La pandèmia de la COVID-19 i el contagi emocional

Main Article Content

Simone Belli
Claudia Alonso

Aquest estudi buscarà respostes a una pregunta de recerca, dirigida a avaluar els patrons i l’estructura de les pandèmies i malalties contagioses en diferents edats i territoris, sempre tenint en compte la pandèmia de la COVID-19: quin és el significat i el paper del contagi emocional en la manera en què es comporta la gent durant l’actual pandèmia de la COVID-19, i com es propaguen les emocions en tota la societat de persones a persones com els virus?


Per respondre aquesta pregunta de recerca, la nostra metodologia es basa en un mapatge d’experiències prèvies sobre com les societats van enfrontar el col·lapse a causa de brots epidèmics. A més, presentem una autoetnografia per revisar moment a moment com la vida professional i privada queda afectada per aquesta pandèmia en el present.

Paraules clau
coronavirus, COVID-19, contagi emocional, col·lapse, pandèmia

Article Details

Com citar
Belli, Simone; and Alonso, Claudia. “La pandèmia de la COVID-19 i el contagi emocional”. Digithum, no. 27, pp. 1-9, doi:10.7238/d.v0i27.374153.
Biografies de l'autor/a

Simone Belli, Universitat Complutense de Madrid

Simone Belli (Bèrgam, Itàlia) és professor al Departament de Ciències Socials i Innovació de Yachay Tech. Es va doctorar en Psicologia Social per la Universitat Autònoma de Barcelona amb la tesi Emocions i llenguatge. És membre del grup de recerca MIRCo (Multilingualism, Social Identities, Intercultural Relations and Communication), de GESCIT (Social Studies in Science and Technology), de CED (Centre of Discourse Studies) i ISRE (International Society for Research on Emotion). Patrocinat pel Departament d’Educació i Ciència d’Espanya, va treballar com a becari predoctoral a la Universitat de Georgetown, a Washington DC, a la Universitat de Manchester i a la Universitat Metropolitana de Manchester tutelat per Rom Harré, Ivan Leudar i Ian Parker, respectivament. Ha estat professor visitant a la Universitat de Califòrnia, San Diego, i a la Universitat Michoacana de San Nicolás de Hidalgo, Morelia, gràcies a la Beca per a Joves Professors i Investigadors Banc Santander. Va ser investigador postdoctoral a la Universitat Estatal de San Diego, a la Universitat Carlos III de Madrid i a la Universitat Autònoma de Madrid, per Paulo Freire Innovative Technology/Pedagogy Post-doctoral Visiting Scholar i Alliance of 4 Universities, respectivament. Ha estat professor convidat a la Universitat de Bèrgam i a la Universitat d’Hèlsinki en el curs de l’Escola d’Estiu «Emocions i Interculturalitat». La seva recerca se centra a comprendre per què les emocions tenen una forta relació amb el llenguatge i com és possible expressar aquestes emocions en espais en línia i fora de línia.

Claudia Alonso, Universitat Autònoma de Madrid

Doctorada en Història Antiga a la Universitat Autònoma de Madrid. És llicenciada en Història graduada de la mateixa universitat, amb especialització en Història Antiga i Arqueologia. A més, ha estudiat el màster interuniversitari d’Història i Ciències de l’Antiguitat UAM-UCM. La seva recerca està enfocada en la caiguda de les administracions micèniques cap al 1200 aC i el context mediterrani en el qual va tenir lloc. Ha participat en diverses campanyes d’excavació a la Península Ibèrica i Grècia. També ha realitzat estades de recerca a l’Institut für Ur- und Frühgeschichte und Vorderasiatische Archäologie a Atenes i al Centre d’Estudis Espartans i del Peloponès a la Universitat de Nottingham. És cofundadora del col·loqui internacional Diàlegs Micènics, que té lloc anualment a Madrid. Actualment, és presidenta de l’Associació Ganimedes d’investigadors novells de filologia clàssica.

Referències

ADELMANN, P.K.; ZAJONC, R.B. (1989). “Facial efference and the experience of emotion”. Annual Review of Psychology. 40(1), pp. 249–280. https://doi.org/10.1146/annurev.ps.40.020189.001341

BARBERÁ, P.; JOST, J.T.; NAGLER, J.; TUCKER, J.A.; BONNEAU, R. (2015). “Tweeting from left to right: Is online political communication more than an echo chamber?”. Psychological Science. 26(10), pp. 1531–1542. https://doi.org/10.1177/0956797615594620

BARSADE, S.G. (2002). “The ripple effect: Emotional contagion and its influence on group behavior”. Administrative Science Quarterly. 47(4), pp. 644–675. https://doi.org/10.2307/3094912

BARSADE, S.G.; RAMARAJAN, L.; WESTIN, D. (2009). “Implicit affect in organizations”. Research in Organizational Behavior. 29, pp. 135–162. https://doi.org/10.1016/j.riob.2009.06.008

BARSADE, S.G.; COUTIFARIS, C.G.; PILLEMER, J. (2018). “Emotional contagion in organizational life”. Research in Organizational Behavior. 38, pp.137-151. https://doi.org/10.1016/j.riob.2018.11.005

BASTIAMPILLAI, T.; ALLISON, S.; CHAN, S. (2013). “Is depression contagious? The importance of social networks and the implications of contagion theory”. Australia & New Zealand Journal of Psychiatry. 47(4), pp. 299–303. https://doi.org/10.1177/0004867412471437

BAUMAN, Z. (2013). Liquid fear. London: John Wiley & Sons.

BELLI, S.; ACEROS, J.C.; HARRÉ, R. (2015). “‘It’s All Discursive!‘ Crossing Boundaries and Crossing Words with Rom Harré”. Universitas Psychologica. 14(2), pp. 771-784. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy14-2.iadc

BELLI, S.; BRONCANO, F. (2017). “Trust as a Meta Emotion”. Metaphilosophy. 48(4), pp. 430-448. https://doi.org/10.1111/meta.12255

BLANCO, M. (2012). “Autoetnografía: una forma narrativa de generación de conocimientos”. Andamios. Revista de Investigación Social. 9(19), pp. 49-74. https://doi.org/10.29092/uacm.v9i19.390

CACIOPPO, J.T.; GARDNER, W.L.; BERNTSON, G.G. (1997). “Beyond bipolar conceptualizations and measures: The case of attitudes and evaluative space”. Personality and Social Psychology Review. 1(1), pp. 3–25. https://doi.org/10.1207/s15327957pspr0101_2

CHESHIN, A.; RAFAELI, A.; BOS, N. (2011). “Anger and happiness in virtual teams: Emotional influences of text and behavior on others’ affect in the absence of non-verbal cues”. Organizational Behavior and Human Decision Processes. 116(1), pp. 2–16. https://doi.org/10.1016/j.obhdp.2011.06.002

CHIU, W.T.; HUANG, J.S.; HO, Y.S. (2004). “Bibliometric analysis of severe acute respiratory syndrome-related research in the beginning stage”. Scientometrics. 61(1), 69-77. https://doi.org/10.1023/B:SCIE.0000037363.49623.28

CLARK, M.S.; ISEN, A.M. (1982). “Towards understanding the relationship between feeling states and social behavior”. In HASTORF, A.H.; ISEN, A.M. (eds.). Cognitive Social Psychology. New York: Elsevier- North Holland, pp. 73-108.

COHEN, J. (1978). “Conformity and norm formation in small groups”. Pacific Sociological Review. 21, pp. 441–466. https://doi.org/10.2307/1388695

COLCLOUGH, J.M. (2019). Thucydides’ Account of the Plague as Trauma Narrative, M.A. thesis.

DEL VICARIO, M.; BESSI, A.; ZOLLO, F.; PETRONI, F.; SCALA, A.; CALDARELLI, G.; STANLEY, E.; QUATTROCIOCCHI, W. (2016). “The spreading of misinformation online”. Proceedings of the National Academy of Sciences. 113(3), pp. 554–559. https://doi.org/10.1073/pnas.1517441113

DÍEZ GARCÍA, R.; BELLI, S.; MÁRQUEZ, I. (2020). “La COVID-19, pantallas y reflexividad social: Cómo el brote de un patógeno está afectando nuestra cotidianidad”. RES. Revista Española de Sociología. 29(3), pp. 759-768. https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.49.

ELEFANT, C. (2011). “The power of social media: Legal issues & best practices for utilities engaging social media”. Energy Law Journal. 32(1), pp. 4–56.

ELLIS, C.; ADAMS, T.E.; BOCHNER, A.P. (2011). “Autoethnography: An Overview”. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research. 12(1), https://doi.org/10.17169/fqs-12.1.1589

ERISEN, C.; LODGE, M.; TABER, C.S. (2014). “Affective contagion in effortful political thinking”. Political Psychology. 35(2), pp. 187–206. https://doi.org/10.1111/j.1467-9221.2012.00937.x

FERRARA, E.; YANG, Z. (2015). “Measuring emotional contagion in social media”. PLoS One. 10(11), pp. 1–14. e0142390. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0142390

FOWLER, J.H.; CHRISTAKIS, N.A. (2008). “Dynamic spread of happiness in a large social network: A longitudinal analysis over 20 years in the Framingham Heart Study”. British Medical Journal. 337(a2338), pp. 1–9. https://doi.org/10.1136/bmj.a2338

GARRETT, R.K. (2009). “Echo chambers online? Politically motivated selective exposure among Internet news users”. Journal of Computer-Mediated Communication. 14(2), pp. 265–285. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2009.01440.x

GOLDIE, P. (2012). The Mess Inside: Narrative, Emotion, and the Mind. New York: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199230730.001.0001

GUBER, R. (2004). La etnografía. Método, campo y reflexividad. Buenos Aires: Siglo XXI.

HARRÉ, R. (2000). “Social Construction and Consciousness”. In Velmans, M. (ed.). Investigating Phenomenal Consciousness. Amsterdam: John Benjamin, pp. 233-253. https://doi.org/10.1075/aicr.13.17har

JANDRIĆ, P.; HAYES, D.; TRUELOVE, I.; LEVINSON, P.; MAYO, P.; RYBERG, T. ... ; HAYES, S. (2020). “Teaching in the age of Covid-19”. Postdigital Science and Education. 2(3), pp. 1069-1230. https://doi.org/10.1007/s42438-020-00169-6

KATZ, I. (2006). “Rediscovering Gabriel Tarde”. Political Communication. 23(3), pp. 263-270. https://doi.org/10.1080/10584600600808711

KELLY, J.R.; BARSADE, S.G. (2001). “Mood and emotions in small groups and work teams”. Organizational Behavior and Human Decision Processes. 86(1), pp. 99–130. https://doi.org/10.1006/obhd.2001.2974

KRAMER, A.D.; GUILLORY, J.E.; HANCOCK, J.T. (2014). “Experimental evidence of massive-scale emotional contagion through social networks”. Proceedings of the National Academy of Sciences. 111(24), pp. 8788–8790. https://doi.org/10.1073/pnas.1320040111

MARK, N. (1998). “Birds of a feather sing together”. Soc. Forces. 77, pp. 453–485. https://doi.org/10.2307/3005535

MARSDEN, P. (2000). “Forefathers of memetics: Gabriel Tarde and the laws of imitation”. Journal of Memetics. 4(1). http://cfpm.org/jom-emit/2000/vol4/marsden_p.html

MCFARLAND, L.A.; PLOYHART, R.E. (2015). “Social media: A contextual framework to guide research and practice”. Journal of Applied Psychology. 100, pp. 1653–1677. https://doi.org/10.1037/a0039244

MORENS, D.M.; LITTMAN, R.J. (1992). “Epidemiology of the Plague of Athens”. Transactions of the American Philological Association. 122, pp. 271-304. https://doi.org/10.2307/284374

NELSON-BECKER, H.; VICTOR, C. (2020). “Dying alone and lonely dying: Media discourse and pandemic conditions”. Journal of Aging Studies. 55, pp. 3-9. https://doi.org/10.1016/j.jaging.2020.100878

PARKINSON, B.; SIMONS, G. (2012). “Affecting others: Social appraisal and emotion contagion in everyday decision making”. Personality and Social Psychology Bulletin. 35(8), pp. 1071–1084. https://doi.org/10.1177/0146167209336611

REMUZZI, A.; REMUZZI, G. (2020). “COVID-19 and Italy: what next?”. The Lancet. 395(10231) pp. 1225-1228. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30627-9

ROZIN, P.; ROYZMAN, E.B. (2001). “Negativity bias, negativity dominance, and contagion”. Personality and Social Psychology Review. 5(4), pp. 296–320. https://doi.org/10.1207/S15327957PSPR0504_2

SALDÍAS, F.B.; PICARD, R.W. (2019). Tweet Moodifier: Towards giving emotional awareness to Twitter users. In 2019 8th International Conference on Affective Computing and Intelligent Interaction (ACII), pp. 1-7. https://doi.org/10.1109/ACII.2019.8925533

SCHACHTER, S. (1959). The psychology of affiliation. Stanford, CA: Stanford University Press.

SENNETT, R. (2012). Together: The Rituals, Pleasures, and Politics of Cooperation. New Haven: Yale University Press.

SULLINS, E. (1991). “Emotional contagion revisited: Effects of social comparison and expressive style on mood convergence”. Personality and Social Psychology. 17(2), pp. 166–174. https://doi.org/10.1177/014616729101700208

TARDE, G. (1903). The laws of imitation. New York: H. Holt.

XIE, B.; HE, D.; MERCER, T.; WANG, Y.; WU, D.; FLEISCHMANN, K.R.; LEE, M.K. (2020). “Global health crises are also information crises: A call to action”. Journal of the Association for Information Science and Technology. 71, pp. 1419-1423. https://doi.org/10.1002/asi.24357