Abstract
In 1971 the Fundació Fàtima opened a centre for children in the neighbourhood of El Carmel, and this is now a Residential Educational Action Centre (CRAE: Centre Residencial d’Acció Educativa). The extension of the age range, originally children in the 0-5 years group and then up to age 12, led to the implementation of a new model of organization and pedagogical practice, making it necessary to review and update the Centre Educational Programme (PEC: Programa Educatiu de Centre). The Centre’s management entrusted this task to the Consulting and Studies team at the Fundació Pere Tarrés, with a view to supporting the development of a document based on the reflection and the empowerment of the Centre’s educators. The PEC thus proved to be a perfect theme for initiating a participatory dynamic in the ongoing construction and reconstruction of the Educational Project of the Llar Infantil Fàtima.Keywords
References
Departament de Benestar social i família (2005). Perfil professional de l’educador/a social dels serveis de centres residencials d’acció educativa i de centres d’acolliment per a infant i adolescents. Barcelona: Comitè d’Experts en formació de Recursos humans en l’àmbit dels serveis socials, Generalitat de Catalunya.
Departament de Governació i Relacions Institucionals (2012). Guia per avaluar processos participatius. Col·lecció: Guies breus de participació ciuttadana, 3. Barcelona: Programa d’Innovació i Qualitat Democràtica, Generalitat de Catalunya. On line: http://www.gencat.cat/governacio/pub/sum/qdem/GuiaProcessosParticipatius.pdf (consulta 30.03.15)
Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (2012). Guia de bones pràctiques per a centres del Sistema de protecció a la infància i l’adolescència. Col·lecció Infància i Adolescència, 8. Barcelona: Departament de Benestar social i família, Generalitat de Catalunya. On line: http://www20.gencat.cat/docs/bsf/01Departament/08Publicacions/Coleccions/Infancia_i_adolescencia/num_8/guia_bones_practiques_infancia.pdf (consulta: 13.03.15)
Direcció General d’Atenció a la Infància (1995). Projecte Educatiu Marc del Servei de Centres. Barcelona: Departament de Benestar Social. Generalitat de Catalunya.
Fernández del Valle, J.; Fuertes, J. (2000). El acogimiento residencial en la protección a la infancia. Madrid: Pirámide
Fundación Luis Vives (2006). Manual de ayuda para la elaboración de proyectos sociales. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales. On line: http://www.bing.com/search?q=Fundaci%C3%B3n+Luis+Vives+%282006%29.+Manual+de+ayuda+para+la+elaboraci%C3%B3n+de+proyectos+sociales.+Madrid%3A+Ministerio+de+Trabajo+y+Asuntos+Sociales.&form=PRHPCS&pc=HPDTDFJS&refig=0e32c71d06464544ae2a4da7116b6f12&pq=&sc=0-0&sp=-1&qs=n&sk= (consulta 07.03.2015).
Jara, O. (2011). Orientaciones teórico prácticas para la sistematización de experiencias. Costa Rica: Centro Alforja. On line: http://www.bibliotecavirtual.info/wp-content/uploads/2013/08/Orientaciones_teoricopracticas_para_sistematizar_experiencias.pdf (consulta: 13.03.15).
Lázaro, A. (1999). La tutoria. Tècnica psicopedagògica o programa d’intervenció?. Lleida.
Lobo, E.; Requena, D. (coord.). (1993). El trabajo educativo en los centros de menores. Madrid: Consejería de Educación y Cultura. Dirección General de Educación. Colección Estudios. Serie Educación, 2.
Marzo, M. (2007). Características de los educadores sociales de los recursos residenciales de atención a la infancia y a la adolescencia en Barcelona y provincia. Tesi doctoral. Universitat de Barcelona.
Marzo, M. (2009). Educador social i infància en situació de risc: l’atenció residencial a infants i adolescents a Catalunya. Col·lecció “Infància i adolescència”, núm. 1. Secretaria d’Infància i Adolescència. Departament d’Acció social i ciutadania
Marzo, T.; Fajardo, S. (2012). “La gestión de personal en los recursos residenciales de atención a la infancia: descripción del puesto de trabajo del educador/a social”. En: Educar. Revista de Ciències de l’Educació, vol. 48-2, 301-320. On line: http://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/259365/346584 (consulta: 23.03.15).
Massip, P. (2011). “La documentación institucional: técnica e instrumento para la acción social. Aspectos éticos y de redacción”. En: Moyano, S.; Planella, J. (coord.). Voces de la educación social. Barcelona: Ed. UOC. (p.173-185).
Morros, P. (2015). La millora de la qualitat dels centres de protecció a la infància. Criteris per a l’avaluació des de la perspectiva dels professionals implicats. Col·lecció eines 20. Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència. Departament de Benestar Social i Família.
Moyano (2007). Retos de la educación social. Aportaciones de la Pedagogía Social a la educación de las infancias y las adolescencias acogidas en Cen-tros Residenciales de Acción Educativa. Tesis doctoral. On line: http://hdl.handle.net/2445/43070 (consulta: 26.03.2015).
Panchón, C. (1993). Les llars infantils; una alternativa als nens amb risc social. Tesis Doctoral. Universitat de Barcelona.
Panchón, C. (1997). “Evaluación de centros de atención socioeducativa”. En: Educación Social. Revista de Intervención Socioeducativa, núm. 5, p. 36-45.
Panchón, C. (1998). Manual de pedagogía de inadaptación social. Barcelona: Dulac.
Riberas, G.; Vilar, J. i Mora, P. (2013). Disseny de projectes socials. Dissenys i avaluació de les accions socioeducatives. Barcelona: Claret.
Rights
Copyright
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull