El desenvolupament de la competència digital docent a partir d’una experiència pilot de formació en alternança en el Grau en Educació
Article Sidebar
PDF (Castellano)
figura 1 (Castellano)
figura 2 (Castellano)
figura 3 (Castellano)
figures 4-22 (Castellano)
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
José L. Lázaro Cantabrana
Universitat Rovira i Virgili
Mercè Gisbert Cervera
Universitat Rovira i Virgili
En aquest article presentem una estratègia d’innovació en la formació inicial dels futurs docents d’educació infantil i primària que utilitza l’alternança com a element que permet oferir més pragmatisme al procés acadèmic, desenvolupar competències pròpies de la professió en contacte amb escenaris reals i desenvolupar una competència clau per a tot bon professional del segle XXI: la competència digital (CD) orientada a la docència: competència digital docent (CDD).
L’experiència pilot que analitzem es basa en la col·laboració entre la Universitat Rovira i Virgili (URV) i l’escola El Serrallo per dissenyar un programa formatiu i una estratègia conjunta de formació, centrada en el desenvolupament de la CDD.
Els resultats d’aquesta experiència s’analitzen des de tres perspectives: la universitat, el centre escolar i els alumnes del grau d’educació. La valoració de l’experiència des de les tres visions ha estat positiva. Destaquem com a conclusions la sinergia creada entre les dues institucions, la satisfacció dels agents implicats i la creació d’una estratègia de treball conjunt exportable a altres situacions similars. Aquesta estratègia permet millorar la formació dels docents, tant en el seu moment inicial com durant el desenvolupament de la seva carrera professional.
L’experiència pilot que analitzem es basa en la col·laboració entre la Universitat Rovira i Virgili (URV) i l’escola El Serrallo per dissenyar un programa formatiu i una estratègia conjunta de formació, centrada en el desenvolupament de la CDD.
Els resultats d’aquesta experiència s’analitzen des de tres perspectives: la universitat, el centre escolar i els alumnes del grau d’educació. La valoració de l’experiència des de les tres visions ha estat positiva. Destaquem com a conclusions la sinergia creada entre les dues institucions, la satisfacció dels agents implicats i la creació d’una estratègia de treball conjunt exportable a altres situacions similars. Aquesta estratègia permet millorar la formació dels docents, tant en el seu moment inicial com durant el desenvolupament de la seva carrera professional.
Paraules clau
formació de mestres, TIC, alfabetització digital, escola, formació dual, col·laboració
Article Details
Com citar
Lázaro Cantabrana, José L.; and Gisbert Cervera, Mercè. “El desenvolupament de la competència digital docent a partir d’una experiència pilot de formació en alternança en el Grau en Educació”. Educar, vol.VOL 51, no. 2, pp. 321-48, https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/295238.
Biografies de l'autor/a
José L. Lázaro Cantabrana, Universitat Rovira i Virgili
Máster en Tecnologia Educativa (URV). Licenciado en Pedagogía. Maestro de educación especial. Profesor e investigador en el Departament de Pedagogia de la Facultat de Ciències de l’Educació de la URV. Forma parte del grupo de investigación ARGET (Applied Research Group in Education and Technology) y del Laboratorio deAplicaciones de la Tecnología a la Educación.Mercè Gisbert Cervera, Universitat Rovira i Virgili
Doctora en Ciencias de la Educación y especialista en Tecnologías aplicadas a la educación. Miembro del Plenario del Consejo Nacional de la Cultura y las Artes de Cataluña (CoNCA).Coordinadora del Master y del Doctorado Interuniversitario en Tecnología Educativa: e-Learning y Gestión del conocimiento (UM, UIB, UdL, URV). También es coordinadora del grupo de investigación ARGET: Applied Research Group in Education and Technology.Articles més llegits del mateix autor/a
- Mercè Gisbert Cervera, Las Tecnologías de la Información y la Comunicación como favorecedoras de los procesos de autoaprendizaje y de formación permanente , Educar: 1999: Núm.: 25 A propòsit de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació en educació