de Jaén
Antonio Quesada
Universidad de Jaén
This paper intends to promote reflection on ICT use to facilitate meaningful science learning. In order to achieve this goal, key research works on technology implementation (data acquisition devices, modeling tools, simulations, virtual laboratories…) are selected from the specialized literature. The instructional value of these applications is studied from the current knowledge on how we learn. The analysis shows the potential of technology to overcome common science learning troubles (students’ previous ideas, lack of meaningful contexts, abstract scientific models and theories…). A critical view is also shown, pointing out risks and limitations associated with ICT implementation for science education.
Keywords
educational technology, science education, science learning difficulties, virtual laboratories, simulations, data acquisition, CBCL
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How to Cite
Romero Ariza, Marta; and Quesada, Antonio. “ICT and meaningful science learning”. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, vol.VOL 32, no. 1, pp. 101-15, https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/287510.
Author Biographies
Marta Romero Ariza, Universidad de Jaén
Profesora del Departamento de Didáctica de las Ciencias de la Universidad de Jaén, desde marzo de 2006. Inicialmente Doctora en Química Orgánica y Doctora Europea con publicaciones en revistas del primer cuartil del JCR. En los últimos años, su especialización en Didáctica de las Ciencias Experimentales ha desplaza su interés hacia cómo mejorar la comprensión de las ideas y los procesos científicos a través del aprendizaje por investigación guiada y la integración de las nuevas tecnologías. Desde hace varios años está activamente involucrada en proyectos nacionales y europeos enfocados a la mejora de la enseñanza de las ciencias, tales como los proyectos ENANCYT, PRIMAS, COMPASS. Desde enero de 2014 participa en los proyectos MaScil y PARRISE (Proyectos Europeos del Séptimo Programa Marco), en este último, como investigadora principal del equipo español.Antonio Quesada, Universidad de Jaén
Profesor Titular del Área de Didáctica de las Ciencias Experimentales en el Departamento de Didáctica de las Ciencias de la Universidad de Jaén, desde marzo de 2006. Licenciado en Ciencias Químicas y Doctor por la Universidad de Jaén.Most read articles by the same author(s)
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