Esport i educació. Notes sobre el concepte d’esport formatiu i la seva relació amb la competició
PDF
PDF (Castellano)


Citacions a Google Acadèmic

Com citar

Valenciano Oller, Mauro. “Esport i educació. Notes sobre el concepte d’esport formatiu i la seva relació amb la competició”. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, no. 62, pp. 58-72, doi:10.34810/EducacioSocialn62id308298.


Resum

L’esport ha estat considerat, de fa temps, com un instrument educatiu al servei de la societat. A cada època han oscil·lat els recursos dedicats a agermanar esport i educació, així com també ho han fet les expectatives sobre els resultats que es podien arribar a aconseguir. D’un temps ençà s’ha popularitzat l’expressió esport formatiu, sobre la qual s’amunteguen una sèrie de supòsits que convé aclarir. En l’article es busca analitzar les condicions actuals de l’esport infantil i juvenil a Catalunya, i en especial el lloc que se li reserva a la competició.

Paraules clau

  • esport
  • educació
  • competició
  • salut
  • ètica
https://doi.org/10.34810/EducacioSocialn62id308298
PDF
PDF (Castellano)

Referències

Antonelli, F.; Salvini, A. (1978). Psicología del deporte. Tomo 1. Valladolid, Editorial Miñón.

Coalter, F. (2007). A Wider Social Role for Sport: Who’s Keeping the Score?Londres, Routledge.

Diem, C. (1966). Historia de los deportes. Barcelona, Lluís de Caralt Editor. 2 volums.

Fraguela, R.; Pose, H.; Varela, L. (2011). “Nous temps per a l’acció socioeducativa municipal: esport, educació i cultura”. Educació Social, 47, 63-73. Recuperat de: http://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/238970/321228 30.9.2015

Luri, G. (2012). Per una educació republicana: Escola i valors. Barcelona, Editorial Barcino.

Orlick, T. (2011). Juegos y deportes cooperativos: Desafíos divertidos sin competición. Madrid, Editorial Popular.

Torres, C. (2010). “The Danger of Selectively Changing the Rules in Youth Sport. The Case of the Strike Zone: When Impartiality in Officiating Fails, So Does the Central Function of Competitive Sport”. The Journal of Physical Education, Recreation & Dance (JOPERD). Vol. 81, 5. pàg. 29 i següents.

Valenciano, M. (2012). Aprender a ganar: La competición en el desarrollo de los deportistas. Barcelona, Editorial Inde.

Valenciano, M. (2014). “Filosofía del deporte infantil, sobreprotección y salud mental”. V Congreso Internacional de Bioética. Universitat de Barcelona, 25-26 de novembre, (paper).

Valenciano, M. (2015a). “Ética, modificación reglamentaria y deporte infantil. Reflexiones sobre los efectos de la norma de “cerrar acta” en el desarrollo infantil”. Sport And Global Governance Conference, Universitat Pompeu Fabra (Barcelona), 4-5 de maig, (paper).

Valenciano, M. (2015b). “La norma de alineación en los minideportes como reflejo de una idea predominante de infancia”. Fair Play. Revista de Filosofía, Ética y Derecho del Deporte, 3:1. Recuperat de: http://www.raco.cat/index.php/FairPlay/article/view/291718/380217 30.9.2015

Valenciano, M. (2015c). “Mirades a l’esport infantil (I): Els profetes del procés”. Blog Espai de Llibertat. Barcelona, Fundació Ferrer i Guàrdia. Re-cuperat de: http://blog.ferrerguardia.org/2015/09/mirades-lesport-infantil-els-profetes-del-proces/ 30.9.2015