Abstract
For a number of years now sport has been widely regarded as an educational tool in the service of society, during which time different kinds and quantities of resources have been devoted tobringing together sport and education, accompanied by different expectations as to the results that this should achieve. There is increasing use of the term ‘formative sport’, and the concept is
central to a number of assumptions that need to be clarified. This article seeks to evaluate the current state of sporting activities for children and young people in Catalonia and, in particular, to
analyze the role played by competition in these activities.
Keywords
References
Antonelli, F.; Salvini, A. (1978). Psicología del deporte. Tomo 1. Valladolid, Editorial Miñón.
Coalter, F. (2007). A Wider Social Role for Sport: Who’s Keeping the Score?Londres, Routledge.
Diem, C. (1966). Historia de los deportes. Barcelona, Lluís de Caralt Editor. 2 volums.
Fraguela, R.; Pose, H.; Varela, L. (2011). “Nous temps per a l’acció socioeducativa municipal: esport, educació i cultura”. Educació Social, 47, 63-73. Recuperat de: http://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/238970/321228 30.9.2015
Luri, G. (2012). Per una educació republicana: Escola i valors. Barcelona, Editorial Barcino.
Orlick, T. (2011). Juegos y deportes cooperativos: Desafíos divertidos sin competición. Madrid, Editorial Popular.
Torres, C. (2010). “The Danger of Selectively Changing the Rules in Youth Sport. The Case of the Strike Zone: When Impartiality in Officiating Fails, So Does the Central Function of Competitive Sport”. The Journal of Physical Education, Recreation & Dance (JOPERD). Vol. 81, 5. pàg. 29 i següents.
Valenciano, M. (2012). Aprender a ganar: La competición en el desarrollo de los deportistas. Barcelona, Editorial Inde.
Valenciano, M. (2014). “Filosofía del deporte infantil, sobreprotección y salud mental”. V Congreso Internacional de Bioética. Universitat de Barcelona, 25-26 de novembre, (paper).
Valenciano, M. (2015a). “Ética, modificación reglamentaria y deporte infantil. Reflexiones sobre los efectos de la norma de “cerrar acta” en el desarrollo infantil”. Sport And Global Governance Conference, Universitat Pompeu Fabra (Barcelona), 4-5 de maig, (paper).
Valenciano, M. (2015b). “La norma de alineación en los minideportes como reflejo de una idea predominante de infancia”. Fair Play. Revista de Filosofía, Ética y Derecho del Deporte, 3:1. Recuperat de: http://www.raco.cat/index.php/FairPlay/article/view/291718/380217 30.9.2015
Valenciano, M. (2015c). “Mirades a l’esport infantil (I): Els profetes del procés”. Blog Espai de Llibertat. Barcelona, Fundació Ferrer i Guàrdia. Re-cuperat de: http://blog.ferrerguardia.org/2015/09/mirades-lesport-infantil-els-profetes-del-proces/ 30.9.2015
Rights
Copyright
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull