Resum
Aquest estudi s’emmarca en la resiliència socioeducativa comunitària, centrada a analitzar la implicació d’agents socials i educatius en el disseny i implementació de propostes socials i educatives per fer front a situacions d’adversitat com l’ocasionada per la covid-19. Els objectius han estat identificar pràctiques resilients relacionades amb infants i joves en 5 territoris de Catalunya (Celrà, Ciutat Vella de Barcelona, Girona, Olot i Palafrugell), i aportar mesures específiques d’avaluació i promoció de pràctiques que potenciin processos de resiliència socioeducativa comunitària. L’enfocament metodològic ha estat mixt mitjançant: un qüestionari dirigit a infants i adolescents (10-17 anys) (N=1.216) i a joves (18-29) (N=115), un recull de 93 pràctiques resilients amb 30 entrevistes als seus referents i 5 grups de discussió (N=36). Es presenten els principals resultats, així com l’explicació d’un model d’anàlisi que permeti conèixer, analitzar i potenciar les pràctiques resilients d’una comunitat. Aquest s’ha operativitzat agrupant 20 indicadors en tres dimensions: Acompanyament i personalització, Acció col·lectiva i capital social i Accions de comunicació. És una guia pràctica, en format de llista de verificació, orientada a la presa de decisions per a potenciar la resiliència socioeducativa i adreçada a professionals, instàncies polítiques i membres del teixit associatiu.
Paraules clau
Referències
Barbet, B., Costas, E., Salinas, P., Gómez, C., Junquera, C. & Lafuente, M. (2020). Impacto de la crisis por COVID-19 sobre los niños y niñas más vulnerables. Reimaginar la reconstrucción en clave de derechos de infancia. UNICEF España.
Bonal, X. & González, S. (2020). The impact of lockdown on the learning gap: Family and school divisions in times of crisis. International Review of Education, 1–21. https://doi.org/10.1007/s11159-020-09860-z
Bryan, J., Williams, J. M. & Griffin, D. (2020). Fostering Educational Resilience and Opportunities in Urban Schools Through Equity-Focused School–Family–Community Partnerships. Professional School Counseling, 23, 1. https://doi.org/10.1177/2156759X19899179
Bronfenbrenner, U. (1977). Toward an experimental ecology of human development. Am. Psychol. 32, 513–531.
Chen, C. Y.-C., Byrne, E. & Vélez, T. (2021). Impact of the 2020 pandemic of COVID-19 on families with school-aged children in the United States: roles of income level and race. Journal of Family Issues. 43, 719–740. https://
doi.org/10.1177/0192513X21994153
Fernández-Rodrigo, L. (2020). Alumnado que no sigue las actividades educativas: El caso de una escuela de alta complejidad durante el confinamiento por COVID-19. Sociedad e Infancias, 4, 191-194. https://doi.org/10.5209/soci.69266
Gardner, R. L. & Stephens-Pisecco, T. L. (2019). Fostering childhood resilience: A call to educators. Prev. Sch. Fail. 63, 195–202. https://doi.org/10.1080/1045988X.2018.1561408
Gifre, M. & Esteban-Guitart, M. (2012). Consideraciones educativas de la perspectiva ecológica de Urie Bronfenbrenner. Contextos Educativos, 15, 79-92. https://doi.org/10.18172/con656
González, S. & Bonal, X. (2021). COVID-19 school closures and cumulative disadvantage: Assessing the learning gap in formal, informal and non-formal education. European Journal of Education, 56(4), 607-622. https://doi.org/10.1111/ejed.12476
Greene, J. C., Caracelli, V. J. & Graham, W. F. (1989). Toward a conceptual framework for mixed method evaluation designs. Educational Evaluation and Policy Analysis, 11(3), 255-274.
Iglesias, E., González-Patiño, J., Lalueza, J. L. & Esteban-Guitart, M. (2020). Manifiesto en tiempos de Pandemia: Por una educación crítica, intergeneracional, sostenible y comunitaria. Revista International de Educación para la
Justicia Social, 9(3e), 181-198. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.010
Iglesias, E., Esteban-Guitart, M., Puyaltó, C. & Montserrat, C. (2022). Fostering community socio-educational resilience in pandemic times. Its concept, characteristics and prospects. Frontiers in Education, https://doi.org/10.3389/feduc.2022.1039152, 7:1039152
Khalid, A. & Singal, N. (2022). Parents as partners in education during COVID-19-related school closures in England: challenges and opportunities identified by parents with Pakistani and Bangladeshi heritage. Journal of
Family Studies, https://doi.org/10.1080/13229400.2022.2098804
Luque, S., Panadero, H., Sendróis, E., Gómez, S. & Gilart, G. (2020). Bretxes digitals i educació. Usos de les TIC en l’aprenentatge, usos socials de pantalles i xarxes i noves bretxes digitals. Fundació Ferrer i Guàrdia.
Magis, K. (2010). Community resilience: An indicator of social sustainability. Soc. Nat. Resour. 23, 401–416. https://doi.org/10.1080/08941920903305674
Montserrat, C., Garcia-Molsosa, M., Llosada-Gistau, J. & Sitjes-Figueras, R. (2021). The views of children in residential care on the COVID-19 lockdown: Implications for and their well-being and psychosocial intervention. Child Abuse & Neglect, 120, 105182 https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2021.105182
Norris, F. H., Stevens, S. P., Pfefferbaum, B., Wyche, K. F. & Pfefferbaum, R. L. (2008). Community resilience as a metaphor, theory, set of capacities, and strategy for disaster readiness. Am. J. Community Psychol. 41, 127–150.
https://doi.org/10.1007/s10464-007-9156-6
Oppermann, E., Cohen, F., Wolf, K., Burghardt, L. & Anders, Y. (2021). Changes in parents’ home learning activities With their children during the COVID-19 lockdown. The role of parental stress, parents’ self-efficacy and social support. Frontiers in Psychology, 12, 682540. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.682540
Sheppard, B., Han, H. & Martínez, E. (2021). Years don’t wait for them. Human Rights Whach. USA.
Souza JB, Potrich T, Brum CN, Heidemann ITSB, Zuge SS. & Lago AL.(2020). Repercussions of the COVID-19 pandemic from the childrens’ perspective. Aquichan. 20(4), e2042. https://doi.org/10.5294/aqui.2020.20.4.2
UNESCO (2020). Rallies International Organizations, Civil Society and Private Sector Partners in a Broad Coalition to Ensure #LearningNeverStops. UNESCO.
Uribe, J. (2021). ¿Pobreza o exclusión social? Covid-19. Ante la responsabilidad de un abordaje nuevo y coordinado en los servicios sociales. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 77, 15-35. https://hdl.handle.net/11162/210543
Zies, Cáritas Española y Càritas Catalunya. (2020). L’impacte de la COVID-19 en les famílies ateses per les Càritas amb seu a Catalunya. Resultats de la primera onada. Càritas Catalunya.
Zolkoski, S. M. & Bulloch, L. M. (2021). Resilience in children and yotuh: A review. Children and Youth Services Review, 34, 2295–2303. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2012.08.00
Drets
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.
(c) Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull, 2023
Drets d'autor
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull