Els problemes de violència en els adolescents. Incapacitat educativa dels progenitors?
PDF
PDF (Español (España))


Citacions a Google Acadèmic

Com citar

Aroca Montolío, Concepción et al. “Els problemes de violència en els adolescents. Incapacitat educativa dels progenitors?”. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, no. 53, pp. 121-35, doi:10.34810/EducacioSocialn53id263620.


Resum

És una realitat innegable que cada vegada apareix més informació als mitjans de comunicació i a la producció científica que ens adverteix que hi ha un increment de violència i de manca de valors entre els joves, sense aconseguir entendre què passa amb aquests joves o, si bé, ens trobem davant d’una generació de mares i pares incompetents per a educar en una societat titllada de deshumanitzada, tecnològica i global. Per això, l’objectiu d’aquest article és partir d’interrogants i cercar explicacions en estudis de l’espectre científic sobre el grau o tipus d’influència que exerceixen els progenitors, des dels seus estils educatius, en el desenvolupament prosocial versus antisocial de la seva progènie, contemplant variables biològiques, psicològiques i educatives que puguin donar-nos noves respostes.

Paraules clau

estil educatiu parental, socialització, ajustament emocional, disciplina, ajustament psicosocial style of parenting, socialization, emotional adjustment, discipline, psychosocial adjustment estilo educativo parental, socialización, ajuste emocional, disciplina, ajuste psicosocial
https://doi.org/10.34810/EducacioSocialn53id263620
PDF
PDF (Español (España))

Referències

Alonso, J.; Román, J. M. (2005). “Prácticas educativas familiares y autoestima”. Dins: Psicothema, 17(1), p. 76-82.

Aroca, C. (2009). “La conduite des enfants lié aux styles éducatifs”. Comunicación en el XII℮ CONGRÈS INTERNATIONAL DE L’AIFREF: Préca-rités et Education Familiale, Toulouse, França (en premsa).

Aroca, C. (2010 a). La violencia filio-parental: una aproximación a sus claves. Tesi doctoral. Universitat de València.

Aroca, C. (2010 b). “Dalla pedagogia familiare: consigli per l’appoggio e la consulenza per genitori del XXI secolo”. Comunicació presentada al VIII Congreso Internacional ARFREF 2010: Educazione familiare e servizi per l’infanzia. Firenze (Italia). Publicada dins: P. Catarsi, E.; Pourtos, J. P. (2011). Educazione familiare e servizi per l’infanzia. Itàlia: Firenze Univer-sity Press. Vol. 1, p. 356-359.

Bates J. E.; Pettit G. S.; Dodge K. A.; Ridge B. (1998). “Interaction of temperamental resistence to control and restrictive parenting in the develo-pment of externalizing behaviour”. Dins: Developmental Psychology, 34, p. 982-995.

Baumrind, D. (1971). “Harmonious parents and their preschool children”. Dins: Development Psychology, 4 (1), p. 92-102.

Becker, W. C. (1964). “Consequences of different kinds of parental discipline”. Dins: M. L. Hoffman; L. W. Hoffman (Eds.). Review of Child Develo-pment Research, Vol. 1, (p. 169-208). Nova York: Russell Sage Foundation. Blackson, T. C.; Tarter, R. E.; Mezzich, A. C. (1996). “Interaction between childhood temperament and parental discipline practices on behavioural adjustment in preadolescent sons of substance abuse and normal fathers”. Dins: American Journal of Drug and Alcohol Abuse, 22, p.335-348.

Brezina, T. (1999). “Teenage violence toward parents as an adaptation to family strain: Evidence from a national survey of male adolescents”. Dins: Youth & Society, 30, p. 416-444.

Cava, M. J.; Musitu, G.; Murgui, S. (2006). “Familia y violencia escolar: el rol mediador de la autoestima y la actitud hacia la autoridad institucional”. Dins: Psicothema, 18(3), p. 367-373.

Ceballos, E.; Rodrigo, M. J. (1998). “Las metas y estrategias de socialización entre padres e hijos”. Dins: M. J. Rodrigo; J. Palacios (Eds.). Familia y desarrollo humano (p. 225-243). Madrid: Alianza.

Colder, C. R.; Lochman, J. E.; Wells, K. C. (1997). “The moderating effects of children’s fear and activity level on relations between parenting practices and childhood symptomatology”. Dins: Journal of Abnormal Child Psychology, 25,p.251-263.

Cottrell, B.; Monk, P. (2004). “Adolescent-to-parent abuse. A qualitative overview of common themes”. Dins: Journal of family Issues, 25 (8), p. 1072-1095.

Early, D. M.; Rimm-Kauffman, S. E.; Cox, M. J.; Saluja, G. (1999). Predicting children’s wariness in the transition to kindergarten. Poster presentado en “Society for Research in Child Development”, Alburquerque.

Estévez, E.; Murgui, S.; Moreno, D.; Musitu, G. (2007). “Estilos de comunicación familiar, actitud hacia la autoridad institucional y conducta violenta del adolescente en la escuela”. Dins: Psicothema, 19(1), p. 108-113.

Farrington, D. P.; Welsh, B.; (2007). Saving children from life crime. Early risk factors and effective interventions. Oxford (UK): Oxford University Press.

Farrington, K.; Chertok, E. (1993). “Social conflict theories of the family”. Dins: P. G. Boss; W. J. Doherty; R. LaRossa; W. R. Schumm; S. K. Steinmetz (Eds.). Sourcebook of family theories and methods: A contextual approach. Nueva York: Plenum Press.

Fletcher, A. C.; Steinberg, L.; Williams-Wheeler, M. (2004). “Parental Influences on Adolescent Problem Behavior. Revising Stattin and Kerr”. Dins: Child Development, 75, p. 781-796.

Fries, M. E. (1937). “Factors in carácter Development, Neurosis, Psychoses and Delincuency”. Dins: American Journal of Orthopsychiatry, 7, p. 142-181.

Garrido, V. (2006). Los hijos tiranos. El síndrome del emperador. Madrid: Ariel.

Garrido, V. (2007) Antes que sea tarde. Nabla Ediciones Barcelona.

Gooteman, M. (2002). Guía para educar con disciplina y cariño. Barcelo-na: Ediciones Medici (2a ed.).

Greenwood, P. W. (2006). Changing Lives. Delinquency Prevention as Crime-Control Policy. Chicago: The University of Chicago Press.

Harris, J. R. (2002). El mito de la educación. Barcelona: Paidós.

Hoffman, M. L. (1970). “Consciente, personality and socialization techniques”. Dins: Human Development, 13, p. 90-126.

Holden, G. W. (1997). Parents and the dynamic of child rearing. Oxford: Westview Press.

Kellerhalls, J.; Montandon, C. (1977). “Les styles éducatifs”. Dins: F. De Singly (dir.). La familla l’etat des savoirs, (p. 194-200). París: Éditions La Découverte.

Kochanska, G. (1997a). “Multiple pathways to consciente for children with different temperaments: From toddlerhood to age 5”. Dins: Developmental Psychology, 33(2), p. 228-240.

Kochanska, G. (1997b). “Mutually responsive orientation between moders and their young childrDins: implications for early socialization”. Dins: Child Development, 68(1), p. 94-112.

Kochanska, G. (1993). “Towards a synthesis of parental socialization and child temperament in early development of conscience”. Dins: Child Development,64, p. 324-347.

Lamborn, S. D.; Mounts, N. S.; Steinberg, L.; Dornbuschu, S. M. (1991) “Patterns of competence and adjustment among adolescents from authoritative, authoritarian, indulgent and neglectful families”. Dins: Child Develop-ment, 62 (5), p. 1049-1065.

Lengua, L. J.; Kovacs, E. A. (2005). “Bidireccional Temperamental and Parenting, and the Prediction of Adjustment problems in Middle Chilhood”. Dins: Journal of Applied Developmental Psychology, 26, p. 21-38.

Maccoby, E.; Martin, J. A. (1983). “Socialization in the context of the family: parent-child interaction”. Dins: E. M. Hetherington; P. H. Mussen (Eds.) Handbook of child psychology, vol.4. Socialization, personality and social development (p. 1-101).Nova York:Wiley.

Marques, R. (2007). Saber educar. Un arte y una vocación. Madrid: Narcea.

Nardone, G.; Giannotti, E.; Rocchi, R. (2003). Modelos de familia. Conocer y resolver los problemas entre padres e hijos. Barcelona: Herder.

Oliva, A.; Parra, A.; Sánchez-Queija, I.; López, F. (2007). “Estilos educativos materno y paterno: evaluación y relación con el ajuste del adolescente”. Dins: Anales de Psicología, 23 (1), p. 49-56.

Omer, H. (2004). Nonviolent Resistence. A New Approach to Violent and Self-Destructive Children. Cambridge (UK): Cambridge University Press.

Park S.; Belsky J.; Putnam S.; Crnic K. (1997). “Infant emotionality, parenting, and 3-year inhibitions: Exploring stability and lawful discontinuity in a male sample”. Dins: Developmental Psychology, 33, p. 218-227.

Parra, A.; Oliva, A. (2006). “Un análisis dimensional sobre las dimensiones relevantes del estilo parental durante la adolescencia”. Dins: Infancia y Aprendizaje, 29, p. 453-470.

Sanson, A.; Hemphill, S.; Smart, D. (2004) “Connections between temperament and social development: a review”. Dins: Social Development, 13, p. 142-170.

Schneider, W.; Cavell T.; Hugues, J. (2006). “A sense of containment: Potential moderator of the relation between parenting practices and children’s externalizing behaviours”. Dins: Development and Psychopathology, 15, p.95-117.

Thomas, A.; Chess, S.; Birch, G. H. (1968). Temperament Behavior Disorders in Children. Nova York: New York University Press.

Turecki, S.; Tonner, L. (2003). El niño difícil. Barcelona: Ediciones Medici (2a edició). L’edició original du per títol: The Difficult Child.Second revised edition. EUA: Bantam Books, 2000.

Ulman, A.; Straus, M. (2003). “Violence by children against mothers in relation to violence between parents and corporal punishment by parents”. Dins: Journal of Comparative Family Studies, 34, p. 41-60.

Walsh, A.; Ellis, L. (2007). Criminology. An interdisciplinary approach.Londres: Sage Publications.

Walsh, J. A.; Krienert, J. L. (2007). “Child-Parent Violence: An empirical análisis of offender, victim and event characteristics in a National Sample of Reported Incidents”. Dins: Journal Family Violence, 22, p. 563-574.

Webster, A. (2008). “Adolescent to parent abuse: an overview”. Dins: CDF reader, 7(1), p. 4-8.