Avaluació del desenvolupament competencial a l’educació superior: La perspectiva del professorat universitari

Main Article Content

Maite Fernández-Ferrer
Anna Forés Miravalles
Aquest article pretén analitzar l’avaluació del desenvolupament competencial de les primeres promocions de graduats formats en el marc de l’Espai Europeu d’Educació Superior, focalitzant l’atenció en el que diuen els professors de set universitats espanyoles en els graus d’educació primària, enginyeria informàtica, farmàcia i enginyeria electrònica. Per la metodologia d’aquest treball, en primer lloc, s’ha procedit a realitzar un procés exhaustiu d’anàlisi bibliogràfica i documental i, en segon lloc, s’ha proposat dur a terme un estudi mixt partint d’una metodologia qualitativa basada en els relats, els grups de discussió i les entrevistes que contrasten les dades emergents recollides a partir de qüestionaris oberts i tancats. Els resultats d’aquest article formen part de la investigació titulada L’impacte de l’avaluació educativa en el desenvolupament de competències a la universitat: La perspectiva de les primeres promocions de graduats (projecte amb referència EDU2012-32766) i donen compte del grau de coneixement i implementació de les competències a l’EEES. Amb les conclusions que se n’extreuen, es pretén transferir contribucions cientificotècniques en relació amb la millora de la qualitat de la docència universitària, concretament pel que fa al paper que té l’avaluació en l’adquisició de competències i, en concret, a l’avaluació acreditativa dels aprenentatges en termes de competències transversals i específiques.
Paraules clau
avaluació, competències, professors, recerca, educació superior

Article Details

Com citar
Fernández-Ferrer, Maite; and Forés Miravalles, Anna. “Avaluació del desenvolupament competencial a l’educació superior: La perspectiva del professorat universitari”. Educar, vol.VOL 54, no. 2, pp. 391-10, https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/338178.
Biografia de l'autor/a

Maite Fernández-Ferrer, Universitat de Barcelona

Licenciada en Pedagogía y máster en Intervenciones Sociales y Educativas y en Estudios Internacionales por la Universidad de Barcelona, Maite Fernández es miembro del grupo de investigación consolidado “Laboratorio de Medios Interactivos” liderado por el doctor Antonio Bartolomé. Desde 2010 ha formado parte de diferentes estudios sobre competencias y evaluación en la educación superior destacando, entre otros, el proyecto I+D “El impacto de la evaluación educativa en el desarrollo de competencias en la universidad. La perspectiva de las primeras promociones de graduados” (referencia EDU2012-32766) o el proyecto CYTED “Red iberoamericana para el desarrollo de una plataforma tecnológica de soporte a la evaluación de los procesos de formación” (referencia 512RT0443). Desde 2011 ha participado en varios congresos científicos sobre la temática, tanto nacionales como internacionales, tales como ELSE, ECER o INTED. De su experiencia en investigación diversas publicaciones han surgido, tanto capítulos de libro (como en “Buenas prácticas en la evaluación de competencias. Cinco casos de Educación Superior” o “Evaluar la formación es posible. Evaluación de la transferencia de la formación de formadores con soporte tecnológico”), como artículos de revistas. Entre sus estancias de investigación internacionales se encuentra en 2012 la de la University of Cape Town (Sudáfrica) durante seis meses, y en 2015 la de la Universität zu Köln (Alemania) durante tres meses. Actualmente, y gracias a una beca pre doctoral de la Generalitat de Catalunya, se encuentra trabajando como personal investigador novel en la Universidad de Barcelona donde imparte docencia en los grados de Pedagogía y Educación Primaria, y realiza su programa de doctorado internacional sobre los nuevos cursos masivos abiertos y en línea y su evaluación.