La vessant psicosocial de la salut i la malaltia
PDF
PDF (Castellano)


Citacions a Google Acadèmic

Arxius complementaris

Figura 2 El "iceberg" de la malaltia
Figura 1 Model de Dahlgren i Whitehead
Taula 2 Algunes poblacions vulnerables des de la perspectiva de salut
Taula 1 Treballar per la promoció de la salut
Pàgina títol del manuscrit

Com citar

Ariza Cardenal, Carles. “La vessant psicosocial de la salut i la malaltia”. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, no. 66, pp. 13-32, doi:10.34810/EducacioSocialn66id327898.


Resum

La vessant psicosocial de la salut i la malaltia il·lumina aquelles zones de l’exercici dels professionals socials on els principals fenòmens vinculats a la salut i la malaltia incideixen en la vida quotidiana de les persones i el seu entorn familiar i social. Alguns col•lectius vulnerables quant a la salut i la malaltia demanen una atenció preferencial. Treballar per la promoció de la salut és una de les grans eines a l’abast del professional social, per connectar amb la comunitat i apoderar-la, en el descobriment de les seves pròpies respostes.

Paraules clau

  • salut
  • malaltia
  • psicosocial
  • promoció de la salut
  • vulnerabilitat social
https://doi.org/10.34810/EducacioSocialn66id327898
PDF
PDF (Castellano)

Referències

Bridgeland, J.; Bruce, M.; Hariharan, A. (2013). The Missing Piece: A National Teacher Survey on How Social and Emotional Learning Can Em-power Children and Transform Schools. 58.

Colomer, C.; Álvarez-Dardet, C. (2001). Promoción de la salud y cambio social. Barcelona: Masson.

Costa, M.; López, E. (1989). Salud comunitaria. Barcelona: Martínez Roca.

Costa, M.; López, E. (1996). Manual para el educador social: afrontando situaciones. Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales, Centro de Publicaciones.

Costa, M.; López, E. (2008). Educación para la salud. Guía práctica para promover estilos de vida saludables. Madrid: Pirámide.

Díaz, J.; Civis, M. (2011). Redes socioeducativas promotoras de capital social en la comunidad: un marco teórico de referencia. Cultura y Educación, 23(3), 415-429.

García Monge, J. A. (2002). Autoestima y salud. En La Educación para la Salud del siglo XXI (2a, p. 107-118). Madrid: Díaz de Santos.

Gardner, H. (2017). Estructuras de la mente: la teoría de las múltiples inteligencias (2a). Mèxic: Fondo de Cultura Económica.

Goleman, D. (2012). Inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.

López, P. (2015). La lógica estratègica en la intervención social y educativa. En Inteligencia professional. Ética, emociones y técnica en la acción socioeducativa (p. 113-136). Barcelona: Claret.

López, P.; Rosa, G. (2014). El desarrollo de competencias para la promoción de la resiliencia: buenas prácticas y procesos formativos en Educación Social. Edetania. Estudios y propuestas socioeducativas, 45, 145-164.

Musitu, G.; Herrero, J.; Cantera, L. M.; Montenegro, M. (2004). Introducción a la psicología comunitaria. Barcelona: Editorial UOC.

Nardone, G. (2006). Corrígeme si me equivoco. Barcelona: Herder.

Nardone, G. (2007). Miedo, pánico, fobias. La terapia breve. Barcelona: Herder.

Nardone, G.; Portelli, C. (2009). Conocer a través del cambio. La evolución de la terapia breve estratègica. Barcelona: Herder.

Quesada, C. V. (2006). El enfoque de resiliencia en Trabajo Social. Acciones e investigaciones sociales, 1, 466.

Riechman, J. (31 de juliol de 2013). Una modernidad alternativa [Blog post]. Tratar de comprender, tratar de ayudar. Recuperado de http://tratarde.org/una-modernidad-alternativa/

Segura, M. (2002). Ser persona y relacionarse: habilidades cognitivas y sociales, y crecimiento moral. Madrid: Narcea.

Serrano, M. I. (Coord.) (2002). La educación para la salud del siglo XXI: comunicación y salud (2a). Madrid: Díaz de Santos.

Spivack, G.; Shure, M. B. (1974). Social adjustment of young children: a cognitive approach to solving real life problems. San Francisco: Jossey-Bass.

Vaniestendael, S. (1997). La resiliència o el realismes de l’esperança. Ferit però no vençut. Barcelona: Claret.

Vilar, J.; Riberas, G.; Rosa, G. (2014). El compromiso de la universidad frente a un mundo incierto y complejo: propuestas para la formación de profesionales reflexivos. Lugares de Educaçao, 4(9), 132-149.

Vygotski, L. (2003). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.