Abstract
The article reflects on the current context of the prison environment for women and adolescents deprived of their liberty. Basically, it looks at the particularities of Latin America, describing the situation before the emergence of the COVID-19 pandemic, the effects that became clear and differentiated for these groups as a result of this situation, and the measures that were implemented to mitigate its effects. The analysis includes the results of studies and regulatory developments, which warn of necessary transformations in technology, prevention and comprehensive health care, the application of differential approaches under criteria of intersectionality, socio-educational and humanized actions, generating challenges for States as regards protecting and guaranteeing rights. The article also proposes new reflections on good practice, educational practices and new theoretical approaches, recognizing the particular conditions that exist in the case of young offenders and women. These are considered special protection groups that require comprehensive care in order to cope with the pandemic, since it is not it is possible to manage a health and social crisis without first addressing the need for the integral administration of justice, which would prevent the structural and systematic vulnerability to which they are invisible protagonists.
Keywords
References
Agamben, G. (2004). Estado de excepción. Adriana Hidalgo Editora.
Agamben, G. (2011). ¿Qué es un dispositivo? Revista Sociológica, 26(73), 249-264.
http://www.scielo.org.mx/pdf/soc/v26n73/v26n73a10.pdf
Almeda, E. y Di Nella, D. (2017). Mujeres y cárceles en América Latina: perspectivas críticas y feministas. Papers: Revista de Sociología, 102(2), 183-214.
http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers.2335
Añaños-Bedriñana, F. T., Fernández-Sánchez, M. P. y Llopis, J. J. (2013). Aproximación a los contextos en prisión. Una perspectiva socioeducativa. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, (22), 13-28. https://doi.org/10.7179/PSRI_2013.22.02
Brignoni, S. (2012). Pensar las adolescencias. Editorial UOC.
Castel, R. (1997). Las metamorfosis de la cuestión social. Una crónica del salariado. Ediciones Paidós.
Centro Iberoamericano de Derechos del Niño [CIDENI]. (2019). Derechos en acción: ¿Cómo ha cambiado la infancia en Chile en 25 años? Análisis comparado datos censales 1992-2017. http://www.cideni.org/wp-content/uploads/2019/04/01_DerechosEnAccion-Cideni-3.pdf
Comisión Interamericana de Derechos Humanos [CIDH]. (2020). Pandemia y derechos humanos en las Américas. https://www.oas.org/es/cidh/decisiones/pdf/Resolucion-1-20-es.pdf
Convención Interamericana para prevenir, sancionar y erradicar la violencia contra la mujer “Convención de Belém do Pará”. 9 de junio, 1994.
https://www.oas.org/juridico/spanish/tratados/a-61.html
Deligny, F. (2015). Lo arácnido y otros textos. Editorial Cactus.
Del Pozo, F. J. (Comp.). (2017). Exclusión, mujeres y prisión en Colombia. Un caso en la región Caribe. Editorial Universidad del Norte.
Di Nella, D. e Ibáñez, V. (2020). Causas y consecuencias de la pandemia COVID-19. De la inmovilidad de la humanidad a la circulación desconcentrada de personas. Revista Derechos en Acción, 15(15), 415-485. https://doi.org/10.24215/25251678e407
Durán-Chavarría, D. y Mayoral, I. V. (2020). Privación de libertad en tiempos de COVID-19 en Latinoamérica y el Caribe: Reacciones a corto plazo y aprendizajes a futuro. Especial referencia a los sistemas de justicia penal juvenil. En T. Montero. (Coord.). La justicia penal juvenil en Iberoamérica: Libro homenaje a D. Elías Carranza (p. 49-86). J. M. Bosch.
Foucault, M. (1976). Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. Siglo Veintiuno Ediciones.
Foucault, M. (2009). Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión (2da ed.). Siglo Veintiuno Ediciones.
García-Vita, M. M. y López, C. M. (2017). Situación familiar de las mujeres reclusas. En F. J. Del Pozo. (Comp.). Exclusión, mujeres y prisión en Colombia. Un caso en la región Caribe (p. 135-157). Editorial Universidad del Norte.
González, I. (2012). La cárcel en España: mediciones y condiciones del encarcelamiento en el siglo XXI. Revista de Derecho Penal y Criminología, 3(8), 351-402.
http://62.204.194.45/fez/eserv/bibliuned:revistaDerechoPenalyCriminologia-2012-8-5100/Documento.pdf
International Drug Policy Consortium [IDPC]. (2021). The harms of incarceration: The evidence base and human rights framework for decarceration and harm reduction in prisons. https://idpc.net/publications/2021/06/the-harms-of-incarceration-the-evidence-base-and-human-rights-framework-for-decarceration-and-harm-reduction-in-prisons
Instituto Latinoamericano de las Naciones Unidas para la Prevención del Delito y el Tratamiento del Delincuente [ILANUD]. (2020). El sistema penitenciario ante la encrucijada producto de la crisis provocada por el COVID-19. http://fileserver.idpc.net/library/ILANUD-COVID-19.pdf
Keillor, D. (2020, 14 de abril). COVID-19 ¿Cómo atender una crisis humanitaria de niñ@s detenidos en latinoamérica? https://www.jjadvocates.org/es/covid-19-como-atender-una-crisis-humanitaria-de-nins-detenidos-en-latinoamerica/
Lash, S. (1999). Objetos que juzgan: El parlamento de las cosas de Latour. https://transversal.at/transversal/0107/lash/es
Latour, B. (2001). La esperanza de pandora: Ensayos sobre la realidad de los estudios de la ciencia. Editorial Gedisa.
Latour, B. (2005). Reensamblar lo social: Una introducción a la teoría del actor-red. Manantial Ediciones.
Latour, B. (2013). Gabriel Tarde y el fin de lo social. En G. Tarde. (Coord.). Las leyes sociales (p. 15-35). Editorial Gedisa.
Lewkowicz, I. y Sztulwark, P. (2003). Arquitectura plus de sentido. Altamira Libros.
López, C. M., Medina, D. P. y Cardona, N. E. (2020). Visita virtual en privación de libertad. En F. J. Del Pozo. (Comp.). Prácticas comunitarias para afrontar el COVID-19: 26 casos en Iberoamérica, Estados Unidos y Canadá (p. 23-29). Editorial Universidad del Norte. http://manglar.uninorte.edu.co/handle/10584/9053#page=1
Martínez, J. A. (2020). Sistema de responsabilidad penal para adolescentes en Colombia: entre lo emergente y lo cotidiano. En T. Montero. (Coord.). La justicia penal juvenil en Iberoamérica: Libro homenaje a D. Elías Carranza (p. 151-180). J. M Bosch.
Martínez, J. A. y Del Pozo, F. J. (2016). Perspectivas sociológicas, jurídicas y políticas de la justicia juvenil en Colombia. Revista Verba Iuris, 11(35), 107-119. https://doi.org/10.18041/0121-3474/verbaiuris.35.9
Mesa, C., Franco, O. H., Gómez, C. y Abel, T. (2020). COVID-19: The forgotten priorities of the pandemic. Maturitas, (136), 38-41. https://doi.org/10.1016/j.maturitas.2020.04.004
Montero, T. (2019). Diccionario internacional de justicia juvenil (1ra ed.). Editorial La Ley.
Netz, R. (2013). Alambre de púas, ecología de la modernidad. Editorial Eudeba.
Núñez, V. (1999). Pedagogía social, cartas para navegar en el nuevo milenio. Editorial Santillana.
Oficina de Naciones Unidas contra la Droga y el Delito [UNODC]. (2010). Medidas privativas y no privativas de la libertad. El sistema penitenciario. Manual de instrucciones para la evaluación de la justicia penal. https://www.unodc.org/documents/justice-and-prison-reform/crimeprevention/The_Prison_System_Spanish.pdf
Organización de las Naciones Unidas [ONU]. (2020). Informe de políticas: La educación durante la COVID-19 y después de ella.
Organización Mundial de la Salud [OMS]. (s.f.). Cuidar nuestra salud mental. https://www.who.int/es/campaigns/connecting-the-world-to-combat-coronavirus/healthyathome/healthyathome---mental-health
Organización Panamericana de la Salud y Organización Mundial de la Salud [OPS y OMS]. (2020). Preparación, prevención y control de COVID-19 en prisiones y otros lugares de detención. https://www.paho.org/es/file/71722/download?token=6I7Qh9QC
Quidel, C. (2007). Sistema penitenciario chileno: Aspectos sociales y psicológicos. Revista Cuadernos de Neuropsicología, 1(3), 296-302.
https://www.redalyc.org/pdf/4396/439642480013.pdf
Ruiz, M. y Silva, D. (Coord.). (2019). Te pesa la cana. Afectaciones subjetivas del encierro en la adolescencia. Isadora Ediciones.
Sánchez-Mejía, A. y Morad, J. (2019). Trabajo y mujeres privadas de la libertad: trabajando al margen del derecho laboral. Revista CS, núm. especial, 199-239.
https://doi.org/10.18046/recs.iEspecial.3252
Sentencia T-388/13. (2013, 28 de junio). Corte Constitucional (María Victoria Calle Correa, M.P). https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2013/t-388-13.htm
Silva, D. (2016a). Experiencia narrativa: adolescentes institucionalizados por protección. Editorial UOC.
Silva, D. (2016b). Pedagogía y criminalización, cartografías socioeducativas con adolescentes. Editorial UOC.
Silva, D. (2019). Materialidades y sentidos en las prácticas socioeducativas: Un vagabundeo entre híbridos. En G. Frigerio, D. Korinfeld y C. Rodríguez. (Coords.). Saberes de los umbrales. Los oficios del lazo (p. 213-236). Editorial Noveduc.
Vergara, M. C. (2009). Representaciones sociales sobre salud, de algunos grupos de jóvenes de Manizales, Colombia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 7(1), 105-133. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77307105
Villanueva, J., Jaramillo, M. C., Sotomayor, E., Gutiérrez, C. y Torres-Quintero, A. (2018). La salud mental en los modelos de atención de adolescentes infractores. Los casos de Colombia, Argentina, Estados Unidos y Canadá. Revista Universitas Médica, 59(4), 1-17. https://doi.org/10.11144/Javeriana.umed59-4.infr
Yagüe, C. (2010). Panorama actual de la situación de las mujeres y madres en los centros penitenciarios españoles. El programa de igualdad. En F. T. Añaños. (Coord.). Las mujeres en las prisiones. La educación social en contextos de riesgo y conflicto (p. 183-200). Editorial Gedisa.
Zinger, I. (2006). Human rights compliance and the role of external prison oversight. Canadian Journal of Criminology and Criminal Justice, 48(2), 127-140.
https://www.utpjournals.press/doi/abs/10.3138/cjccj.48.2.127
Rights
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
(c) Facultad de Educación Social y Trabajo Social Pere Tarrés. Universidad Ramon Llull, 2021
Copyright
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull