Resum
A Mèxic, el 63% de les nenes i els nens menors de quatre anys que no estan escolaritzats són atesos pel Consell Nacional de Foment Educatiu (CONAFE). CONAFE dissenya i implementa estratègies per garantir el dret a l'educació de nenes i nens que viuen en zones de pobresa, de difícil accés i amb molts retards. La seva principal estratègia socioeducativa consisteix a realitzar dues sessions setmanals (de dues hores cadascuna) on una educadora social, que al CONAFE anomenen promotora educativa, organitza activitats diverses per a les mares i les seves filles i fills per millorar les pràctiques de criança. A causa de la pandèmia, les promotores i les famílies que atenen han hagut de modificar les seves pràctiques habituals. Així, ens plantegem descriure els recursos, usos de les TIC i factors d'enfortiment de les pràctiques de les promotores sorgides durant la pandèmia de la covid-19. Entrevistem cinc promotores i fem servir l’ATLAS.ti per elaborar una sèrie de xarxes semàntiques. Concloem que les promotores tenen una voluntat de continuar que expressen en les seves accions adaptatives apuntalades per l'ús de les TIC i el canvi d'una atenció grupal a una atenció personal carregada d'optimisme i afectes positius.
Paraules clau
Referències
Aluffi Pentini, A. y Lorenz, W. (2020). The Corona crisis and the erosion of ‘the social’–giving a decisive voice to the social professions. European Journal of Social Work, 23(4), 1–11. https://doi.org/10.1080/13691457.2020.1783215
Cameron, C. (2020). Young People in Care: How Lockdown Provides a Haven of Security and Belonging. Scottish Journal of Residential Child Care: Special Feature: Reflections on COVID-19, 19(3), 27–28. https://www.celcis.org/files/3215/9463/8241/Claire_Cameron_Young_people_in_care.pdf
Csoba, J. y Diebel, A. (2020). World wide closed! Social worker field practice during the ‘lockdown’ period. Social Work Education, 39(8), 1094–1106. https://doi.org/10.1080/02615479.2020.1829580
Fargion, S., Sanfelici, M. y Sicora, A. (2020). ‘A Community no matter what’: fostering social work professional connections in Italy in COVID-19 times. Social Work Education, 39(8), 993–1001. https://doi.org/10.1080/02615479.2020.1829581
Gibb, J. (2020). Problem posing during the COVID19 pandemic: Rethinking the use of residential childcare. Scottish Journal of Residential Child Care, 19(3), 1–7. https://www.celcis.org/files/8315/9888/7802/Joe_Gibb_Problem_posing_during_the_COVID19_pandemic_edits.pdf
Guber, R. (2015). La etnografía. Método, campo y reflexividad. México: Siglo XXI.
Hamilton, E. y Miller, N. (2020). COVID-19, the journey from crisis to opportunity : Experiences of young people in residential child care and their carers Corresponding author : Scottish Journal of Residential Child Care, 19(3), 1–15. https://www.celcis.org/files/9716/0554/2094/2020_Vol_19_No_3_Hamilton_E_Covid-19__The_Journey_from_Crisis_to_Opportunity.pdf
Honorable Congreso de la Unión (2014, 4 de diciembre). Ley General de los Derechos de Niñas, Niños y Adolescentes. Diario Oficial de la Federación.
Honorable Congreso de la Unión (2018, 19 de enero). Ley General de Educación. Diario Oficial de la Federación.
Honorable Congreso de la Unión (2020, 2 de marzo). Estrategia Nacional de Atención a la Primera Infancia. Diario Oficial de la Federación.
Martínez-Pérez, A. y Lezcano-Barbero, F. (2020). Perception of the impact of COVID-19 on social education professionals working with minors. Revista Internacional de Educacion Para La Justicia Social, 9(3), 223–243. https://doi.org/10.15366/RIEJS2020.9.3.012
Melo Maciel, F. B., Pereira Campos Dos Santos, H. L., Araújo da Silva Carneiro, R., Amorim de Souza, E., de Brito Lima Prado, N. M. y Fontes de Souza Teixeira, C. (2020). Community health workers: Reflections on the health work process in covid-19 pandemic times. Ciencia e Saude Coletiva, 25, 4185–4195. https://doi.org/10.1590/1413-812320202510.2.28102020
Serres, M. (1991). El contrato natural. Pre-Textos.
Strauss, A. L. y Corbin, J. M. (1998). Basics of Qualitative Research. Techniques and procedures for developing Grounded Theory. Sage.
Villaseñor Palma, K. (2018). El Programa de Educación Inicial No Escolarizada del Conafe: buenas prácticas para contrarrestar las desigualdades sociales. Revista Colombiana de Educación, 1(76), 15-32. https://doi.org/10.17227/rce.num76-3451
Drets
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.
(c) Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull, 2021
Drets d'autor
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull