Programa en Cercle per a l’Acompanyament Emocional
pdf
pdf (Castellano)


Citacions a Google Acadèmic

Com citar

Mas i Expósito, Laia et al. “Programa en Cercle per a l’Acompanyament Emocional: canvis associats al primer any d’implementació”. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, no. 82, pp. 95-108, doi:10.34810/EducacioSocialn82id414296.


Resum

En el nostre context són necessaris estudis que avaluïn l’enfocament restauratiu global (ERG) i la seva metodologia. Aquest estudi té un objectiu doble: donar a conèixer el programa en Cercle per l’Acompanyament Emocional i presentar una anàlisi de la seva implementació després d’un any de
funcionament en centres educatius d’elevada complexitat. S’observen millores en el clima educatiu i l’ERG esdevé un marc per a la gestió positiva dels conflictes, la reducció de problemes disciplinaris i disruptius. La seva implementació s’associa amb la millora de les competències socioemocionals dels diferents membres de la comunitat educativa. Pel que fa a la línia estratègica del programa, els cercles de paraula, l’equip educatiu en fa ús per a l’organització i coordinacions de centre i l’alumnat té més capacitat per sostenir-los. La implementació dels cercles de paraula s’associa a una major coneixença dels membres del grup i a més cohesió. Els resultats mostren la importància d’implementar l’ERG i els cercles de paraula en centres educatius d’especial vulnerabilitat per tractar la inclusió, la diversitat i promoure una cultura de pau fonamentada en la gestió positiva de les relacions i els conflictes.

Paraules clau

  • enfocament restauratiu global
  • pràctiques restauratives
  • convivència
  • competències socioemocionals
  • educació
https://doi.org/10.34810/EducacioSocialn82id414296
pdf
pdf (Castellano)

Referències

Albertí, M. (2016). Cap a una escola justa. La incorporació de la justícia restaurativa en l’àmbit escolar (Tesis doctoral). Universidad Ramon LLull.

Albertí, M. y Zabala, O. (2018). L’enfocament restauratiu global. De la teoria a la pràctica. Desplegament pilot a l’Institut Salvador Seguí. Àmbits de Psicopedagogia i Orientació, 49, 91-11. https://raco.cat/index.php/AmbitsAAF/article/view/366276

Bowen, G. A. (2009). Document Analysis as a Qualitative Research Method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027

Boyes-Watson. C. y Pranis, K. (2010). Heart of hope: a guide for using peacemaking circles to develop emotional literacy, promote healing and build healthy relationships. St. Paul: Living Justice Press.

Castillo, C., Lara, M. J. y Abad, J. V. (2018). Las prácticas restaurativas en el IES Miguel Catalán. Convives 21. Prácticas restaurativas y convivencia,33-35.

González, T., Sattler, H. y Buth, A. J. (2019). New directions in whole-school restorative justice implementation. Conflict Resolution Quarterly, 36(3), 207-220. https://doi.org/10.1002/crq.21236

Gorostiza, G., Comas, M., Escoin, J., Vera, A., González Tavirai, Y., Esclapés, E., Cugat, M. y Albertí, M. (2019). Ocuparse del bienestar de la infancia. Una prioridad de los equipos del Plan de barrios en los centros educativos de la ciudad de Barcelona. Àmbits de Psicopedagogia i Orientació, 50(3), 156-172. https://doi.org/10.32093/ambits.v0i50.1227

Hopkins, B. (2017a). Temps de cercle i reunions en cercle. Manual pràctic. Palma, Mallorca: Conselleria d’Educació i Universitat, Direcció General Innovació i Comunitat Educativa. Institut per la Convivència i l’Èxit Escolar.

Hopkins, B. (2017b). Restorative Classroom Practices. Restorative approaches in your day-to-day work. Berkshire: Transforming Conflict and National Centre for Restorative Justice in Youth Settings.

Mansfield, K. C., Fowler, B. y Rainbolt, S. (2018). The potential of restorative practices to ameliorate discipline gaps: The story of one high school’s leadership team. Educational Administration Quarterly, 54(2), 303-323. https://doi.org/10.1177/0013161X17751178

Mas-Expósito, L., Amador-Campos, J. A., Triay M. y Lalucat-Jo Ll. (2021). Avaluació de dos anys de funcionament d’un servei de suport i atenció emocional en centres educatius d’alta complexitat del Pla de Barris de la ciutat de

Barcelona. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, núm. 76 https://www.raco.cat/index.ph/EducacioSocial

Mas-Expósito, L., Triay, M., Albertí, M., Amador-Campos, J. A. y Lalucat-Jo, Ll. (2021). Fem cercles, cuidem les relacions. Evaluación del impacto de la formación sobre el enfoque restaurativo global dirigida a equipos educativos del Plan de Barrios de la ciudad de Barcelona. Ámbitos dePsicopedagogía y Orientación, 55, 85-98. https://doi.org/10.32093/ambits.vi55.5031

Mas-Expósito, L., Krieger, V., Amador-Campos, J. A., Casañas, R., Albertí, M., Lalucat-Jo, Ll. (2022a). Implementation of Whole School Restorative Approaches to Promote Positive Youth Development: Review of Relevant Literature and Practice Guidelines. Education Sciences, 12, 187. https://doi.org/10.339/educsci12030187

Mas-Expósito, L., Amador-Campos, J. A., di Masso-Tarditi, A., Casañas, R. y Lalucat-Jo, Ll. (2022b). Valoració de l’experiència de la implementació dels cercles de paraula als centres educatius del Pla de Barris de la ciutat de

Barcelona. Ámbitos de Psicopedagogía y Orientación, 57, 39-52. https://doi.org/10.32093/ambits.vi5750470

Mayworm, A. M., Sharkey, J. D., Hunnicutt, K. L. y Schiedel, K. C. (2016). Teacher Consultation to Enhance Implementation of School-Based Restorative Justice. Journal of Educational and Psychological Consultation, 26(4), 385-412.https://doi.org/10.1080/10474412.2016.1196364

Norris, H. (2009). The impact of restorative approaches on well-being: An evaluation of happiness and engagement in schools. Conflict Resolution Quarterly, 36(3), 221–234. https://doi.org/10.1002/crq.21242.

Parker, C. y Bickmore, K. (2020). Classroom Peace circles: teachers’ professional learning and implementation of restorative dialogue. Teaching and Teacher Eduaction, 95, 103129. https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103129

Pranis, K. (2014). The little book of circle processes: A new/old approach to peacemaking. Intercourse: Good books.

Pomar, M. (2013). Las prácticas restaurativas en la formación inicial de maestros. Una Experiencia de aplicación. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 76(27), 83-99. https://www.redalyc.org/articulo. oa?id=27430137006

Otero, L. (2018). Las prácticas restaurativas en el IES NeiraVilas. Convives 21. Prácticas restaurativas y convivencia, 27-32.

Pomar, M. y Vecina, C. (2013). Prácticas restaurativas: construyendo la comunidad desde los centros de enseñanza. Educación y Cultura, 24, 213-224. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/196688/Pr%c3%a1cticas.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Reimer, K.E. (2019). Relationships of control and relationships of engagement: How educator intentions intersect with student experiences of restorative justice. Journal of Peace Education, 16(1), 49-77. https://doi.org/10.10

/17400201.2018.1472070

Sandwick, T., Hahn, J. W. y Hassoun Ayoub, L. (2019). Fostering community, sharing power: Lessons for building restorative justice school cultures. Education Policy Analysis Archives, 27(145). https://doi.org/10.14507/ epaa.27.4296.

Vila, R. (2018). Prácticas restaurativas: un proyecto para la comunidad educativa. Formación en el centro. Convives, 21, 17-21.

Veloria, C. y Boyes-Watson, C. (2014). Learning in cricles: the power of a humanizing dialògic practice. Journal of Pedagogy , Pluralism, and Practice, 6(1), 67-84. https://digitalcommons.lesley.edu/cgi/viewcontent. cgi?article=1107&context=jppp

Zehr, H. (2002). The Little Book of Restorative Justice. A Bestselling Book by One of the Founders of the Movement. Intercourse: GoodBooks.