Resum
Amb la finalitat d’analitzar com percep l’educador o educadora social en exercici la formació, tant inicial com contínua, per a l’exercici de la professió i a partir d’una entrevista semiestructurada a cinc professionals en exercici, es van estudiar les funcions que realitza i les dificultats que troba en la realitat laboral en funció de les mancances formatives que posa de manifest. Els resultats evidencien, des de la visió de les persones enquestades,l’allunyament de la formació inicial dels àmbits d’acció socioeducativa en la qual exerceixen la seva tasca, així com d’una absent oferta formativa que permeti donar resposta a les seves demandes professionals.
Paraules clau
Referències
Álvarez Fernández, A. (2017). El desempeño profesional del educador y la educadora social: funciones, compe-tencias y creencias de autoeficacia. (Tesi doctoral). Madrid: Universitat Autònoma de Madrid.
ASEDES (2007). Catálogo de funciones y competencias. Extret el 3 de febrer del 2017, de la web del Col·legi d’Educadors i Educadores Socials del País Basc: http://www.ceespv.org/downloads/Cat_Funciones_y_ Competen-cias. pdf
Bauman, Z. (2007). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Barcelona: Gedisa.
Blanco García, N.; Sierra Nieto, J. E. (2013). La experiencia como eje de la formación: una propuesta de formación inicial de educadoras y educadores sociales. Archivos analíticos de políticas educativas, 21(28). Extret el 3
de febrer del 2017, de la web Education Policy Analysis Archives: http://epaa.asu.edu/ojs/article/view/1143/1088
Chamseddine, M. (2013). Aproximación histórica a una de las profesiones sociales: la educación social. RES. Re-vista de Educación Social, 17. Extret el 27 de gener del 2017, de la web El Portal de la Educación Social: http://
www.eduso.net/res/pdf/17/aprox_res_%2017.pdf
Díaz Bravo, L.; Torruco García, U.; Martínez Hernández, M.; Varela Ruiz, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en Educación Médica, 2(7), 162-167.
Ferreyra, M.; Tortell, M. F. (2016). Educador y educadora social: acceso al mundo laboral. RES. Revista de Educación Social, 23, 133-146.
García Molina, J.; Sáez Carreras, J. (2011). Educación Social: ¿Qué formación para qué profesional? RES. Revista de Educación Social, 13. Extret el 15 de desembre del 2016, de la web El Portal de la Educación Social: http://www. eduso.net/res/pdf/13/esforpro_res_13.pdf
Herrera, D. (2010). Un acercamiento a la situación formativa de las educadoras y educadores sociales. Revista de Educación, 353, 641-666.
Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Madrid: Ediciones Morata.
Lletjós, E.; Morros, P. (2011). El qué, el cómo y el por qué de la formación continuada del educador social. RES. Revista de Educación Social, 13. Extret el 16 de desembre del 2016 de la web El Portal de la Educación Social:
http://www.eduso.net/res/pdf/13/que_res_13.pdf
López, C.; Benedito, V.; León, M. J. (2016). El enfoque de competencias en la formación universitaria y su impacto en la evaluación. La perspectiva de un grupo de profesionales expertos en pedagogía. Formación Universitaria, 9 (4), 11-22.
Martínez, M. (1998). La investigación cualitativa etnográfica en educación. Mèxic: Trillas.
Martínez, P.; Echevarría, B. (2009). Formación basada en competencias. Revista de Investigación Educativa, 27, 125-147.
Medel, E. (2011). La formación de los educadores sociales como espacio de oportunidades. RES. Revista de Educación Social, 13. Extret el 15 de desembre del 2016 de la web El Portal de la Educación Social: http://www. eduso.net/res/pdf/14/forma_res_14.pdf
Pérez de Guzmán, V.; Bas Peña, E.; Trujillo Herrera, J. F. (2017). Profesionalización y ámbitos profesionales de la educación social: formación en género desde la universidad. Saber & Educar, 22, 34-43.
Robles, M. C.; Gallardo, M. Á. (2015). La formación de educadores sociales a través de la práctica reflexiva. Aprendizaje para el cambio social como estrategia para contribuir a la responsabilidad social universitaria. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 19(1), 298-315.
Rodríguez Izquierdo, R. M. (2011). Estudio sobre el proceso de integración laboral de las educadoras y educadores sociales en Andalucía. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 22(3), 314-328.
Ruiz Corbella, M.; Martín Cuadrado, A. M.; Cano Ramos, M. A. (2015). La consolidación del perfil profesional del educador social. Respuesta al derecho para la ciudadanía. Perfiles Educativos, 37(148). Extret el 3 de febrer del 2017, de la web Scielo: http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v37n148/v37n148a17.pdf
Valles, M. (2014). Entrevistas cualitativas. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
Drets
Drets d'autor
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull