Resum
En aquest article presentem el concepte de la resiliència i la seva relació amb la pau. A partir de l'experiència de les escoles alternatives, s'observa la viabilitat d'avançar la resiliència i la pau a través del desenvolupament dels factors de protecció en el context dels principis de la pau. Les escoles alternatives es dediquen a proveir oportunitats educatives per a joves fora de l'escola, i són un terreny fèrtil per estructurar el currículum, l'ensenyament i l'operació de l'escola cap al desenvolupament de la recuperació, la sostenibilitat i el creixement de l'individu. Es presenta, a més, el concepte de pau resilient, unió entre les nocions de resiliència i pau, útil en el context de les escoles alternatives.
Paraules clau
Referències
Barrientos, A. (2016). Alternative Education and the Development of Resilience in Youth Who Have Abandoned School in Puerto Rico. Revista de Paz y Conflictos, vol. 9 (2), p. 223-243.
Barrientos, A.; González-Gijón, G.; Soriano Díaz, A. (2017). A Perspective on Alternative Education in Puerto Rico: An Opportunity for Social and Educational Inclusion of Students who have Abandoned School. The
International Journal of Humanities Education, vol. 15 (2), p. 17-27.
Barrientos, A. (2018). Educación Alternativa y el perfil de sus docentes. Revista de Cultura de Paz. Ene-Dic 2017, vol. 1, p. 127-143.
Alumnos de la Escuela Barbiana. (1986). Carta a una maestra (vuitena edició). Barcelona, Hogar del Libro.
Benard, B. (1995). Fostering Resilience in Children. ERIC Digest. Consultat a: http://www.ericdigests.org/1996-2/fostering.html
Bustos Vargas, M. (2012). Factores de Resiliencia en Adolescentes Residentes en un Centro de Protección de Valparaíso. Revista de Psicología Universidad de Viña del Mar, vol. 2 (4, 2do. Semestre), p. 85-108.
Carbonell, J. (2016). Pedagogías del siglo xxi. Barcelona, Octaedro.
Caribbean Business en Español. (2016). Drástica baja en matrícula de colegios privados en Puerto Rico, per Ismael Torres. 21 de setembre de 2016. Consultat a: https://cb.pr/drastica-baja-en-matricula-de-colegios-privados-en-puerto-rico/
Celinski, M.; Allen, L. (2016). Universiality of the Challenge: Resilience-Resourcefulness Model. The Routledge International Handbook of Psychological Resilience. Ed. Updesh Kumar. London, p. 59-74.
Cyrulnik, B. (2006). La resiliencia: desvictimizar la víctima. Cali: Editorial Feriva Ltda.
Dávila, J. (2016). “La generación del estanbai”. Pel·lícula de curta durada rodada a Puerto Rico. Patas Arriba Documentaries. (2016, 20 min.). Consultat a: https://www.youtube.com/watch?v=vVIvJBBrfW0
Departament d’Educació de l’Estat Lliure Associat de Puerto Rico (DEPR). (2014). Proyecto CASA
. Puerto Rico. Consultat a: http://www.de.gobierno.pr/proyecto-casa-para-estudiantes-en-alto-riesgo
Dewey, J. (2004). Experiencia y Educación. Sáenz Obregon, J. (Ed.). Madrid, Editorial Biblioteca Nueva.
El Nuevo Día. (2012). “Sin control la deserción escolar en Puerto Rico. Solo se gradúa el 62% de los estudiantes de décimo grado”. El Nuevo Día, 17 de desembre de 2012.
Freire, P. (1993). The Pedagogy of the Oppressed. London: Penguin Books.
Galtung, J. (1998). Tras la violencia, 3R: reconstrucción, reconciliación, resolución. Afrontando los efectos visibles e invisibles de la guerra. Bilbao, Gernika Gogoratuz.
Grotberg, E. (1999). Countering Depression with the Five Building Blocks of Resilience. Reaching Today’s Youth, vol. 4, 1, Fall, p. 66-72.
Gutiérrez, F.; Prieto, D. (1999). Mediación pedagógica. Buenos Aires, Ediciones Ciccus - La Crujía, p. 23-57.
Ilich, I. (2011). La sociedad desescolarizada. Buenos Aires, Colecciones exhumaciones. Ediciones Godot.
Jiménez Bautista, F. (2012). Conocer para comprender la violencia: origen, causas y realidad.
Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, vol. 19, núm. 58, gener-abril, 2012, p. 13-52. Universidad Autónoma del Estado de México.
Jiménez Bautista, F. (2016). Paz intercultural. Revista de Paz y Conflictos. issn 1988-7221, vol. 9, núm. 1, p.13-45. Universitat de Granada.
Khan, S.; Combaz, E.; McAslan Fraser, E. (2015). Social Exclusion: Topic Guide. Revised Edition. Birmingham, GSDRC, University of Birmingham.
Kotliarenco, M. A.; Cáceres, I.; Fontecilla, M. (1997). Estado de Arte en Resiliencia. Santiago, Organización Pana-mericana de la Salud.
Lange, C.; Sletten, S. (2002). Alternative Education: Brief History and Research Synthesis. US Department of Education. Consultat a:http://alternatyvusisugdymas.lt/uploads/2009/12/alternative_ed_history.pdf
Levitas, R. (2006). The Concept and Measurement of Social Exclusion. En Poverty and Social Exclusion in Britain, editado por C. Pantazis, D. Gordon.; R. Levitas, 123–60. Bristol, UK, The Policy Press.
LexJuris. (2012). La Ley Habilitadora para el Desarrollo de la Educación Alternativa de Puerto Rico de 2012, (P. de la C. 3865) 2012, Ley 213. Consultado en: http://www.lexjuris.com/lexlex/Leyes2012/lexl2012213.htm
Mills, M.; McGregor, G. (2017). Alternative and Non-formal Education. Oxford.
Moral de la Rubia, J.; Valdez Medina, J.; Alvarado Bravo, B. (2011). Creación de una escala para medir paz personal. Revista Electrónica de Metodología Aplicada, vol. 16, núm. 2, p. 1-14.
Muñoz, F. (2004), ¿Qué son los conflictos? En Manual de Paz y Conflictos. Eds. Muñoz, F.; Molina, B. Granada: Institut de la Pau i els Conflictes. Universitat de Granada.
Muñoz, F.; Molina, B. (2004). Manifestaciones de la violencia. En Manual de Paz y Conflictos. Eds. Muñoz, F.; Molina, B. Granada: Institut de la Pau i els Conflictes. Universitat de Granada.
Muñoz, M. T.; Lucero, B. A.; Cornejo, C. A.; Muñoz, P. A.; Araya, N. E.(2014). Convivencia y clima escolar en una comunidad educativa inclusiva de la Provincia de Talca, Chile. Revista Electrónica de Investigación Edu-
cativa, 16(2), 16-32. Consultat a: http://redie.uabc.mx/vol16no2/contenidomunozluceroetal.html
Neill, A. S.(1986). Summerhill. Barcelona, EUMO.
Porowski, A.; O ́Conner, R.; Luo, J.(2014). How do States define Alternative Education?
US Dept. of Education. Consultat a:https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED546775.pdf
Quintero, A. H.(2009). Breve historia de la educación en Puerto Rico. En Enciclopedia de Puerto Rico. Consultat a: https://enciclopediapr.org/
Quintero Velásquez, A. (2004). “Resiliencia: contexto no clínico para trabajo social”. Ponencia presentada en el X Encuentro Interinstitucional “Trabajo Social, Resiliencia y dolor”. Universidad de Guadalajara, Ciencias Sociales y Humanidades. México, 7 d’octubre de 2004.
Rodríguez, A. (2009). Resiliencia. Revista Psicopedagogía, 26(80), p. 291-302.
Sliwka, A. (2012). The Contribution of Alternative Education. Paris, Organization for Economic Cooperation and Development (OECD). Consultat a: http://www.oecd.org/education/ceri/40805108.pdf
Drets
Drets d'autor
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull