Resum
Des del Primer Informe de l’Observatori Estatal de Violència contra la Dona (2007) es reconeix la necessitat d’incrementar la investigació i l’avaluació sobre la prevenció de la violència de gènere. Amb aquest objectiu el 2010 i el 2013 es van dur a terme dos estudis d’àmbit estatal sobre Igualtat i prevenció de la violència de gènere en l’adolescència seguint un procediment basat en el consens i la cooperació. La comparació dels principals indicadors posa de manifest que augmenta el rebuig al sexisme i a la violència de gènere així com el reconeixement d’haver-la patit o exercit. Aquests resultats reflecteixen lanecessitat d’incrementar el treball destinat a sensibilitzar les famílies sobre el seu paper en la superació del sexisme i la prevenció de la violència de gènere. En aquest sentit, el sexisme i la violència no són fatalitats biològiques, sinó productes culturals, en què es reprodueix un model social ancestral, basat en el domini i la submissió.
Paraules clau
Referències
Bengoechea, M. Álvarez, J.; Díaz-Aguado, M. J. et al. (2007). I Informe Anual del Observatorio Estatal de Violencia sobre la Mujer. Madrid: Observatorio Estatal de Violencia sobre la Mujer.
Díaz-Aguado, M. J.; Martínez Arias, R. (2001). La construcción de la igualdad y la prevención de la violencia contra la mujer desde la educación secundaria. Madrid: Instituto de la Mujer. Serie Estudios nº 73.
Díaz-Aguado, M. J. (2002). Prevenir la violencia contra las mujeres construyendo la igualdad. Programa para Educación Secundaria. Madrid: Instituto de la Mujer.
Díaz-Aguado, M. J.; Martínez, R.; Martín, J. (2011). Igualdad y prevención de la violencia de género en la adolescencia. Madrid: Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad.
Díaz-Aguado, M. J.; Martínez, R.; Martín, J. (2014). Evolución de la adolescencia española sobre la igualdad y la prevención de la violencia de género. Madrid: Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad.
Gallagher, K; Parrott, D. (2011). What Accounts for Men’s Hostile Attitudes Toward Women? The Influence of Hegemonic Male Role Norms and Masculine Gender Role Stress. Violence against Women, 17, 568–583.
Jakupcak, M.; Lisak, D.; Roemer, L. (2002). The role of masculine ideology and masculine gender role stress in men’s perpetration of relationship violence. Psychology of Men and Masculinity, 3, 97–106.
Jouriles, E. N.; Garrido, E.; Rosenfield, D.; Mc. Donald, R. (2009). Experiences of psychological and physical aggression in adolescent romantic relationships: Links to psychological distress. Child Abuse & Neglect, 33, 451– 460.
Kelly, J.; Johnson, M. (2008). Differentiation among types of intimate partner violence: research update and implications for interventions. Family Court Review, 46, 476 – 499.
Krug, E.; Dahlberg, L.; Mercy, J.; Zwi, A.; Lozano, R. (2002). Worl report on violence and health. New York: World Health Organization.
Lawson, D.; Brossart, D.; Shefferman, L. (2010). Assessing Gender Role of Partner-Violent Men Using the Minnesota Multiphasic Personality Inven-tory-2 (MMPI-2): Comparing Abuser Types. Professional Psychology: Research and Practice, 41, 260–266.
Ministerio de Igualdad (2009). Ley Orgánica 1/2004 de 28 de diciembre de Medidas de Protección Integral contra la Violencia de Género. Madrid: Ministerio de Igualdad.
Noonan, R. & Charles, D. (2009) Developing Teen Dating Violence Prevention Strategies: Formative Research With Middle School Youth Research With Middle School Youth. Violence Against Women, 15, 1087-1105.
Reitzel-Jaffe, D. & Wolfe, D. (2001). Predictors of Relationship Abuse Among Young Men. Journal of Interpersonal Violence, 16, 99-115.
Stith, S., Smith, D.; Penn, C.; Ward, D; Tritt, D; (2004). Intimate partner physical abuse perpetration and victimization risk factors: A meta-analytic review. Aggression and Violent Behavior, 10, 65-98.
Naciones Unidas (1995). Cuarta conferencia Mundial sobre las Mujeres.Pekín: Naciones Unidas.
Valls, R.; Puigvert, L.; Duque, E. (2008). Gender Violence Among Teenagers: Socialization and Prevention. Violence Against Women, 14, 759-785.
Walker, L. (1984). The Battered Women Syndrome. New York: Springer. White, & Smith (2009). Covariation in the Use of Physical and Sexual Inti-mate Partner Aggression Among Adolescent and College-Age Men : A Lon-gitudinal Analysis. Violence Against Women, 15, 24-43
Williams, T. S.; Craig, W.; Connolly, J.; Pepler, D.; Laporte, L. (2008). Risk models of dating aggression across different adolescent relationships: A developmental psychopathology approach. Journal of Consulting and Cli-nical Psychology, 76, 622–632.
Drets
Drets d'autor
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull