Resum
Aquest article descriu la incidència de la violència en les primeres relacions de parella entre adolescents. Les dades procedeixen d’un estudi més ampli en el qual s’ha aplicat unqüestionari d’auto-registre a una mostra de 433 alumnes d’ESO i PQPI (entre 12-19 anys) en quatre centres educatius d’un municipi del Gran Bilbao. El qüestionari recull informació
sobre la participació dels i les adolescents, tant en la seva vivència com a víctimes com en el paper d’agressor/a, en sis conductes que inclouen la violència psicològica, la violència sexual i la violència física. Els resultats es presenten en funció dels diferents
perfils i rols adoptats, les diferències entre nois i noies així com els diferents tipus de violència presents.
Paraules clau
Referències
Álvarez, A.; Egea, F. (2003). “Aspectos psicológicos de la violencia en la adolescencia”. Injuve: Revista de Estudios de Juventud, 62, 37-44.
Ararteko (2006). Convivencia y conflictos en los centros educativos. Vitoria-Gasteiz: Autor.
Arechederra, A. (2010). “Violencia masculina contra las mujeres en las relaciones de pareja. Proceso y Consecuencias”. En: García, A. & Freire, M. (Comp.), Violencia contra las mujeres en pareja. Claves y análisis de inter-vención. Madrid: Universidad Pontificia Comillas.
Bagner, D.M.; Storch, E. A.; Preston, A. S. (2007). “Romantic Relational Aggression: What about Gender?”. Journal of Family Violence, 22, 19-24.
Carrera M. V.; De Palma R.; Lameiras M. (2011). “Toward a more comprehensive understanding of bullying in school settings”. Educational Psy-chology Review, 23, 479-499.
Consell General del Poder Judicial - CGPD (2015). La violencia sobre la mujer en la estadística judicial.Datos anuales de 2015. http://www.poder-judicial.es/cgpj/es/Temas/Violencia-domestica-y-de-genero/Actividad-del-Observatorio/Datos-estadisticos/La-violencia-sobre-la-mujer-en-la-estadis-tica-judicial--Datos-anuales-de-2015
Díaz-Aguado, M. J. (Dir.), Martínez-Arias, R.; Martínez-Barbero, J. (2013). La evolución de la adolescencia española sobre la igualdad y la prevención de la violencia de género. Madrid: Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat. http://www.observatoriodelainfancia.es/oia/esp/documen-tos_ficha.aspx?id=4087
Díaz-Aguado, M. J.; Carvajal, M. I. (2011). Igualdad y prevención de la violencia de género en la adolescencia. Madrid. Ministeri d’Igualtat i UCM.
Herrera, C. (2010). La construcción sociocultural del amor romántico. Madrid: Fundamentos.
Instituto Vasco de la Mujer – Emakunde (2015). Violencia contra las mujeres en la CAPV. Informe 25N. http://www.emakunde.euskadi.eus/contenidos/informacion/violencia_evaluacion_informes/es_def/adjuntos/informe_25n_2015.pdf
Keddie, A. (2009). “Some of those girls can be real drama Queens: Issues of gender, sexual harassment and schooling”. Sex Education, 9, 1-16.
Kuppens, S.; Grietens, H.; Onghena, P.; Michiels, D.; Subramanian, S. V. (2008). “Individual and classroom variables associated with relational aggression in elementary-school aged children: A multilevel analysis”. Journal of School Psychology, 46, 639-660.
Linder, J. R.; Crick, N. R.; Collins, W. A. (2002). “Relational aggression and victimization in young adults romantic relationships: Association with perceptions of parent, peer, and romantic relationship quality”. Social Deve-lopment, 11, 69-86.
Martínez, B. (2013). “El mundo social del adolescente: amistades y pareja”. En: Estévez, E. (Coord.) (2013). Los problemas en la adolescencia. Madrid: Síntesis.
Musitu, G.; Martínez, B.; Varela, R. (2011). “El ajuste en la adolescencia: las rutas transitorias y persistentes”. En: R. Pereira (Comp.), Adolescentes en el siglo XXI. Entre impotencia, resiliencia y poder (pp. 109-128). Madrid: Morata.
Observatorio Estatal de la Convivencia Escolar (2010). Estudio estatal sobre convivencia escolar en la educación secundaria obligatoria. Madrid: España. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/detalle.action?cod=13567
OMS (2009). Women and health. Today ́s evidence tomorrow ́s agenda. http://www.who.int/gender-equity-rights/knowledge/9789241563857/en/
Padrós, M.; Aubert, A.; Melgar, P. (2010). “Modelos de atracción de los y las adolescentes. Contribuciones desde la socialización preventiva de la violencia de género”. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 17, 73-82. Peters, T. (1998). “Consideraciones teóricas sobre la victimología”. Eguskilore, 2, 107-133.
Pikaza, M.; Ruiz-Narezo, M.; Fonseca, I.; González de Audikana, M.; Santibáñez, R. (2014). “Entre el ‘poder sobre’ i el ‘poder compartido’. Construyendo relaciones más igualitarias desde la adolescencia”. En: A. S. Jiménez, A. Pantoja, J. J. Leiva, E. Moreno i J. D. Gutiérrez (Coord). Congrés Internacional. Infància en Contextos de Risc. Commemoració del XXVè Aniversari de la Convenció Internacional sobre els Drets de l’Infant. (Pàg. 2372-2384) Huelva, 20 - 22 Novembre.
Povedano, A. (2013). “Violencia de género en el noviazgo”. En: Estévez, E. (Coord). (2013). Los problemas en la adolescencia. Madrid: Síntesis.
Quicios García, M. P. (Coord.). (2013). Infancia, adolescencia y juventud en dificultad social. Madrid: McGraw Hill i UNED.
Rodríguez, E.; Megías, I. (2015). ¿Fuerte como papá? ¿Sensible como mamá? Identidades de género en la adolescencia. Madrid: Centro Reina Sofía i FAD - Fundación de Ayuda contra la Drogadicción.
Rowlands, J. (1997).”Empoderamiento y mujeres rurales en Honduras: un modelo para el desarrollo”. En: M. León (Comp). Poder y empoderamiento de las mujeres. Bogotá: Tercer Mundo.
Shaffer, D. R. (2002). Desarrollo social y de la personalidad. Madrid: Thomson.Soriano, A. (2011). “La violencia en las relaciones de pareja en estudiantes universitarios. Propuestas educativas”. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 18, 87-97.
Drets
Drets d'autor
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull