Gestió de les emocions negatives en l'aprenentatge col·laboratiu en línia. Un enfocament multimodal a la resolució de dificultats tècniques

Main Article Content

Simone Belli

El propòsit d’aquest treball és identificar la manera en què els participants gestionen les dificultats tècniques durant l'aprenentatge col·laboratiu en línia. Analitzem el marc de participació en un corpus de 30 hores d'aprenentatge col·laboratiu en línia entre estudiants d'una universitat andina, el seu professor i experts internacionals. La plataforma informàtica en línia utilitzada va ser ZOOM. Presentem una interacció multimodal del llenguatge verbal i corporal en l'activitat col·laborativa per a l'anàlisi en cada moment de la interacció social en la seva evolució. Així mateix, mitjançant l'anàlisi conversacional, ens concentrem en les formes en què els participants interactuen amb les seves paraules i la seva expressió no verbal. Gràcies a aquesta metodologia, descrivim a cada moment el treball d'interacció dut a terme en l'activitat col·laborativa.

Observem com les dificultats tècniques generen malestar social i emocions negatives compartides entre els participants. En molts casos, aquestes dificultats generen conflictes entre ells. Descrivim la manera en què es van mostrar les emocions negatives en contextos mixtos i com van bregar-hi els usuaris durant l'aprenentatge col·laboratiu en línia. Aquest estudi fa una contribució al coneixement preexistent sobre la importància de la interacció multimodal per mostrar compromís i organitzar formes de procedir en entorns de reunions, analitzant la construcció multimodal d'una situació específica, és a dir, un conflicte causat per problemes tècnics i gestionat entre usuaris.
Paraules clau
Aprenentatge col·laboratiu en línia, problemes tècnics, interacció multimodal, emocions negatives

Article Details

Com citar
Belli, Simone. “Gestió de les emocions negatives en l’aprenentatge col·laboratiu en línia. Un enfocament multimodal a la resolució de dificultats tècniques”. Digithum, no. 22, doi:10.7238/d.v0i22.3140.
Biografia de l'autor/a

Simone Belli, Universidad de Investigación de Tecnología Experimental Yachay Tech, Quito

Simone Belli (Bèrgam-Itàlia) és professor del Departament de Ciències Socials i Innovació de Yachay Tech. Doctorat en psicologia social per la Universitat Autònoma de Barcelona, menció Doctor Europeus, amb la tesi "Emotions and language" (emocions i llenguatge). És membre del grup de recerca MIRCO (Multilingüismo, Identidades Sociales, Relaciones Interculturales y Comunicación), del grup de recerca GESCIT (Estudios Sociales en Ciencia y Tecnología), del grup de recerca CED (Centro de Estudios del Discurso) i d’ISRE (Sociedad Internacional de Investigadores en Emoción). Amb el suport del Ministeri d'Educació i Ciència del Govern d'Espanya, va treballar com a becari predoctoral a la Universitat de Georgetown (Washington DC), a la Universitat de Manchester i a la Universitat Metropolitana de Manchester sota la supervisió de Rom Harré, Ivan Leudar i Ian Parker, respectivament. Ha estat professor visitant a la Universitat de Califòrnia, de San Diego i a la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo (Morelia), gràcies a la beca per a joves professors i investigadors del Banco Santander. Va ser investigador postdoctoral a la Universitat Estatal de San Diego, a la Universitat Carlos III de Madrid i a la Universitat Autònoma de Madrid, amb el suport de la Paulo Freire Innovative Technology / Pedagogy Post-doctoral Visiting Scholar i del programa Alianza 4 Universidades, respectivament. Va ser professor convidat del curs d'estiu "Emotions and Interculturality" (emocions i interculturalitat) de la Universitat de Bèrgam i de la Universitat d'Hèlsinki. La seva tasca investigadora se centra en comprendre per què les emocions tenen una forta relació amb el llenguatge i com és possible expressar aquestes emocions en entorns en línia / fora de línia.